Dinsdag 19/11/2019

Fa$hionisto

A$AP Rocky houdt van hiphop, maar ook van mode. De rapper is niet alleen een onvoorwaardelijke fan van Raf Simons (zie zijn nummer 'Please Don't Touch My Raf'), hij knoopt ook de samenwerkingen met modelabels aan elkaar: van reclamecampagnes met Dior en Zalando tot een capsulecollectie met Guess.

$inds Run DMC in 1986 'My Adidas' de hitlijsten instuurde, zijn hiphop en mode onafscheidelijk geworden. Zie de jongste modeweek van Parijs: het spannendste moment van het seizoen kwam in de persoon van rapper Nicki Minaj, die op de eerste rij bij de show van Haider Ackermann verscheen met een borst bloot.

In 2017 hebben onder anderen Kanye West (Yeezy) en Rihanna (Fenty) succesvolle modelijnen. Dat een popster, en een zwarte popster in het bijzonder, ook een gerespecteerd kledingontwerper kan worden, is alles welbeschouwd heel logisch: geen popster zonder in het oog springende, gepersonaliseerde garderobe. Maar het is wel een relatief recent fenomeen.

In de jaren 60, bijvoorbeeld, werden op de platenhoezen van zwarte acts slechts hoogst uitzonderlijk foto's afgedrukt. Het duurde tot de discoperiode voor ze stijliconen konden worden: Diana Ross in haar glitterjurken, Sylvester in zijn glitterpruiken, Prince in zijn slipje-met-regenjas, Chaka Khan en haar oversized baret, et cetera.

In 1979 citeerde de meidengroep Sister Sledge de labels Halston, Gucci en Fiorucci in hun 'He's the Greatest Dancer' ("He looks like a still/that man is dressed to kill"). Mode en r&b begonnen een romance on the dancefloor, die nog altijd voortduurt.

Het aura van Usher

Hiphop- en r&b-sterren behoren tot de flora en fauna van de modeweken sinds de late jaren 90. Ik herinner me Rihanna op de catwalk van DSquared in Milaan, jaren geleden, en de eerste (tevens laatste) keer dat ik de hand schudde van Usher, was tijdens een feestje van Y-3, de door Yohji Yamamoto ontworpen nevenlijn van Adidas. 'Yeah', zijn grote doorbraak, moest op dat moment, circa 2003, nog een hit worden. Ik had geen idee wie de jongen met de brede glimlach was die voor me stond. Maar dat hij het aura had van een megaster in wording, was wel duidelijk.

Ik herinner me niet wanneer ik Kanye West voor het eerst zag op een defilé. Misschien omdat ik hem de voorbije jaren tot vervelens toe heb gezien. Op de front rows van obscure labels, backstage bij de luxehuizen, op de achterbank van zijn matzwarte Porsche met Kim Kardashian, geparkeerd voor een show van Givenchy. Toen ik tijdens een cocktail met Demna Gvasalia van Vetements stond te praten, en Kanye plots opdaagde. Of toen hij zelf zijn capsulecollectie voor A.P.C. kwam presenteren, in het Parijse hoofdkwartier van dat merk. Hij bleek nederig en verlegen: in tegenstelling tot Usher had Kanye helemaal geen aura.

Mijn laatste 'ontmoeting' met Kanye: een show van Givenchy in de oude markthal van de Carreau du Temple. De catwalk was een voor de gelegenheid gebouwde houten doolhof, en wij zaten op de eerste rij, schuin tegenover Kanye en Kris Jenner. De show begon met een uur vertraging, en Kanye viel in slaap op de schouder van zijn schoonmoeder (bewijs op mijn Instagram-account, ergens onder de foto van Catherine Deneuve met hond op haar schoot, ook al in het hoofdkwartier van A.P.C., maar dat alles terzijde).

Dressed to kill

Kanye gaat dezer dagen door een vagevuur. Hij had (heeft?) te kampen met psychische problemen en bewierookte Trump misschien net iets meer dan nodig was. En de jongste Yeezy-shows waren geen onverdeeld succes, al worden de sneakers van dat label door de kids wel nog beschouwd als een must have.

Intussen staat de aflossing klaar: de man van het moment op de front rows van New York tot Parijs, en via Milaan, is een jongere rapper, met minder grootheidswaanzin en meer flair.

In januari zat A$AP Rocky op de eerste rij bij de show van Dior Homme in het Grand Palais in Parijs. Hij droeg een jas en broek uit de collectie voor komende winter van het merk, met een print van schilder Dan Witz uit diens serie Mosh Pits, ook afgedrukt op de uitnodiging voor de show.

Die details zijn belangrijk omdat ze aantonen dat A$AP Rocky niet gewoon een invité was van ontwerper Kris Van Assche. De rapper was in Parijs als een volwaardig onderdeel van de marketingcampagne van het merk. Dior liet hem ook plaatsnemen voor de lens van fotograaf Willy Vanderperre. A$AP Rocky in zwart-wit, korte dreadlocks, zonnebril met ronde spiegelglazen: een modeplaatje, nu te zien op de achterkant van talloze modetijdschriften.

Video en vinyl

Rocky was de weken daarop alomtegenwoordig in het modecircus. Ik zag hem in New York, om 10 uur 's ochtends in de nasleep van een sneeuwstorm, bij Calvin Klein. Hij droeg een rode donsjas van Balenciaga, en zat naast Sofia Coppola.

Een week eerder woonde hij de show bij van Raf Simons zelf, in de Gagosian Gallery in New York. "Dit is de enige show die de moeite waard is", zei Rocky, gekleed in een T-shirt van Gosha Rubchinskiy voor Fila en een gestreepte bontjas. "Dit is Gosh", sprak hij tot de aanwezige fotografen, met een vinger wijzend in de richting van zijn T-shirt. "Get the Gosh. Get the shoes, too."

In Milaan kwam de uitnodiging voor de show van Gucci in de vorm van een vinylplaat. Op de A-kant: een fragment uit William Blakes Songs of Innocence and Experience, voorgelezen door Florence Welch van Florence & The Machine. Op de B-kant: een brief uit Jane Austens Persuasion, voorgedragen door Rocky, die uiteraard ook de show bijwoonde.

In Parijs, tijdens de damesshows, liep ik hem bijna omver op de bouwwerf waar Yves Saint Laurent showde. Maar dat bleek een vergissing: het bleek te gaan om Travis Scott, een rapper met vergelijkbare dreadlocks. Te mijner verdediging: Associated Press maakte dezelfde fout, en plaatste later een rechtzetting bij een onlineverslag over de show.

Rocky is niet kieskeurig. Mode is mode. Vorig jaar liep hij mee in een show van Ferragamo en werkte hij aan een capsulecollectie met de Britse cultontwerper J.W.Anderson, ook de sterke man van Loewe. In de video voor 'L$D' zwierf hij 's nachts door Tokio in het gezelschap van Yoon, ontwerpster van het Japanse label Ambush, stijlicoon en wederhelft van Verbal, rapper en MC van M-Flo en Teriyaki Boyz, ooit de eerste Japanse hiphopact met een contract bij de illustere platenmaatschappij Def Jam. Verbal zat in Teriyaki Boyz met Nigo, stichter van streetwearlabel A Bathing Ape, en Yoon werkte in een vorig leven voor Billionaire Boys Club, het merk van Pharrell Williams: om maar te zeggen dat de wereld klein is.

En dat de alliantie van hiphop en mode universeel is, en totaal. (En dat wij, als het over namedropping gaat, niet moeten onderdoen voor de gemiddelde rapper.)

Van namedropping gesproken. Hieronder volgt een citaat uit Rocky'S 'Fashion Killa':

"I see your Jil Sanders, Oliver Peoples
Costume National, your Ann Demeulemeester
See Visvim be the sneaker, Lanvin or Balmain
Goyard by the trunk, her Isabel Marant
I love your Linda Farrow, I adore your Dior
Your Damir Doma, Vena Cava from the store
I crush down with that top down, bossy see how I ride 'round
Mami in that Tom Ford, papi in that Thom Browne
Rick Owens, Raf Simons, boy she got it by the stock
She ball until she fall, that means she shop 'til she drop
And Versace: got a lot, but she may never wear it

But she save it so our babies will be flyer than their parents." (Complex.com heeft een volledige lijst met modereferenties in het oeuvre van A$AP.)

