Dinsdag 22/06/2021

Explosief trashtheater

Johan Simons brengt ook ditmaal een ode aan de liefde. De liefde als 'platform' op die zee vol haaien die het kapitalisme is

Theater l Platform is een ware lust op alle vlakken HHHH

Liv Laveyne

Gent

Van onze medewerkster

'Toch geen Houellebecq, die is veel te cynisch." Sommigen zien Johan Simons, regisseur bij NTGent, liever gaan dan komen met zijn theaterbewerkingen van romans van de Franse schrijver Michel Houellebecq. Platform van NTGent countert in elk opzicht die misvatting: met humor, een ontroerend geloof in de liefde en explosief spel.

Wie de zaal binnenkomt en denkt: "Tiens, die Asielzoeker heb ik toch al gezien?", heeft gelijk. Het decor, een luchtfoto van Gent als spelvloer, is een recyclage van het scènebeeld van Simons' vorige productie. Maar dan ploft er een hoop puin neer op de scène.

Twee jongetjes in witte slipjes treden voor het voetlicht als de onschuld zelve. Edoch, de ene ontwikkelt zich tot ultraliberale kapitalist (Ward Weemhoff), de andere tot een moslimfundamentalist (Oscar van Rompay) die een aanslag pleegt op een erotisch massagesalon. Actrice Els Dottermans wordt als een slappe pop van tussen het puin gehaald en op een stoel gezet om daar tot leven te komen.

Simons' stuk begint waar Houllebecqs roman eindigt. Bij een bomaanslag in Thailand komt Valérie, de geliefde van Michel, om het leven. Deze dramaturgische keuze geeft Platform een grotere dramatische impact: want in het leven buiten het theater weet je gewoonlijk niet wat je hebt, tot het weg is. Michel (Steve van Watermeulen), ambtenaar bij de dienst cultuur, en Valérie (Dottermans), succesvolle carrièrevrouw in de toerismebusiness, vertellen over hun eerste ontmoeting. Hij zegt: "Ik dacht aan haar geslacht", zij zegt: "Hij wist niks te zeggen". Ook theatraal wordt met de schijn-realiteit een loopje genomen: als er over cocktails wordt gesproken, vist iemand een bak Jupiler van tussen het puin. Met het triviale detail houdt Platform zich niet bezig, Simons wil het over het grote verhaal hebben: de uitwassen van het westers kapitalisme.

Het scènebeeld is geïnspireerd op een krantenfoto genomen enkele dagen na de tsunami: toeristen lagen er te zonnebaden op het strand te midden van de ravage. Een mens wil immers waar voor zijn geld. Zo ook de personages in Platform. Terwijl Europa verlamd is door zijn seksuele moraal, zijn in andere culturen vrouwen wel in staat om genot los te zien van moraal. "Waarom niet de wet van vraag en aanbod toepassen", denkt Michel, "en een sekshotelketen openen?"

Het politieke uit Houellebecqs roman is afgevijld en blijft juist daardoor onderhuids gloeien. Een woordcombinatie zoals 'aanslag' en 'Parijs' is voldoende om niet te vergeten waar Platform ook over gaat. Enige smet is de overbodige rol van Oscar van Rompay die als de terrorist en innerlijke stem van Michel te vlak klinkt als antistem tegen de westerse samenleving.

De seksscènes uit het boek worden onverholen verteld en dynamisch verbeeld. Acteurs struinen en struikelen tussen het puin in pure slapstick. Dottermans probeert alle standjes uit van koprol tot handstand. Onvergetelijk is Van Watermeulen in een demagogische monoloog pro professionalisering van de seksindustrie terwijl hij Dottermans, die onder hem ligt, onderspuwt. Hier staan acteurs gretig en met veel goesting op de scène, en dan hebben we de blauwe plekken die ze tussen het puin hebben opgelopen er nog niet bijgeteld.

Het liefdesspel wordt gespeeld: soms hard, soms onstuimig, soms teder. Net als in De asielzoeker brengt Simons ook ditmaal een ode aan de liefde. De liefde als 'platform' op die zee vol haaien die het kapitalisme is, en erboven het lot dat zijn ongenadige licht op dit leven doet schijnen. Au milieu du monde is de ondertitel van de roman van Houellebecq. En dat is ook waar Simons met zijn theater wil staan.

WANNEER EN WAAR Nog tot 14 januari in schouwburg NTGent, Gent. Daarna op tournee. Info: www.ntgent.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234