Donderdag 26/11/2020

Facebook koopt 'digitale polaroid' op

Het bestaat nog geen twintig maanden, en telt amper dertien werknemers. En toch is Instagram, de razend populaire foto-app, volgens Facebookgoeroe Mark Zuckerberg 1 miljard dollar waard.

"Het is de eerste keer dat we een bedrijf overnemen met zoveel gebruikers", zei Mark Zuckerberg maandagavond bij de overname van Instagram. "Maar we wisten dat het de moeite zou zijn om de twee bedrijven samen te voegen."

En of. Dertig miljoen gebruikers telt de foto-app wereldwijd, onder wie iconen als Barack Obama of Justin Bieber. De hype ver voorbij, zeg maar. Korrelige retrolook, rooskleurige toekomst. Immers: sinds dit weekend valt Instagram ook op Android, het besturingssysteem van Google, te hanteren. En dus niet meer louter op iPhone. Nu de überhippe app ook door mogol Facebook opgeslorpt wordt, ligt de weg richting mainstream wijd open.

In schril contrast daarmee: het aantal werknemers van Instagram. Dertien. Onder hen, warempel, één Belg: Tim Van Damme. Amper 24, en in het het Instagramhoofdkwartier in Austin, Texas actief als grafisch ontwerper. Helaas onbereikbaar gisteren, wegens 'exhausted'.

Flashback naar 6 oktober 2010 iets na middernacht. In een donker appartement in San Francisco leunen Kevin Systrom en Mike Krieger, voormalige studiegenoten aan de Stanford University, over hun computerscherm. "Hier gaan we", denkt ze. Maandenlang hebben de twintigers gesleuteld aan Instagram: een applicatie waarmee iPhonegebruikers met hun mobiele telefoon snel en simpel foto's kunnen nemen, alvorens ze via Twitter of Facebook verder te verspreiden. Gedeelde foto's kunnen bovendien voorzien worden van commentaar of een 'like'. Dat maakt de applicatie zelf tot een sociaal netwerk, gedreven door foto's van de gebruikers. Twitter met beelden, zeg maar.

Vanuit een door die geestesgenoot verlaten kantoor wordt Instagram nu op de rest van de wereld losgelaten. Niet zonder succes. "Op den duur dachten we echt dat we verkeerd aan het tellen waren", zei Systrom in een recent interview. "Elk uur kwamen er precies 10.000 nieuwe gebruikers bij."

Een aanwas die de volgende maanden alleen maar zal aanzwellen. Met de introductie van gebruiksvriendelijke hashtags als uitgelezen lokaas. Grootste troef echter: de dromerige retrowaas over de Instagramfoto's. Veroorzaakt door een karakteristieke filter, geliefd door de in nostalgie gedrenkte iPhonegebruiker. De polaroid van het digitale tijdperk, zeg maar.

Sharen

"Deze foto's zijn een echte revolutie", vindt bijvoorbeeld Ben Van Alboom, vorig jaar nog organisator van de allereerste smartphonefototentoonstelling in ons land. "Mensen laten hun digitale fototoestel thuis liggen, maar hun smartphone hebben ze altijd en overal op zak. Op Instagram zie je uiteraard heel veel poezen en kinderen, maar ik heb er ook al heel straf werk gezien."

Ook bedrijven vinden naadloos de weg naar de foto-app. Starbucks test haar nieuwe logo eerst op Instagram, Levi's zet er een hele advertentiecampagne mee op touw en Red Bull schrijft aan de lopende band Instagram-wedstrijden uit. Om maar te zeggen: de verkiezing tot iPhone-app van het jaar 2011 kwam niet bepaald uit de lucht gevallen.

"Maar na anderhalf jaar kunnen de oorspronkelijke oprichters van Instagram de bandbreedte en de personeelskosten allicht niet meer zelf bekostigen", zegt Clo Willaerts, expert sociale media. "Hetzelfde overkwam eerder YouTube (in oktober 2006 opgeslorpt door Google, LDW) en Flickr (in 2005 opgegaan in Yahoo!, LDW). Ofwel vind je dan zelf een nieuw inkomstenmodel uit, ofwel word je opgeslokt door een van de grote spelers."

Het werd het tweede. Gevolg van de overname, echter: zure reacties onder de Instagramfans, gefronste wenkbrauwen bij nieuwe media-experts. "Instagram kan Facebook wel veel gebruikers schenken, maar nog geen inkomsten", zegt Willaerts. "Want Instagram is op dit moment een gratis app."

Niettemin legt de deal beide partijen duidelijk geen windeieren. Naast een jonge en vitale community, diepgefocust op het o zo geliefkoosde photosharing-principe, hoopt Facebook eveneens zijn aanwezigheid op mobiele toestellen te verhogen. "Straks trekt Facebook naar de beurs", zegt Willaerts. "Maar recent kregen ze negatieve rapporten over hun activiteiten op het vlak van mobiel. Daarin kan Instagram dus zeer handig zijn." Daarnaast is het Facebook volgens experts ook te doen om de gegevens die Instagrammers delen over hun locatie. Bewust of onbewust, maar wel handig om doelgerichte en locatiegebonden advertenties te verkopen.

Maar of dat alles nu echt 1 miljard dollar, ongeveer 770 miljoen euro, waard is? "Dit gaat al lang niet meer over de reële waarde van een bedrijf", besluit Willaerts. "Het is een spel dat gespeeld wordt en dat losstaat van wat een bedrijf in realiteit kan opbrengen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234