Donderdag 09/12/2021

Exclusief interview met 's werelds meest beroemde en beruchte model

Kate on top

De collecties die Kate Moss de vorige jaren voor Topshop ontwierp, waren een schot in de roos. Nu haar nieuwe lentecollectie in de winkels ligt, liet ze zich uitzonderlijk interviewen.

Door Cat Callender, the daily telegraph (UK) / foto's mert and marcus for topshop

Kate Moss kan maar niet beslissen. In haar bureau in het hoofdkantoor van Topshop bekijkt ze stalen uit haar collectie en ze is niet zeker of een witte, gedrapeerde jerseytrui - met een nogal ongelukkig geplaatste stoffen knoop boven elke borst - 'het' heeft. Ze duikt plots in een kleedkamerhokje in een hoek van de kamer en komt even later terug buiten met de trui aan. Bijna automatisch neemt ze een pose aan: rechterschouder omhoog, kin omlaag, linkerheup vooruit gestoken, terwijl haar middel een perfecte achtvorm maakt. Ze draagt de trui achterstevoren, met de knopen losgemaakt waardoor ze twee fladderende engelenvleugeltjes lijkt te hebben. Het lijkt plots een totaal andere trui, een trui die 'het' wel heeft. En niet alleen omdat het Kate Moss is die hem draagt.

Fuck, behabandjes

"Voor het eerst moet ik een beha dragen", kirt Moss terwijl ze zichzelf in de spiegel bekijkt. "Opeens begonnen ze gewoon te groeien. Ik kwam enkele kilo's aan en die gingen meteen naar de juiste plaats: mijn borsten!" Maar er hing ook een nadeel aan vast. Ze moet nu leren leven met zichtbare behabandjes. "Fuck!", zegt ze als ze de achterkant van de trui bekijkt, "je kan mijn bandjes zien."

Als je modellen voor het eerst ontmoet, lijken ze wel aliens, exotische wezens die pas voor een camera tot leven komen, maar Kate Moss is anders. Ze ziet er in werkelijkheid uit zoals op haar foto's, met minder make-up dan. Er zijn die heerlijk gebogen benen die naar onvoorstelbaar dunne enkels leiden, die fantastische scheve tanden, en die mysterieuze ogen die je kunnen intrigeren met een zwoele blik en vervolgens veranderen in een ondeugende schittering.

Haar kantoor bevindt zich in wat wellicht het meest grijze stadsgebouw in de Londense Oxford Street is. Maar ook zo'n omgeving doet haar opleven. "Wat wil je? Bestel maar!", lacht ze als ze door een reeks kleren grasduint. Er heerst een uitbundige sfeer in de kamer. Moss en haar vrouwelijk team zitten met een glas wijn rond een grote tafel terwijl ze ontwerpen veranderen en stoffen kiezen. Het heeft meer weg van een kippenren dan van een formele modevergadering.

Als ze niet aan tafel zit, huppelt Moss de kamer rond terwijl ze kleren aan- en uittrekt. Ze probeert alle stukken. Volgens haar is dat een cruciaal onderdeel van het ontwerpproces. "Ik kan niet naar style.com kijken en meteen zeggen dat ik die of die jurk goed vind. Op een website of op een foto kan ik gewoonweg niet zien hoe een kledingstuk op een lichaam past. Ik moet het zelf passen en voelen of het goed is." Zelf kan ze niet schetsen of kleren maken, maar de manier waarop ze elk kledingstuk evalueert maakt duidelijk dat ze weet waar ze mee bezig is.

Dan merkt ze een jaren 1920-jurk met kralen op die over een stoel hangt. "Die zou perfect zijn voor de bruiloft." Dan beseft ze dat zo'n uitspraak meteen de headlines in de tabloids zou halen. "De bruiloft van een vriend, niet de mijne. Ik ga niet trouwen en mijn borsten zijn niet groter omdat ik zwanger ben." Ze maakt meteen komaf met de roddels dat ze haar tweede kind verwacht met haar vriendje Jamie Hince van The Kills.

Door alle buitensporigheden die de tabloids over Moss schrijven, begin je haast te geloven dat er wel iets van aan moet zijn. Maar je leest nooit over de Kate die bioyoghurt eet bij het ontbijt, of de Kate die haar zesjarige dochter Lila 's avonds naar bed brengt, of Kate als harde werker. Volgens Moss werkte ze hard om uit Croydon, de Londense buurt waar ze opgroeide, te raken. De eerste vier jaar van haar carrière deed ze acht audities per dag terwijl haar vrienden spijbelden. Maar ze is de eerste om toe te geven dat ze niet perfect is. Ook al moet ze voor de rest van haar leven niet meer werken, haar stipte, professionele en down-to-earth gedrag heeft ze altijd behouden.

Sexy zonder zelfingenomenheid

Moss geeft zelden interviews. Zelfs toen haar leven helemaal door de tabloids werd uitgespit, zei ze geen woord. Geen excuses, geen tranen. Zelfs niet als ze door te zwijgen verkeerd zou overkomen. Ze lijkt een beetje triest als ik haar vraag waarom ze meestal weigert te praten met de pers. "Het maakt niet uit wat je zegt of hoe je je gedraagt. Ze maken toch maar iets van jou wat ze zelf willen", zegt ze. "Maar waarom zou ik klagen?"

Voor iemand die zwijgzaam overkomt, babbelt Moss in feite erg veel. Ze is slim, licht ontvlambaar en gevat. Vaak eindigen haar zinnen in een schaamteloze bulderlach. Ze is sexy zonder zelfingenomen te zijn, cool zonder intimiderend over te komen en ondanks haar bekendheid komt ze enorm nuchter over.

In haar Zuid-Londens accent amuseert ze ons met anekdotes over haar wilde tienerjaren, over Lila's groeiend modebewustzijn en haar liefde voor tweedehandswinkels. Maar onder dit alles zit er een kwetsbaarheid waardoor je haar zou willen oppakken en knuffelen. Ze gaf toestemming voor een interview, op voorwaarde dat het zou gaan over haar nieuwe Topshop-collectie, die een aantal topjes, babydolls en bustiers bevat met Libertyprints. "Toen ik opgroeide, betekenden Libertyprints alles voor mij. Ik droeg als kind jurkjes met die prints", zegt Moss. "Het doet mij denken aan mijn moeder. Net zoals al die prachtige, schattige jaren 1970-shirts met delicate, typisch Engelse bloemen op gedrukt."

Dit is de negende collectie die Moss voor Topshop ontwerpt. De deal die in 2007 werd gesloten zou haar meer dan een miljoen pond per jaar opleveren en in de winkels al zowat veertig miljoen pond hebben opgebracht. Met de jaren evolueerde de collectie. "De eerste reeks bestond uit stukken uit mijn eigen kleerkast die ik mooi vond en verbeterd had. Dat was tof, maar ik kan die kleren niet langer dragen omdat er nu in al mijn favoriete jurken een Topshop-label hangt. (lacht)" Volgens Moss is de collectie nog steeds gebaseerd op speciale stukken, en niet zozeer op basisstukken die je in elke kleerkast vindt. Toch benadrukt ze dat ze deze keer anders te werk ging. "Nu praat ik op kantoor over wat ik echt wil, wat ik denk dat ik het volgende seizoen zal dragen." Hoe iets aanvoelt, is ook belangrijk voor Moss. "Daar komt het op neer voor mij: de pasvorm", zegt ze. "Als je model bent en al zoveel pasbeurten met fantastische designers achter de rug hebt, leer je uiteindelijk wel wat goed voelt en er goed uitziet. De meeste mensen weten het meteen als een jeans hen goed past, daarmee kan je het vergelijken."

Na-apen

Moss zegt dat ze altijd al graag bij Topshop winkelde, waar ze basisstukken uitzocht om haar designergarderobe aan te vullen. Natuurlijk kreeg ze over de jaren veel aanbiedingen om in zee te gaan met designermerken. Maar volgens het model was de druk daar te groot, zeker omdat ze geen 'echte designer' is. Topshop kwam op het juiste moment in haar leven. Lila was geboren, ze deed minder shoots in het buitenland en ze had tijd voor dit project. "En de winkel was sowieso al het beste in het na-apen van mijn stijl", vertelt ze. "Ik ontmoette Philip (Green, de eigenaar van Arcadia Group, de moederholding van Topshop, red.) en ik vond hem sympathiek. We kwamen goed overeen. Ik werkte met ontzettend veel designers en ik voelde me zelden op mijn gemak. Green is de eerste zakenman die me niet als een klein modelletje zag. Hij praatte eerlijk met mij en ik praatte eerlijk met hem. We lachen naar elkaar, maar als er iets gedaan moet worden, krijgen we het gedaan."

