Donderdag 21/01/2021

'F3 moet label worden voor Belgisch design'

Een gezicht geven aan het Belgische (Vlaams) design, dat is wat het samenwerkingsverband F3 beoogt met zijn aanwezigheid in het nevenprogramma van de Möbelmesse van Keulen. Op het eerste gezicht schijnt dat aardig te lukken, want zondag werd de expositie van Vlaams design in Keulen overrompeld door de bezoekers. 'En dat had zeker niet alleen te maken met ons Belgisch café', aldus initiatiefnemer Jan Boelen, directeur van het Centrum voor integrale productontwikkeling (Cepro) in Waregem.

Brussel

Van onze medewerker

Eric Bracke

In het buitenland is Belgisch design geen begrip. Afgezien van de ontwerper Maarten van Severen, die al met internationale topfirma's zoals Vitra werkte, zijn er bij ons weinig namen met internationale uitstraling. Dat heeft onder meer te maken met de erg zwakke vertegenwoordiging van Belgische bedrijven op internationale beurzen. Terwijl bedrijven uit alle hoeken van de wereld, vaak met forse overheidssubsidies, zich een plaatsje kochten in de schaduw van de ronkende Italiaanse namen, moest men vaak met een vergrootglas naar Belgische exposanten speuren.

Op de meubelbeurs in Keulen, die nog tot 23 januari loopt, is nu al duidelijk dat de Belgische (Vlaamse) aanwezigheid dit keer niet onopgemerkt blijven. Onder de noemer F3, Forms From Flanders, tonen vijf toonaangevende Belgische bedrijven er een week lang in de Brühler Strasse hun nieuwste producten. De vijf in Keulen, die complementaire producten maken, zijn Extremis, specialist in buitenmeubilair, de verlichtingsfirma Kreon, het onlangs opgerichte Maarten van Severen Meubelen (met het bedrijf TM dat zijn collectie distribueert), de keukenfabrikant Obumex en ten slotte Spijker, dat behalve kasten en tafels van Jean Wouters ook een stoel in première presenteert.

Eigenlijk creeërde F3 een ontmoetingsplaats met een Belgisch café, waar behalve mosselen en friet ook lezingen, dans, concerten en video op de kaart staan. Dat werd door het publiek erg gesmaakt, voor de lezingen van Jan Hoet en Maarten van Severen kwamen maandagavond bijvoorbeeld 250 mensen opdagen. In het gebouw loopt ook nog een aparte tentoonstelling onder de titel 'Informalin. Een land op sterk water'. De zesde partner in Keulen, Stichting Interieur dat in Kortrijk de gelijknamige designbiënnale houdt, selecteerde voor deze expositie ontwerpers zoals Marina Yee (mode), Hilde de Decker (juwelen), Christophe Coppens (hoeden), Fabiaan van Severen (meubelen), Xavier Lust (meubelen) en Marijke de Clerq (doodskisten). Met deze tentoonstelling laat de nieuwe directeur van Interieur Kortrijk, Max Borka, zien dat de typering van het Belgische design als 'minimalistisch', een vlag is die de lading niet geheel dekt.

Volgens Jan Boelen van Cepro gonsde het op de meubelbeurs zelf van positieve commentaren op F3. Het Vlaamse initiatief mocht zich in elk geval verheugen in een duidelijk grotere respons dan de andere activiteiten van Passagen, het nevenprogramma in de Keulse binnenstad waar F3 deel van uitmaakt."Het Belgische bier helpt misschien wel," zegt Jan Boelen, "maar onze troef is vooral dat F3 firma's verenigt met een sterk verhaal die bovendien bij elkaar aansluiten. Typisch en misschien wel uniek voor deze Belgische bedrijven is dat niet enkel hun vormentaal maar ook hun benadering architecturaal gericht is. Daarmee bedoel ik dat deze firma's voor ze een product maken vertrekken van een verhaal dat helemaal uitgeklaard is zodat ze een coherente collectie tot stand brengen waarvan de producten elkaar onderling versterken. Dat is bij de buitenlanders niet steeds het geval, hun producten blinken bijvoorbeeld uit op gebied van technologie of artistieke vormgeving maar dikwijls worden andere specificaties van het programma bij het ontwikkelen van een product verwaarloosd. Dat is bij de Belgische firma's die in Keulen aanwezig zijn niet het geval, zij doen echt aan integrale productontwikkeling."

In de euforie van het succes dat hen tot dusver in Keulen te beurt is gevallen, zijn Boelen en de deelnemers van F3 al overeengekomen om de samenwerking alvast voor drie jaar te bestendigen. Behalve op de Möbelmesse in Keulen zullen de bedrijven zich ook samen als groep manifesteren op de Salone del Mobile in Milaan (april) en op de Biënnale in Kortrijk (oktober) "Dit mag geen oneshot blijven", zegt Boelen. "De eerste zet is gegeven, maar nu moeten we de boodschap herhalen. F3 zou een soort label moeten worden." In de toekomst wil F3 ook gasten uitnodigen. Boelen sluit niet uit dat nog andere bedrijven aansluiten, maar er is overeengekomen telkens grondig te evalueren.

Met het eventuele succes van dit profileringsinitiatief zullen wellicht ook andere Belgische productontwikkelaars hun voordeel kunnen doen. Sinds enkele jaren is de hegemonie van Italië als designland doorbroken en is de markt opener geworden. Designers uit Finland, Zweden, Groot-Britannië en Nederland hebben daar kunnen van profiteren. Misschien is Maarten van Severen over enkele jaren niet langer de witte merel in ons land.

Veel belangstelling voor gezamenlijke presentatie van Belgische bedrijven in Keulen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234