Donderdag 24/10/2019

Fabriek in Brussel tot 2015 cruciaal in strategie van Audi

Audi Brussels gaat niet op korte termijn dicht. De fabriek speelt zeker tot 2015 een belangrijke rol in de strategie van de Duitse bouwer van luxewagens. Vanaf 2009 worden in het voormalige VW Vorst Audi's A1 geproduceerd.

De Tijd

Brussel l Werner Widuckel, de voorzitter van Audi Brussels, probeerde iedereen gerust te stellen na de onheilsberichten die de voorbije dagen de kop opstaken. Die vonden hun oorsprong in een artikel in het Duitse weekblad Der Spiegel van twee weken geleden.

Volgens het magazine was Wendelin Wiedeking, de gedelegeerd bestuurder van Porsche, destijds gekant tegen de beslissing om de productie van de A1 toe te wijzen aan Brussel en verkoos hij een sluiting van de fabriek. De capaciteit van VW-fabrieken in Duitsland moet eerst maximaal benut worden voor productie aan andere fabrieken toegewezen wordt, is volgens het blad zijn redenering. Wiedeking is ook bestuurder bij de overkoepelende VW-groep en voorzitter van de Porsche Automobil Holding die alle aandelen van Porsche maar ook 31 procent van VW controleert.

Daar knelt het schoentje. Porsche wil zijn belang verhogen tot 51 procent en dan krijgt Wiedeking het helemaal voor het zeggen bij Volkswagen, is de redenering. Eerst moet de Europese Commissie nog wel de zogenaamde VW-wet vernietigen die bepaalt dat één aandeelhouder maximum 20 procent van het stemrecht mag bezitten. Verwacht wordt dat de EU die wet inderdaad onderuit haalt.

Het verzet van Wiedeking tegen het voortbestaan van de fabriek in Brussel zou destijds gefnuikt geweest zijn door Martin Winterkorn, gedelegeerd bestuurder van VW, en door Ferdinand Piëch, voorzitter van VW en een belangrijke aandeelhouder van Porsche. Dat alles schrijft tenminste Der Spiegel.

"Pure speculatie", gromde gisteren Werner Widuckel, de duidelijk misnoegde Duitse voorzitter van Audi Brussels en personeelsdirecteur van de Audigroep. "De raad van bestuur heeft beslist dat Brussel de nieuwe A1 bouwt en 'Herr' Wiedeking maakt deel uit van de raad van bestuur. Hebt u hem horen zeggen dat hij Brussel wil sluiten?", snauwde hij een verbouwereerde journalist toe na de inderhaast bijeengeroepen persconferentie. Geen sluiting dus. Integendeel. "We hebben Brussel hard nodig om ons zeer ambitieuze groeiprogramma te verwezenlijken", aldus Widuckel. Dat beoogt een productie van 1,5 miljoen auto's, tegen 1 miljoen vandaag.

Brussel wordt de enige site waar de A1, de kleinste telg van de Audifamilie, gebouwd zal worden. "Dit is een onomkeerbaar proces", herhaalde Audi achteraf in een persbericht. "Audi Brussels heeft een zonnige toekomst."

"Gisterenochtend waren er naar aanleiding van de negatieve mediaberichten enkele schermutselingen onder het personeel", vertelt Jan Van der Poorten, vakbondsafgevaardigde van het socialistische ABVV. "Maar een stakingsdreiging is er niet geweest. De drie vakbonden stelden unaniem dat het nooit eerder gebeurde dat de directie zo snel een doemscenario tegensprak. "Bovendien investeert Audi 90 miljoen euro in Vorst, dit en volgend jaar, dat geeft vertrouwen", zegt Van der Poorten.

Dit jaar bouwt de fabriek in Brussel 80.000 wagens, waarvan 46.000 Polo's voor VW en de rest A3's voor Audi. Zodra vanaf 2010 de productie van de A1 op volle toeren draait, rollen er minstens 80.000 A1's van de band, verzekert Widuckel. "Dat kan oplopen tot 170.000 als het model een succes wordt", zegt Van der Poorten.

Vandaag werken 2.100 mensen bij Audi Brussels en de directie is bezig met het aanwerven van 60 arbeiders en een dertigtal bedienden. Merkwaardig, omdat er 3.278 werknemers ontslagen werden in maart. "Er zijn er inderdaad te veel vertrokken", geeft een vakbondsman toe. De directie gaf eerder de garantie dat bij de start van de A1-productie einde 2009 minstens 2.200 mensen in vaste dienst zijn.

Widuckel zei nog dat Audi een "groot vertrouwen heeft in de fabriek in Brussel en het personeel", dat hij als "erg flexibel" omschreef. De vakbonden stemden al in met een verlenging van de werkweek van 35 naar 38 uur zonder looncompensatie. En wat als de A1 flopt? "We geloven rotsvast in het model", zei Widuckel. Op de vraag of Brussel in 2015 nog altijd auto's zal bouwen voor Audi, herhaalde hij dat "Brussel een belangrijke plaats inneemt in de strategie van Audi".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234