Green moest wellicht niet lang nadenken om Moss binnen te halen. Alles wat ze draagt, wordt geanalyseerd, ontleed en bekeken door honderdduizenden meisjes. Haar outfits inspireren trends (zoals high-waisted jeans, piratenlaarzen, kostuumvestjes, gladiatorsandalen, hotpants en gummilaarzen), maar ze is daarnaast vaak de eerste om een nieuwe kledingstijl of designer te omarmen. Zo combineerde ze voor het eerst ballerina's met skinny jeans en droeg ze al Balenciaga voordat iedereen erover sprak.

Bad-girl attitude

Hoe peilt Moss zelf of een outfit een schot in de roos is of niet? "Simpel", zegt ze. Haar onfeilbare test is haar chauffeur, want die ziet ze iedere dag. "Als ik iets draag waarvan hij zegt 'Looking nice, Kate', dan weet ik dat ik goed bezig ben."

Toch blijft haar look er eentje die makkelijk te bewonderen is, maar moeilijk te evenaren. Misschien omdat er geen vaste formule of recept is. Ze geeft geen donder om trends. Neem nu wat Moss tijdens het interview draagt. Ze geeft aarzelend toe dat het allemaal designerstukken zijn, maar merkt ook op dat de meeste al enkele jaren oud zijn. (Een topje van Westwood, een bomberjacket van Marc Jacobs, een legging van Azzedine Alaïa en enkellaarsjes van Balmain). Zelfs voor een getraind oog komt dit erg anoniem - en vooral erg zwart - over. Maar wat de outfit 'af' maakt, is een zweem gevaar, een bad-girl attitude en véél seks: de sexy laarzen, het louche bovenstuk dat de hele tijd van haar schouder glijdt, de legging die weinig aan de verbeelding overlaat.

Ze zegt dat ze gewoon wat kleren bij elkaar gooit vlak voordat ze de deur uitgaat. "Ik trek maar wat aan, want spontane outfits zijn de beste. Chaos, niet plannen." Die techniek werkt waarschijnlijk maar voor weinig gewone stervelingen. Een vriend van Moss, de fotograaf Mario Testino, vindt dan ook dat haar uitstraling met meer te maken heeft dan enkel haar kledingkeuze. "Het zit hem in de mix", zegt hij, "de mengeling van smaak, het wilde, de verrassing, het uiterlijk, de levensstijl, de lach."

Heroin chic

Moss was amper vijftien jaar toen ze voor het eerst meeliep in een modeshow van John Galliano. Al snel werd ze beroemd door de reclamefoto's van Calvin Klein in 1992 en de legendarische shoot van Corinne Day voor Vogue een jaar later. Op die foto's, waar Moss een onderbroekje droeg, met kerstlampjes op de achtergrond, kwamen hevige reacties en het label 'heroin chic' was geboren.

Toen ze twintig was ging ze uit met Johnny Depp en vloog ze tot acht keer per week de Atlantische Oceaan over. Vanaf toen sierde haar beeld meer pagina's in magazines en kranten dan om het even welk ander model, of wie dan ook van haar generatie. Zij werd het wilde niet-supermodel dat boven de grote massa uitstak. Maar volgens Moss kon het net zo goed helemaal anders gelopen zijn.

De week voordat de modellenimpresario Sarah Doukas haar opmerkte in de terminal van de New Yorkse JFK luchthaven, was de 14-jarige Moss voor de feestdagen met haar vader naar de Bahama's gereisd. Haar ouders waren net gescheiden en haar vader kon haar enkel meelokken door haar een slof Marlboro Light te kopen, zegt ze. Naast het roken op vakantie, maakte ze er haar eerste vakantieliefde mee. "Door dat alles dacht ik toen: 'Ik ben hét!' Ik dacht dat ik achttien jaar was. Ik was op dat moment helemaal tevreden met mezelf. Anyway, die scout kwam naar me toe, en vroeg me of ik ooit overwogen had om model te worden. Ik kon het maar niet geloven. 'Whaaaat?', bleef ik maar zeggen. Enkele weken voordien was ik nog enorm naïef, maar die vakantie heeft zoveel veranderd voor mij, álles veranderde vanaf toen. Had ik die ervaring nooit gehad... wie weet wat er met mij was gebeurd", mijmert ze.

