Donderdag 02/12/2021

Expressector en expeditie profiteren van herstel

Het gaat weer goed met de expressector en de expeditie. Ook de contractlogistiek boekt opnieuw vooruitgang. Maar de traditionele postactiviteiten maken pas op de plaats. Dat is de conclusie na de publicatie van de resultaten van Deutsche Post DHL, de laatste van de grote vier geïntegreerde expresbedrijven die wereldwijd actief zijn.

Grote vier koerierdiensten tekenen aanzienlijke toename van omzet op

Deutsche Post DHL pakte gisteren uit met uitstekende kwartaalcijfers en verhoogt zijn winstprognose voor het volledige boekjaar 2009. Eerder had zijn sectorgenoot UPS, de grootste vervoerder van pakjes in de wereld, al hetzelfde gedaan. Beide groepen kijken de rest van het jaar en 2011 met optimisme tegemoet.

Transportbedrijven als Deutsche Post profiteren dezer dagen ten volle van het mondiale economische herstel. De Wereldhandelsorganisatie verhoogde haar prognose onlangs en gaat ervan uit dat de wereldhandel dit jaar met ruim 10 procent stijgt, nadat die in 2009 met meer dan 12 procent was gedaald.

Zowel TNT, als DHL, FedEx en UPS noteerde groeipercentages van meer dan 10 procent voor hun expresdivisie. De toename van de volumes situeerde zich vooral in de Verenigde Staten en Azië. Bij DHL verloor Europa zelfs 2,6 procent omzet, terwijl Azië bijna 43 procent vooruitging, het Midden-Oosten ruim 19 procent.

Drie van de vier expresbedrijven slaagden erin die volumegroei ook te verzilveren in een hogere winstmarge, omdat prijsgevoelige en dus duurdere producten meer begeerd waren en het prijsniveau in het algemeen hoger lag. Bovendien hebben de meeste groepen een stevige sanering achter de rug. Enkel bij TNT viel de rendabiliteit tegen.

De zeevracht- en luchtvrachtexpeditie boomde, ook al omdat die vorig jaar erg diep was terugzakt, vooral dan de luchtvracht. Dat blijkt vooral uit de cijfers van het Zwitserse Kühne & Nagel, dat in beide segmenten tot de top drie behoort. De winstmarges volgden de omzetgroei niet helemaal omdat er nog overcapaciteit is.

Ook de van oorsprong expresbedrijven als DHL, FedEx en UPS, die sinds de jaren negentig ook actief zijn in wegtransport en expeditie, slaagden erin hun volumes en ontvangsten aanzienlijk te verbeteren dankzij de economische groei. Ook hun rendabiliteit verbeterde, al blijft ze een stuk lager dan in de expresafdeling.

Deutsche Post en TNT zijn ook actief in post. De Duitse groep kon in die divisie haar omzet enkel op peil houden door de groei van de postpakketten. Bij de Nederlanders daalden de ontvangsten. Opmerkelijk is dat bij de Duitsers tijdens het tweede kwartaal de post zijn positie van belangrijkste activiteit verloor: logistiek en expeditie zijn nu allebei iets groter. Nog significanter is dat de groep verwacht dat over het volledige boekjaar de postdivisie niet langer de hoogste winst zal genereren: expres, logistiek en expeditie zullen samen een beter resultaat boeken. Over het eerste halfjaar boekte Deutsche Post een omzet van 24,8 miljard euro (+9,9%). In die periode groeide de bedrijfswinst (ebit) van 136 naar 765 miljoen euro en het nettoresultaat met 81 procent tot 1,83 miljard euro. Voor het volledige jaar rekent de groep op een ebit van 1,9 à 2,1 miljard tegenover een prognose van 1,6 tot 1,9 miljard tot nog toe. Het aandeel won op de beurs van Frankfurt 3 procent tot 13,97 euro.

Deutsche Post DHL is nog altijd een belangrijke werkgever in ons land maar toch is het aantal jobs er vorig jaar fors gedaald. Uit de jaarrekeningen van de acht DHL-ondernemingen actief in België, blijkt dat ruim een zesde van de tewerkstelling sneuvelde.

Gemiddeld waren 5.005 voltijds equivalenten aan de slag in 2008, eind 2009 was dat teruggevallen tot 4.200, een verlies van 805 voltijdse banen. De oorzaak is natuurlijk de economische crisis, die zowel de logistieke als de expeditieactiviteiten trof. Maar de hardste klap kwam door de verhuizing van de meeste hub- en vliegactiviteiten naar Leipzig en de verplaatsing van het Europese expreshoofdkwartier van Diegem naar Bonn. Die twee fenomenen samen kostten Deutsche Post DHL bijna een kwart van zijn gecumuleerde Belgische omzet: die zakte van 3,2 miljard naar 2,5 miljard euro.

Ooit stelde de groep Deutsche Post DHL in ons land meer dan 6.600 mensen tewerk. Dat was in de eerste helft van het voorbije decennium voor de eerste grote herstrukturering en voor de beslissing om Zaventem in te ruilen voor Leipzig als grootste Europees luchtvaartknooppunt. Deutsche Post is in ons land het resultaat van de overnames van DHL (expres), Danzas (wegtransport en expeditie, AEI (luchtvracht), Van Gendt & Loos (opslag en distributie) en Exel (logistiek).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234