Woensdag 23/09/2020

Facebook manipuleerde de nieuwsfeed van bijna 700.000 gebruikers voor experiment

Beeld PHOTO_NEWS

Met ongeveer 1,28 miljard gebruikers is Facebook de grootste sociaalnetwerksite ter wereld, een gedroomde maar omwille van privacyredenen ook een omstreden plek om onderzoek te voeren naar menselijk gedrag. In het kader van zo'n onderzoek heeft een team wetenschappers onlangs de nieuwsfeed van 689.003 Facebookgebruikers een week lang gemanipuleerd en in de gaten gehouden. De surfers waren zelf niet op de hoogte van het experiment.

Doel van de proef was uit te vogelen of er een verband bestaat tussen de toon van de berichten die Facebookgebruikers te zien krijgen in hun nieuwsfeed en hun eigen humeur. Voor het onderzoek werden 689.003 Facebookgebruikers willekeurig geselecteerd en in twee groepen gedeeld. Terwijl de eerste groep gedurende een week lang minder positieve berichten te zien kreeg, gebeurde bij de rest het omgekeerde. De betrokken Facebookgebruikers wisten zelf niet dat ze proefkonijn waren.

Positieve vs. negatieve berichten
De resultaten van de proef verschenen in het tijdschrift PNAS. Daaruit bleek dat surfers die minder positieve boodschappen te zien kregen, zelf ook minder optimistische berichten de wereld instuurden. Het omgekeerde was ook waar: hoe minder negatieve uitlatingen te zien waren, hoe minder afbrekende berichten Facebookgebruikers zelf verkondigden.

De bevindingen staven dat er op Facebook zoiets bestaat als 'sociale besmettelijkheid'. Mensen worden beïnvloed door emoties die anderen uiten op het net. Die conclusie is niet nieuw, maar werd nog nooit wetenschapperlijk onderbouwd.

Kettingreactie
In 2012 berichtte MIT Technology Review dat Mark Zuckerberg, de uitvinder en ceo van Facebook, de sociaalnetwerksite had gebruikt om het aantal registraties voor orgaandonatie op te krikken. Op de account van Facebookgebruikers werd gesignaliseerd wie zich al geregistreerd had. Virtuele vrienden werden zo onbewust aangespoord hetzelfde te doen. Een kettingreactie werd in gang gezet en de gevolgen voor het aantal inschrijvingen waren spectaculair: in 44 Amerikaanse staten steeg het aantal registraties toen op korte tijd liefst 23 keer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234