Dinsdag 23/04/2019

Cyberveiligheid

Facebook betaalt Britse krant ‘The Daily Telegraph’ voor positieve verhalen

Beeld AP

Hoe beëindig je een oeverloze stroom aan negatieve berichten over je bedrijf? Eenvoudig: je betaalt voor gesponsorde berichten in klassieke media. Zo publiceerde de Britse krant The Daily Telegraph tegen betaling tientallen verhalen die Facebook verdedigen in onderwerpen zoals geweld, extremisme en datalekken.

“Fake news, cyberpesten en artificiële intelligentie: leven in het internettijdperk kan heel eng lijken. Daarom werken Telegraph Spark en Facebook samen om te tonen hoe Facebook en andere socialemediaplatformen de kracht van het internet gebruiken om jouw persoonlijke gegevens te beschermen.”

Die twee zinnetjes prijken in het Engels bij verschillende artikels die Facebook in samenwerking met de reclameafdeling van de Britse krant The Daily Telegraph publiceerde. Dat ontdekte Business Insider. Het gaat om zogenaamde ‘sponsored content’, gesponsorde berichten die niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie vallen.

De tientallen artikels coveren verschillende onderwerpen, zoals Facebooks acties tegen cyberpesten, hoe je moet omgaan met terroristische video’s tot Facebooks inspanningen om het internet veilig te maken. De stukken werden zowel in de krant als online gepubliceerd.

In een reactie aan Business Insider laat Facebook weten dat de campagne deel uitmaakt van een grotere marketinginspanning. Doel is om mensen op de hoogte te brengen van lokale investeringen, initiatieven en samenwerkingen in het Verenigd Koninkrijk, die een positieve impact hebben op het leven van mensen.

Nieuw datalek

Of die inspanningen veel zoden aan de dijk brengen is maar de vraag. Deze week raakte nog bekend dat onderzoekers van het cyberbeveiligingsbedrijf UpGuard een grote hoeveelheid gebruikersgegevens van Facebook aangetroffen hebben op cloudservers van webwinkelgigant Amazon. Bij de gegevens zaten identificatienummers, opmerkingen, reacties en gebruikersnamen.

De ontdekking laat volgens de onderzoekers zien dat de databescherming bij Facebook, ongeveer een jaar na het Cambridge Analytica-schandaal, nog altijd niet in orde is. “Eens we van de kwestie op de hoogte waren gebracht, hebben we met Amazon samengewerkt om de database offline te halen”, zegt een woordvoerder van Facebook. “We blijven samenwerken met de ontwikkelaars op ons platform om de gegevens van de mensen te beschermen.”

Dit bericht werd vrijdag 5/4/2019 aangepast: in de eerste versie was niet voldoende duidelijk dat het hier om gesponsorde berichten bij ‘The Daily Telegraph’ ging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.