Dinsdag 26/10/2021

Fabre en Bl!ndman kwartet werken aan nieuwe opera

muziektheater

transparant presenteert nieuw seizoen

Antwerpen

Van onze medewerker

Stephan Moens

Na een bijzonder druk seizoen, met een kleine 220 activiteiten en een publieksbereik van 65.000 bezoekers, doet Muziektheater Transparant het volgend jaar wat rustiger aan: het mikt nu op een honderdvijftigtal activiteiten.

Er zijn drie nieuwe producties voor volwassenen, die allemaal literaire thema's bespelen, en drie voor jongeren, onder de noemer 'jong gezang'. Anderzijds worden negen oudere producties in België of in het buitenland opnieuw opgevoerd en wordt de samenwerking met het Institute for Living Voice van David Moss voortgezet.

Voor Men in Tribulation, een 'opera' van Eric Sleichim rond de figuur van de theatermaker Antonin Artaud, schrijft Jan Fabre een nieuwe tekst, terwijl het Bl!ndman Kwartet voor de muziek zorgt. Men in Tribulation wordt een coproductie met het KunstenFESTIVALdesArts en het Holland Festival. Voor Sleichim is het een eerste stap naar een 'echte' opera voor stem, barokorkest en elektronica, die over enkele jaren het licht moet zien.

In Enoch Arden brengt acteur Dirk Roofthooft de beroemde tekst van Alfred Tennyson (in Nederlandse vertaling) op muziek van Richard Strauss. Guy Vandromme speelt piano en Eric de Kuyper zorgt voor filmbeelden.

Voor hun Peer Gynt maakte Marianne Pousseur een gereduceerde versie (voor twee acteurs, een pianist en een koor van drie zangers) van het stuk van Ibsen en de muziek van Grieg. Zij vertellen enkele flarden ervan als herinneringen van de stervende Peer Gynt. Het resultaat moet tekst en muziek verenigen met video, licht en geluid.

Twee jongerenprojecten gaan uit van muziek van Monteverdi: Drift, een voortzetting van de projecten De storm en Zone Orfeo, gaat uit van het Lamento d'Arianna; Sestina beschrijft het verdriet van een man voor het graf van zijn geliefde. Voor beide voorstellingen doet Wouter Van Looy de regie.

Daarnaast maken drie sopranen uit de voorbije jongerenprojecten met Inés Sauer als regisseur een voorstelling die draait om hun eigen beleving als performer. Zo stelt Dan ben ik straks zo'n diva "vragen naar de leefwereld van de opera, met haar (on)hebbelijkheden en al zijn schoonheid".

Reprises zijn er van Achilleus van Wim Henderickx (in Gent; de voorstellingen in Antwerpen zijn afgelast), Weiße Rose van Udo Zimmermann (in Brussel) en Radio Ping Pong (in verschillende culturele centra). In het buitenland is Transparant daarenboven te gast met Carmen van Stef Kamil Carlens, Antigona van Tommaso Traetta, Einstein for Aliens van David Moss, Mr Emmet Takes a Walk van Peter Maxwell Davies en Il Re Pastore van Mozart.

"De internationale erkenning is inderdaad gegroeid", zegt directeur Guy Coolen. "Zelfs onze Carmen, die door de kritiek erg gemengd was onthaald, heeft inmiddels voor 25.000 toeschouwers in binnen- en buitenland gespeeld, vaak jonge mensen die anders niet zo gauw naar muziektheater komen, en wordt opnieuw uitgenodigd. Die publieksverbreding vind ik erg belangrijk. Voor Drift werken we samen met de Zomer van Antwerpen. De vijf voorstellingen in Antwerpen waren onmiddellijk uitverkocht."

Info: 03/225 17 02 of www.transparant.be.

'De internationale interesse voor Transparant is gegroeid'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234