Woensdag 28/07/2021

Facebook @ work

Facebook komt met zakelijke variant

null Beeld AFP
Beeld AFP

Na een jaar van testen lijkt Facebook eindelijk klaar om zijn zakelijke variant de wereld in te sturen. Dat zei een hooggeplaatste manager binnen het bedrijf gisteren aan Reuters. Ergens in de komende maanden wordt het platform gelanceerd. Ondertussen lijkt WhatsApp steeds meer de functie van de reguliere variant van Facebook te vervangen.

Na een jaar van testen maakt Facebook zich op om met een zakelijke variant op de markt te komen. Facebook at Work, zoals het netwerk gaat heten, is voor een groot deel identiek aan het reguliere Facebook. Zo vindt de gebruiker er een nieuwsfeed, berichten die kunnen worden 'geliked' en een chat. Maar gebruikers krijgen er een apart profiel en er worden speciale diensten voor dit netwerk ontwikkeld, zoals aparte beveiligingstools. En een ander groot verschil: "Je kunt er geen Candy Crush op spelen."

Facebook at Work wordt sinds begin dit jaar getest onder een beperkte groep gebruikers. Ruim 300 bedrijven maken er volgens Facebook inmiddels al gebruik van, waaronder Heineken en de Royal Bank of Scotland. De dienst gaat zich voornamelijk richten op bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Het verdienmodel is nog niet 100 procent rond, maar waarschijnlijk gaat een abonnement een paar dollar per maand per medewerker kosten

"WhatsApp haalt Facebook in"

In tussentijd lijkt het erop dat WhatsApp steeds meer de rol van de reguliere Facebook aan het overnemen is. Persoonlijke gebeurtenissen worden vaker via de berichtenapp gedeeld met een kleine groep vrienden, terwijl Facebook vooral wordt gebruikt voor 'algemene levensgebeurtenissen' of links naar grappige filmpjes en plaatjes.

Dat concludeert Multiscope uit een onderzoek onder 7.677 personen. Volgens het Nederlandse onderzoeksbureau gaat het om een representatieve steekproef.

Op dit moment is Facebook nog het populairst: ongever 76 procent heeft een profiel op het sociale netwerk. Van de ondervraagden zegt 68 procent WhatsApp te gebruiken, waarmee de berichtendienst op de tweede plaats komt. LinkedIn (45 procent) staat op plek drie.

Als het gaat om het delen van foto's is WhatsApp verreweg de populairste dienst. Volgens Multiscope ligt het gemiddelde aantal foto's dat met anderen wordt gedeeld (gemiddeld 11 per maand) hier drie keer zo hoog als bij Facebook of Instagram.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234