Woensdag 25/11/2020

Ezeltje-strek-je met oude violen

Toen andere dingen crashten, is de vioolmarkt stabiel gebleven

Florian Leonhard

@9 PROFIEL identikit:Wie? Restaurateur van en handelaar in violen

In het nieuws?

Richt fonds op om met oude violen nieuw geld te verdienen.

Bij de krach van de jaren twintig, tijdens de Tweede Wereldoorlog en de oliecrisis van de jaren zeventig hield één belegging stand: goede violen. Nu wereldwijd weer financiële onzekerheid heerst doen investeerders die aandelen en vastgoed even niet zien zitten er misschien verstandig aan hun geld in een goede Stradivarius te steken.

Door Ciar Byrne

Dat is in elk geval wat de Fine Violins Fund hoopt, een vereniging die werd opgericht door de bekende vioolrestaurateur en -handelaar Florian Leonhard. Het is de bedoeling investeerders aan te trekken voor om en bij 50 Italiaanse violen van voor de 19de eeuw. Die worden dan uitgeleend aan veelbelovende violisten. Oude violen zijn namelijk meer waard als ze bespeeld worden. Als ze ook nog eens geassocieerd worden met een uitmuntende en bekende uitvoerder, dan zal hun waarde alleen maar stijgen.

In de adviesraad van het investeringsfonds zitten onder meer cellist Julian Lloyd Webber, de historicus en filosoof Theodore Zeldin en het hoofd van de Royal Academy of Music professor Curtis Price. Het is het eerste in zijn soort. Het doel is voor 60 miljoen euro engagementen te werven, waarvan er al 25 binnen zijn. Vroeg in de zomer hoopt men van start te gaan.

Leonhard, die al 25 jaar violen restaureert en schat, besloot zich te concentreren op Italiaanse instrumenten uit de 17de en 18de eeuw. Italiaanse violen van voor de 19de eeuw worden algemeen beschouwd als de beste ter wereld, omdat ze stammen uit een tijd toen Italië dankzij het zachte klimaat het eerste land werd om concerten in de open lucht te organiseren.

Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië bleven violen produceren die de lieflijke, barokke klank voortbrachten die paste bij de intimistische hofmuziek. In Italië daarentegen eisten de bijzonder populaire uitvoeringen in het amfitheater een wat krachtigere klank. En dus maakten Antonio Stradivari en zijn collega-vioolbouwers instrumenten die die konden voortbrengen. Andere vioolmakers uit die gouden tijd voor het vioolbouwen in Italië (die eindigde omstreeks 1750) waren de familie Guarneri, Carlo Bergonzi en Giovanni Battista Guadagnini.

Heel belangrijk voor het succes van het fonds is het vinden van de juiste uitvoerders. Leonhard werkt samen met de jury's van grote internationale vioolconcours om geschikte kandidaten op het spoor te komen, zoals de Yehudi Menuhinwedstrijd in Cardiff, de Benjamin Brittenwedstrijd in Londen, de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel, en de Paganini- en Tsjaikovskiwedstrijd in Moskou. "Een vioolfonds lijkt misschien vreemd voor mensen die niets over violen weten", zegt Leonhard. "Daarom moeten we onze klanten eerst opleiden. De vioolmarkt heeft al honderd jaar geen averij opgelopen. Toen andere dingen crashten, is zij stabiel gebleven."

Leonhard zegt ook dat violen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een huis naar een ander land kunnen worden meegenomen, en dat ze een betere investering zijn dan schilderijen, omdat ze gebruikt worden en niet in een kluis worden opgeborgen. "Door het gebruik worden ze beter. Door de constante vibraties gaat het hout beter resoneren." Hij is er overigens van overtuigd dat het vioolfonds een netto-opbrengst tussen 12 en 15 procent zal opleveren.

n Leonhards vioolfonds leent oude violen uit aan veelbelovende violisten. Ze zijn meer waard als ze bespeeld worden. Als ze ook nog eens geassocieerd worden met een uitmuntende en bekende uitvoerder, dan zal hun waarde alleen maar stijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234