Donderdag 05/12/2019

Ezelsbruggetje

Op de lagere school leerden we weleens dingen te onthouden door de logica te ondersteunen met hulpmiddeltjes. "Een ezel", zo zei de juf, "gaat namelijk zonder zetje de brug niet over wanneer hij daaronder het water ziet stromen."

Een paar van die bruggetjes werden tijdens de taalles herhaaldelijk opgesomd, in onze hoofden zo stevig gebouwd, dat ik er niet in slaagde ze af te breken toen de juiste spelling van betreffende woorden in mijn vingers zat.

Zo controleer ik nog steeds bij elke professor die in mijn teksten ronddwaalt of die wel degelijk 'ene frak en twee schoenen' draagt, zoals mijn leerkracht in het vierde leerjaar dat er zo mooi in het Vlaams inhamerde. Ook spreid ik bij vrijwel elke afslag denkbeeldig mijn duim en wijsvinger, om te kijken van welke hand de vingers een 'L' van Links vormen. En bij gebruik van het woord 'onmiddellijk' overvalt me steeds een licht onheilspellend gevoel - omwille van de 'twee Doden, twee Lijken'-regel.

Hoewel ik veel dingen heb leren onthouden aan de hand van trucjes, zijn er ook regeltjes die mijn hersenen weigeren op te slaan.

Bij het spellen van het woord cadeau, bijvoorbeeld, twijfel ik telkens over de volgorde van de laatste drie klinkers, omdat het onthouden van het bruggetje 'Eerst Alle Uilen' lastiger is dan gewoon de volgorde van de letters te onthouden. Eerst alle uilen - het slaat nergens op. Waarom de uilen eerst? En waarom allemaal tegelijk?

Nog zo'n bruggetje dat moeilijk te onthouden valt: het verschil tussen het Franse où - dat 'waar' betekent'- of ou - dat 'of' betekent. "Bij où moet je denken: WAAR is het streepje? Het streepje staat er dus op!", verklaarde onze juf. Ikzelf vroeg me vooral af waar het streepje bij de ou zonder streepje was gebleven.

'DING FLOF BIBS!' mailde mijn redacteur, toen ik haar vroeg of zij in Nederland ook zulke ezelsbruggetjes kennen. "Dat kon ik nooit onthouden!"

Ik zocht op waar de vreemde bibs bij kon helpen: het bleek een trucje te zijn om te onthouden welke EU-landen in 2002 de euro invoerden. Maar al snel raakte dit bruggetje verouderd - in 2007 voegden Cyprus en Malta zich namelijk toe aan het rijtje. In 2011 werd er door Genootschap Onze Taal een opvolger gekozen: 'Sms ff bondige clips'.

Bij mijn verdere zoektocht op internet vond ik nog andere hulpmiddeltjes, onder andere om de volgorde van onze planeten te onthouden: 'Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachtjapon'.

De M van Mercurius, de V van Venus, de A van Aarde, de M van Mars , de J van Jupiter, de S van Saturnus, de U van Uranus, de N van Neptunus.

"Let op", vermeldde het artikeltje, "verwissel Mercurius en Mars niet! En ook: Pluto is sinds 2006 geen planeet meer! En let ook op: het is gerangschikt van dichter bij de zon tot verder."

Het bokkende ezeltje in mijn hoofd stortte zich nog liever in de rivier dan van acht meter Japanse stof een nachtjapon te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234