Zondag 25/08/2019

Update

Extra week spoorstaking? "Aanzegging was wettelijk nodig, maar akkoord nadert"

Beeld Photo News

De Franstalige socialistische spoorbond CGSP dient een nieuwe stakingsaanzegging in, bovenop degene die loopt van 12 tot 19 juni. Volgens Michel Abdissi, topman van de Franstalige vleugel, betekent dit echter niet noodzakelijk dat er ook effectief twee weken gestaakt zal worden. De verlenging van de aanzegging was nodig "om de wettelijke procedure te respecteren", zegt Abdissi. "We naderen een akkoord", bevestigt zijn collega Serge Piteljon.

Gisteren was al duidelijk dat het ging om "een staking van verlengbare duur". "We moeten een stakingsaanzegging acht dagen op voorhand indienen. Dat is wat we vandaag hebben gedaan. Er moet aan de reizigers duidelijk gemaakt worden dat dit niet betekent dat we dreigen met een staking van twee weken. We gaan week per week tewerk."

Vanochtend was er bij de NMBS al eens overleg van het coördinatiecomité en vanmiddag zat de stuurgroep samen. Ook morgen vindt er overleg plaats. "We blijven vergaderen om een oplossing te vinden. Verschillende voorstellen worden geanalyseerd", aldus Abdissi.

"We naderen een akkoord", bevestigt Serge Piteljon van CGSP Cheminots. "Maar we hebben de morele plicht om onze mensen te beschermen." Om geldig te zijn, moest de aanzegging nu worden ingediend. Anders zouden eventuele stakers niet gedekt zijn. "Maar laten we eerst afwachten of de eerste week staking wel plaatsvindt", voegt de CGSP'er toe. "Ik denk persoonlijk dat er kans is op een akkoord. Ik ben niet pessimistisch gestemd."

Optimisme

Dat optimisme klinkt ook door na het overleg van vanmiddag bij alle spoorbonden. Er ligt een menu aan voorstellen op tafel. Het is nu zaak die in elkaar te schuiven tot een voor alle partijen aanvaardbaar compromis, zo zeggen ze. De voorstellen draaien onder meer rond een andere berekening van de kredietdagen (compensatiedagen omdat het spoorpersoneel langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur) en rond een herformulering van de sancties die de wilde stakers kregen.

Zowel Luc Piens van de christelijke als Ludo Sempels van de socialistische vakbond lieten zich positief uit over de huidige stand van zaken. "We zijn altijd bezig met het zoeken naar oplossingen. We gaan niet uit van een staking", stelden ze.

"We moeten deze week een oplossing hebben", voegde Sempels wel toe. Op de achtergrond is er immers de stakingsaanzegging die door de socialistische bond werd ingediend (met mogelijke staking vanaf 12 juni). Daarover moet er snel duidelijkheid komen, voor treinreizigers en spoorpersoneel.

Beeld Photo News

ACV legt eigen voorstel op tafel

De christelijke vakbond bij het spoor, ACV/CSC-Transcom, heeft vannamiddag ook zelf een voorstel op tafel gelegd om een einde te maken aan het conflict over de kredietdagen.

De vakbond stemt er onder meer mee in dat 15 november (Koningsdag) niet langer een wettelijke feestdag zou zijn bij het spoor en aanvaardt dat het aantal kredietdagen verminderd zou worden na een reeks ziektedagen. Hij stelt echter een vermindering voor "per schijf van 28 kalenderdagen afwezigheid wegens ziekte", waar de directie het eerder had over 18 dagen.

ACV stemt er ook mee in dat er via sociaal overleg nog gezocht wordt naar een bijkomende maatregel vanaf 2017, maar vraagt dan wel de belofte dat er tot 1 januari 2019 geen extra productiviteitsinspanningen meer worden gevraagd van het personeel.

De socialistische spoorbond zou vrijdag samenzitten om te beslissen of effectief vanaf zondagavond 22 uur het werk wordt neergelegd.

Druk verhogen

Met de aanzegging verhoogt de vakbond de druk op de directie. Vakbonden en directie kwamen vandaag om 14 uur opnieuw samen, nadat gisteren nieuwe voorstellen werden gelanceerd op een verzoeningsvergadering. "We zijn on speaking terms", zei nationaal secretaris Lugil Verschaete van ACOD Spoor gisteren nochtans na afloop van de vergadering, die een kleine twee uur duurde.

Het overleg beperkte zich tot het dossier van de kredietdagen, de angel in het sociaal conflict bij het spoor dat al twee weken aanhoudt. Het gaat om compensatiedagen die het spoorpersoneel krijgt omdat het in de praktijk langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur.

Twee weken geleden brak een wilde staking uit, die vooral in het zuiden van het land voelbaar was. De staking liep pas vorige vrijdag ten einde, toen de directie zwaaide met boetes voor wilde stakers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden