Woensdag 08/02/2023

Experiment in alledaagse realiteit

the crowd (vs, 1928)

Na het succes van The Big Parade, een epos over de Eerste Wereldoorlog, beschikte King Vidor over voldoende krediet bij de studio MGM om zijn wil op te dringen. Zijn gewaagde idee om een realistische film over een alledaags leven te maken vond een gewillig oor bij Irving Thalberg, de producent die nooit te beroerd was om een risico te nemen.

The Crowd werd een ongewone film die des te uitzonderlijker is omdat hij in het glamoureuze Hollywood gedraaid kon worden. Daar speelde in die tijd Jan-met-de-pet enkel een hoofdrol in bijvoorbeeld de melodrama's van Capra, waarin tegenslagen meestal beloond werden met een happy end. Dat is meer dan John Sims, het hoofdpersonage van The Crowd, kan verwachten.

Als kind lijkt hem een rooskleurige toekomst te wachten: tussentitels doen vermoeden dat hij president of toch minstens een belangrijk persoon zal worden. Met dat doel trekt de jonge John naar de stad, op zoek naar de gelegenheid die voor de grote doorbraak zal zorgen. Maar een indrukwekkende opwaartse camerabeweging, vertrekkende van het trottoir langs de gevel van een wolkenkrabber, laat een andere werkelijkheid zien. Het personage is opgegaan in de massa, een homogene groep klerken aan symmetrisch opgestelde bureautjes. Zijn naamplaatje laat zien dat hij een nummer geworden is: 'John Sims 137'. Een treffend beeld van anonimiteit, dat trouwens werd overgenomen door Billy Wilder in The Apartment. Wanneer John zich tegen dat lot verzet, zinkt hij steeds verder weg. Om zijn gezin niet te verliezen moet hij uiteindelijk vrede nemen met de situatie in een bitterzoet slot.

Op aandringen van MGM had Vidor ook een happy end opgenomen, maar dat stond haaks op het realisme van de film. Zo werd de geloofwaardigheid van het hoofdpersonage, een naamloos gezicht in de massa, versterkt door een onbekende acteur te casten. Hoe ongewoon dat destijds was, blijkt wel uit het feit dat James Murray de auditie oorspronkelijk naast zich neerlegde omdat hij niet kon geloven dat hij hiervoor gevraagd werd. De man werd onverwachts een ster, maar herbeleefde nadien zelf de neerwaartse spiraal die hij zo sterk vertolkt had. Hij zou nooit nog een even belangrijke rol spelen. De vrouw van John Sims werd gestalte gegeven door Eleanor Boardman, de toenmalige echtgenote van King Vidor.

Buitenopnamen in Detroit en New York moesten het publiek net als John onder de indruk brengen van de grootstad. Daarnaast was er oog voor de meest alledaagse rituelen in het gezin, wat het spraakmakende debuut van een toiletpot in de Amerikaanse film met zich bracht.

Voor zijn regie werd Vidor beloond met een eerste van vijf Oscar-nominaties. In 1979 kreeg hij het beeldje alsnog in handen als een Honorary Academy Award voor zijn "onvergelijkbare prestaties als filmmaker en vernieuwer".

Ludo Wijnen

The Crowd wordt vanavond om 20 uur met live pianobegeleiding vertoond in het filmmuseum te Antwerpen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234