Zondag 25/10/2020

F1-strijd tussen Schumacher en Hakkinen bereikt piek in Oostenrijkse bergen

Oostenrijkse thuisrijder Alexander Wurz, grootste F1-talent, speelt mee met de tenoren

Zeltweg.

Eigen berichtgeving

Spannender kan het haast niet in de strijd om het wereldtitel in de Formule 1. Met de Grote Prijs van Oostenrijk dit weekeinde op het programma heeft leider Hakkinen in de stand amper twee punten voorsprong op Michael Schumacher. Gisteren, tijdens de laatste trainingsessies, eindigde Hakkinen als derde na Coulthard en Fisichella. Met andere woorden: er is nog veel werk aan de winkel, wil Hakkinen nog eens een race wil winnen. Verrassend gisteren: de zesde tijd van thuisrijder Alexander Wurz. Het bewijst meteen de competitiviteit van de Bennetons.

Alexander Wurz is Oostenrijks grote hoop en waarschijnlijk het grootste talent van dit moment. De 24-jarige coureur debuteerde vorig jaar bij Benetton en toonde zich gedurende drie races een waardig plaatsvervanger van zijn landgenoot Gerhard Berger. Maar daarvoor al bleek hij over een uitzonderlijk talent te beschikken. Nadat hij in '96 in Le Mans had gewonnen, slaagde hij erin het vertrouwen van Benetton-baas Flavio Briatore te winnen en kon hij als testpiloot aan de slag. Nu al wordt Wurz bestempeld als de waardige opvolger van drievoudig wereldkampioen én Oostenrijker Niki Lauda. Velen vergelijken hem anderzijds ook met Senna, omdat Wurz zijn bijna obsessionele liefde voor racen en Formule 1 met levensbeschouwende indrukken spiegelt. Wurz heeft een sterke persoonlijkheid, schuwt geen straffe uitspraken en heeft bepaalde interesses die je een F1-piloot niet gauw zou nageven. Totnogtoe heeft heeft hij dit jaar helemaal niet slecht gepresteerd; slechts drie keer viel hij uit, hij werd vijf keer vierde en bezet een vijfde plek in de tussenstand voor het WK. Misschien zit er deze keer wel een podiumplaats in.

Dat Wurz dit jaar al een hoofdrol zal spelen in de strijd om de lauwerkrans, lijkt weinig waarschijnlijk. Die is voorlopig weggelegd voor Hakkinen en Michael Schumacher. Door zijn overwinning in Silverstone, twee weken geleden, is Schumacher tot op twee punten genaderd van Mika Hakkinen. Een zege die voor de nodige deining zorgde, ook nu nog. Schumacher behaalde de overwinning bij wijze van spreken in de pits. Bij de herstart na de Safety Car-procedure, ingezet omwille van de aanhoudende regen, haalde Schumacher te vroeg Wurz in. Op dat moment gold de gele vlag situatie nog en dus was inhalen op dat ogenblik verboden. Op het moment van de overtreding waren er nog negentien ronden te rijden. Luidens het reglement mag een stop and go opgelegd worden als er nog meer dan twaalf ronden resten en moet de coureur binnen de drie ronden binnenkomen.

Volgens Ferrrari bereikte de mededeling van het verdict hen pas in de 58ste ronde, 31 minuten nadat de overtreding was vastgesteld (terwijl de straf binnen de 25 min. aan het desbetreffende team moet meegedeeld worden). Dat wilde zeggen: nog drie ronden te gaan. Als er minder dan twaalf ronden resten, krijgt de rijder een boete van 10 seconden, die opgeteld wordt bij de eindtijd. Bij Ferrari wisten ze - zogezegd - niet wat te doen, en dus met het gekende scenario als gevolg: Schumi kwam de pits in en haalde de eindstreep in de pits. Hopelijk gaat het er in Oostenrijk iets sportiever aan toe.

Schumacher laat het voorval niet aan zijn hart komen. Deze week raakte bekend dat hij zijn contract bij Ferrari heeft verlengd tot 2002. Hij zal dus niet naar McLaren gaan, zoals de geruchten de ronde deden. Hakkinen en Coulthard zullen uiteraard de dienst blijven uitmaken bij McLaren.

Nog ander transfernieuws: bij Williams is het zo goed als zeker dat Frentzen mag vertrekken. Hem wacht misschien een zitje bij het team van Rahal in het Amerikaanse Indycar-kampioenschap. Daar zou Indycar-kampioen Alex Zanardi zijn opwachting maken voor een terugkeer naar de Formule 1. Williams lijkt al bereid te zijn Zanardi in zijn team op te nemen, aangezien Villeneuve besloten heeft nu zeker naar het BAR-team (Brtish & American Racing) over te stappen. BAR werd opgericht door Villeneuves manager Griag Pollock en ontwerper Adrian Reynard. Villeneuve is in ieder geval zeer enthousiast over wat toekomst van het team betreft. De BAR-bolides zullen uitgerust worden met Supertec-motoren, die zullen ontwikkeld worden door het huidige Mecachrome (voormalige Renault-motoren). Ook Williams en Benetton zullen een beroep doen op deze Supertecs. En wie er ten slotte toch in de F1 blijft, in tegenstelling tot wat er eerder was bekendgemaakt, is bandenproducent GoodYear. De bandenstrijd met Bridgestone blijft dus onverminderd doorgaan. (MRe)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234