Dinsdag 28/01/2020

Reclame

Extremisten verdienen aan YouTube-reclame: ook Amerikaanse multinationals trekken advertenties terug

Reclame voor Mercedez-Benz in een IS-video. Beeld YouTube

In navolging van 250 Britse bedrijven trekken ook Amerikaanse multinationals, zoals farmaciegigant Johnson & Johnson en 's werelds grootste telecombedrijf AT&T, hun advertenties terug uit Google. Aanleiding is de ontdekking dat extremistische groepen veel geld verdienen aan YouTube-reclames van bonafide bedrijven. Volgens de Britse krant The Times zijn de advertenties die Amerikaanse bedrijven terugtrekken honderden miljoenen dollars waard.

'Wij zijn hevig geschokt dat onze advertenties naast YouTube-boodschappen die terrorisme en haat promoten zijn verschenen', aldus een topman van AT&T in een verklaring. 'Totdat Google zorgt dat dit niet meer gebeurt, verwijderen we onze advertenties uit alle Google-platformen, behalve de zoekmachine.'

Naast AT&T trekken ook telecombedrijf Verizon, farmaciegiganten Johnson & Johnson en GSK en autoverhuurbedrijf Enterprise hun advertenties uit Google terug. Omdat het om zulke grote bedrijven gaat, loopt Google honderden miljoenen aan advertentie-inkomsten mis, zo berekende The Times.

Advertenties zijn veruit de grootste inkomstenbron van Google, dat marktleider is in digitale reclame. In 2016 verdiende het bedrijf 80 miljard dollar (74 miljard euro) aan advertenties, bijna 90 procent van Google's totale jaarlijkse inkomsten.

290 duizend euro

Google verkoopt advertentieruimte op uiteenlopende platformen, van de bekende zoekmachine tot videonetwerk YouTube. Omdat Google deze plekken automatisch met advertenties vult en bedrijven hun advertentiebeleid vaak aan derden uitbesteden, weten adverteerders zelden waar hun reclames precies verschijnen.

Vorige week werd duidelijk waar dit toe kan leiden. Zo ontdekte The Guardian dat advertenties van McDonalds, Audi en The Guardian zelf naast YouTube-filmpjes van de Ku Klux Klan en islamitische haatpredikers als Wagdi Ghoneim en Hanif Qureshi.

Reclame voor The Guardian in een IS-video. Beeld YouTube

Elke klik op de advertenties bij extremistische YouTube-filmpjes levert de makers van de filmpjes geld op, en niet zo'n beetje ook. Volgens berekeningen van experts verdienden vier extremistische groepen opgeteld ruim 290 duizend euro aan de advertenties in hun videokanalen, schreef The Guardian. Hierop trokken de krant en zo'n 250 andere bedrijven hun reclames onmiddellijk uit Google terug.

Reclame voor het leger bij filmpjes van radicalen

Toen zelfs de Britse overheid onbedoeld sponsor van extremisme bleek, werd Googles moederbedrijf Alphabet door het Verenigd Koninkrijk op het matje geroepen. Het mocht uitleggen hoe het mogelijk was dat reclames voor het leger en bloeddonaties, gefinancierd door de Britse belastingbetaler, bij filmpjes van radicalen stonden.

Google ging begin deze week diep door het stof en kondigde aan het advertentiebeleid aan te passen en strenger op te treden, maar blijkbaar willen Amerikaanse bedrijven daar niet op wachten.

Ook Nederlandse bedrijven worstelen soms met advertenties op YouTube, maar grote schandalen bleven tot nu toe uit. Alleen in september vorig jaar, toen bedrijven ontdekten dat hun advertenties in video's van de Zaanse Ismail Ilgun en andere 'treitervloggers' stonden, brak even paniek uit. Zelfs de politie stond onbedoeld met een reclamebanner in vlogs van de hangjongeren, waarmee zij de jongens die hun agenten probeerden te sarren indirect financierden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234