Dinsdag 02/03/2021

Gamerecensie

'F1 2013': Met voorsprong de beste tot nu toe

null Beeld KOS
Beeld KOS

Sebastian Vettel is alweer bijna wereldkampioen, maar Codemasters is de Duitser nog net voor geweest met de lancering van 'F1 2013'. De versie van dit jaar is er eentje geworden met een lichte verbetering van alles waar we in het verleden nog redelijk gefrustreerd van raakten. En ook de F1 gaat hier de retrotour op met klassieke wagens, piloten en circuits uit de jaren 80 en 90.

Volgend jaar wordt erg boeiend voor alles en iedereen die met F1 te maken heeft. Nieuwe reglementen met betrekking tot de motor kunnen het hele deelnemersveld overhoop gooien en de meeste teams hebben hun focus al maanden op die wagen voor 2014 gelegd. Een overgangsjaar dus en dat is het ook een beetje voor de gamefranchise van Codemasters. Het spel heeft weinig nieuws te bieden en moest zich vooral onderscheiden door een aantal minpuntjes uit de vorige games op te smukken. De retroraces zijn een mooie toevoeging, maar ook niet meteen datgene waarop de gamer zit te wachten.

Als klassieke wagens - in F1 zijn de jaren 80 en 90 al een eeuwigheid geleden - iets duidelijk maken, dan is het wel dat de Formule 1 een sport geworden is met veel regeltjes en met allerlei systemen die de race-ervaring toch veranderen. DRS en KERS moeten voor piloten zoals Alain Prost destijds als hulpmiddelen uit de toekomst geweest zijn. Meer zelfs, eigenlijk lijken die systemen recht uit een game te zijn weggeplukt. Des te meer een reden voor Codemasters om ze in deze editie eens echt op punt te krijgen.

Banden
Inhaalduels zijn in 'F1 2013' een stuk spannender geworden dan vroeger. Tijdens een ronde ga je al snel zien waar je sneller bent dan je voorligger en waar je dicht genoeg moet zitten om met DRS of KERS een poging tot inhalen te ondernemen. Of omgekeerd weet je snel in welke sector je in de achteruitkijkspiegels moet kijken om je plaats te verdedigen. Soms kan het ook erg lang duren voor je een kloofje bij elkaar hebt gereden of je de wagen voor je te pakken hebt.

Toch heeft het inhalen nog geen perfectie bereikt. Wie de F1 een beetje kent, weet dat het soms onmogelijk is om je plaats te verbeteren wanneer je banden versleten zijn. Dat is helaas nog niet goed vertaald naar de game van dit jaar. De banden zijn wel fel verbeterd en de verschillen tussen de types zijn realistischer geworden. We hebben ook de indruk dat bandenstrategie afhankelijker is van de omstandigheden en het circuit in vergelijking met de eerste games in de reeks. Maar het mag nog een beetje meer zijn.

null Beeld KOS
Beeld KOS
null Beeld KOS
Beeld KOS

Niki Lauda
Wat ons heel blij maakte met 'F1 2013', is hoe het spel er eindelijk in slaagt de moeilijkheidsgraad iets toegankelijker te maken. Vroeger was het vaak alles of niets: ofwel maakte je geen schijn van een kans, ofwel reed je met één van de mindere wagens van begin tot einde aan de leiding. Nu maken we met een middenmotor ook spannende races om de tiende plaats mee. Bovendien kan je veel details zelf bepalen. De remsteun van de computer kan je met verschillende graden aanpassen, ook het gripniveau heb je meer dan ooit in de hand. Het is nu ook mogelijk om de race op ieder ogenblik te saven.

Muzikaal lijkt deze game weggeplukt uit de filmwereld. Misschien is het toeval of heeft het iets te maken met de verschijning van de film 'Rush', die de heroïsche strijd tussen Niki Lauda en James Hunt, ook al retro dus, naar het witte doek bracht.

Veel kleine verbeteringen maken van 'F1 2013' de beste versie in de gamereeks. De echte fans van de sport en van dit soort spellen, zullen veel van hun grootste frustraties fel zien verminderen. En toch was dit een overgangsjaar voor de F1-franchise. Gelukkig kunnen ze het seizoen 2013 over een jaar of vijf ook alweer in een retro-editie opnemen, want er staat veel te veranderen. Voor de teams voelt dat momenteel misschien aan als een kwelling, voor Codemasters moet het de ideale gelegenheid zijn om van 'F1 2014' alweer een game te maken die de Formule 1-actie van je scherm doet spatten.

null Beeld KOS
Beeld KOS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234