Rocky's grootste textielidool is dus Raf Simons. Rocky hartje Raf. "RAF IS OUR FASHION GOD", tweette hij in kapitalen nadat Simons in het Amerikaanse blad GQ had uitgehaald naar ontwerper Virgil Abloh van Off White. "I BARELY WEAR OFF WHITE BUT I FEEL BAD FOR VIRGIL, I HOPE THIS INSPIRES HIM 2 TURN UP!" Hij postte tezelfdertijd een fragment uit een nieuw nummer: 'Please Don't Touch My Raf'.

"Raf", sprak hij tijdens die show in New York, "is de eerste ontwerper die me erkenning heeft gegeven, de eerste die me krediet heeft gegeven. Begrijp je?"

Sterrenbeeld weegschaal

Rocky voelt zich net zo goed thuis in de mainstream als in de avantgarde. Dit seizoen heeft hij een uiterst betaalbare capsulecollectie bij het Amerikaanse label Guess (het is zijn tweede samenwerking met het merk), en een grootschalige campagne met onlineshop Zalando.

Verliest hij daardoor aan cool? Rocky heeft sowieso een grotere aaibaarheidsfactor dan bijvoorbeeld Nicki Minaj (de grofgebekte Lil' Kim van haar generatie) of Young Thug, die voor de hoes van zijn cd poseerde in een paars kleed van de jonge ontwerper Alessandro Trincone, en voor stijlbijbel Dazed & Confused een transparante plastic trui van Walter Van Beirendonck combineerde met een jurk van Gucci, en een tutu van Molly Goddard met accessoires van Raf Simons. Vergeleken met Young Thug is Rocky bijna een koorknaap. Hij lijkt ook iets minder vrank en vrij dan Jaden Smith - zoon van acteur/rapper Will -, die in een advertentie van Louis Vuitton te zien was in vrouwenkleren.

"In de modewereld", zei Rocky onlangs in een interview met vakblad Women's Wear Daily, "nemen mensen en merken en huizen zichzelf doorgaans heel ernstig. Mijn sterrenbeeld is weegschaal, en ik zit ergens tussenin. Ik ben een soort hybride van high-end-ernstig en speels."

En ook: "Not to toot my own horn, maar ik ben heel bijzonder. Tegelijk is alles berekend. Niet té berekend, maar ik let wel goed op met wie ik in zee ga. En ik denk dat ontwerpers dat aanvoelen. Dat ze daarom graag met mij werken."

Rocky is absoluut een fashionisto. Maar als het van hem afhangt, blijft hij toch nog even rapper in hoofdberoep. "I wouldn't design", zei hij enkele jaren geleden in i-D. "I would collab. Ik ben geen modeontwerper. Ik heb te veel respect voor ontwerpers. Imagine if Rick Owens or Alexander Wang said, 'I'm gonna be the next rapper.' F****** up the game and s***."

Uit een recenter interview: "Met mijn shit lijk ik totaal op een personage uit Zoolander, dat weet ik ook wel. Maar tegelijk zit ik elke avond in de studio. Ik kan niet wachten om mijn nieuwe muziek te delen met mijn publiek."

A$AP ROCKY

heet

eigenlijk Rakim Mayers, 28 jaar, uit Harlem, New York

leerde

op zijn achtste rappen dankzij zijn oudere broer

zag

zijn vader, een drugsdealer, achter de tralies verdwijnen toen hij 12 jaar oud was. Een jaar later werd zijn broer vermoord

bracht

jaren door met zijn moeder en zus in daklozencentra. Op zijn 15de verkocht hij crack.

werd

in 2007 lid van de A$AP Mob, een groep rappers, producers, regisseurs, bikers en ontwerpers. Hij kreeg er zijn artiestennaam

maakte

zijn debuut met de mixtape Live. Love. A$AP in 2011

heeft

een platenlabel, A$AP Worldwide, en kledingmerk

verschijnt

in campagnes van Dior Homme en Zalando, en ontwierp capsulecollecties voor Guess, onder de noemer Gue$$

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234