Maandag 29/11/2021

NieuwsMobiliteit

Experts kritisch voor visietekst mobiliteit

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Beeld Mine Dalemans
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).Beeld Mine Dalemans

De Vlaamse regering heeft de tekst Mobiliteitsvisie 2040 principieel goedgekeurd. Die moet voor de volgende decennia aangeven hoe het beleid moet evolueren. ‘Het is een stap vooruit dat er iets is als een visie’, klinkt het bij experts.

In het verleden zijn er al verschillende pogingen ondernomen om een Vlaams mobiliteitsplan op te stellen. Nu is er op initiatief van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een visietekst principieel goedgekeurd. “We hebben de krachtlijnen vastgelegd waarmee we de Vlaamse mobiliteit in de toekomst vlot, veilig en duurzaam kunnen organiseren”, zegt Peeters.

De tekst stelt tegen 2050 een aantal doelstellingen voorop. Ten eerste zouden er tegen dan geen verkeersdoden meer mogen vallen. Het vervoer mag ook geen emissies meer veroorzaken, mobiliteit moet “vlot en naadloos” zijn en de ecologische voetafdruk van het materiaal dat voor mobiliteit wordt gebruikt moet met 60 procent naar beneden. De tekst gaat nu voor advies naar andere overheden en de Mobiliteitsraad. Na definitieve goedkeuring wordt hij gepubliceerd in het Staatsblad.

Marsrichting

De vroegere teksten voor mobiliteitsplannen bevatten concrete maatregelen over een periode van tien jaar. Maar die boden volgens Peeters weinig meerwaarde tegenover maatregelen die al waren opgenomen in beleidsplannen of beleidsnota’s. Nu is er dus heel duidelijk gekozen om een heel brede marsrichting aan te geven.

“Het is een stap vooruit dat er iets is als een visie”, zegt Kris Peeters, lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool. Toch is hij nog niet zo overtuigd van die doelstellingen. Enerzijds vindt hij dat er alvast één thema te weinig aandacht krijgt, dat van de mobiliteitsarmoede. Veel mensen hebben op dit moment te weinig mogelijkheden om zich te verplaatsen.

“Voor openbaar vervoer wil het beleid sterk inzetten op ‘basisbereikbaarheid’”, zegt Peeters. “Het aanbod op drukke plekken verhogen en afbouwen waar er weinig vraag is. Maar we weten ook dat er daardoor vervoerswoestijnen zullen ontstaan. Een buslijn kan dus verdwijnen als ze maar door enkele mensen gebruikt wordt. Maar voor die mensen kan die wel heel belangrijk zijn.”

Anderzijds is er nog de vraag of de huidige doelen wel haalbaar zijn. “Nu hebben we voor sommige groepen van weggebruikers meer doden dan in 2019", zegt verkeersexpert Johan De Mol (UGent). “Dat komt onder meer omdat er meer fietsers op de weg zijn, terwijl onze infrastructuur er niet voor is aangepast.”

Ook al zijn de doelstellingen bewust breed gelaten, toch hadden beide experts graag tussendoelen gezien, die het mogelijk maken om te controleren of Vlaanderen de volgende jaren op weg is om de doelstellingen te halen. “Dan kan je het beleid er ook op aanspreken als het niet vooruitgaat”, zegt Kris Peeters. “Anders dreigt de tekst te vrijblijvend te worden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234