Fashion victim

De ontwapenende eerlijkheid als je Moss ontmoet, is een groot deel van haar charme. Het maakt haar echt. Dat en haar Croydon-roots, die ze nooit zal ontkennen. Vraag naar haar eerste, echte fashion-aankoop en ze vertelt over het goose jacket met bontafwerking en de sneakers met hoge hiel die ze kocht tijdens een andere trip naar New York, amper veertien jaar oud. "Een hit in Croydon. Toen ik terugkwam, kreeg ik van iedereen te horen 'Oh my God, you are rocking' ", lacht Moss. "Ergens ben ik altijd een beetje een fashion victim geweest."

De veertienjarige van toen is intussen uitgegroeid tot een zelfverzekerde, kordate 35-jarige vrouw die de mode-industrie van binnen en buiten kent. "Ze weet instinctief wie de hotste designers van het moment zijn, wie de juiste mensen zijn om mee te werken en wanneer het moment aangebroken is om van imago te veranderen", zegt stylist Edward Enninful, die al met haar samenwerkt sinds begin jaren negentig. "Als stylist denk je soms 'Verdomd, je bent eigenlijk beter dan eender wie van ons'."

Het staat buiten kijf dat Moss een passie koestert voor kleding. "Iemand vertelde me onlangs dat de meeste modellen niet houden van fashion, dat ze louter hun job uitvoeren", zegt Moss. "Ik kon dat maar niet geloven. Ik was ontsteld. Als je er echt niet van houdt, kunnen mensen in deze sector je als stront behandelen. Als je niet kan genieten van de fantasieën, als het je ziel niet raakt, waarom doe je het dan?"

Volgens celebrityfotograaf Nick Knight, die Moss fotografeerde voor 14 van de 26 Britse Vogue-covers die ze sierde, heeft het model van haar job een ware kunst gemaakt. "Ze maakt perfecte hoeken, zeg maar. Ze weet heel goed hoe ze moet kronkelen en draaien, en welke kant van haar gezicht best pakt op de foto", zegt Knight. "Ik vroeg haar onlangs om mij een andere kant te laten zien. Ze antwoordde 'Ik wil dat wel doen, Nick, maar ik toon je bewust nooit die kant. Ik geef je altijd de andere kant omdat ik weet dat die een beter resultaat geeft voor jou.' Ze vat alles. Ze begrijpt de lichtinval, ze kent haar hoeken, ze kent haar hele lichaam."

Moss Magic

Moss is niet zomaar goed in het verkopen van de producten waar ze reclame voor maakt (mascara, handtassen, designerkleding,...). Als een nieuwsverhaal een link met haar heeft, hoe subtiel ook, zullen redacteurs het nooit nalaten om het artikel te illustreren met een foto van haar, meestal breed uitgesmeerd op hun covers. Ze zien in dat de kracht van haar beeld heel groot is. Toen in 2005 enkele modehuizen haar afdankten (nadat in alle kranten foto's verschenen van Moss die lijntjes cocaïne aan het snuiven was), duurde het niet lang voor die merken haar weer in de armen sloten. De hele heisa heeft haar uiteindelijk geen windeieren gelegd, integendeel, haar ster is er alleen maar door gerezen. Op enkele maanden tijd zijn toen haar inkomsten verdrievoudigd.

De carrière van modellen is meestal een kort leven beschoren, maar niet die van Moss. Haar blijvend succes is uitzonderlijk in de sector. Misschien, denkt Knight, heeft het te maken met haar foto's. Het is onmogelijk om een foto van Moss te nemen waarop haar persoonlijkheid niet te zien is. "Als ze een kledingstuk aantrekt en voor de camera komt staan, zie je niet alleen haar, maar ook het leven dat ze gehad heeft. Op die manier plaatst ze dat kledingstuk in een context, ze geeft het een verhaal."

De analyse die Moss geeft, klinkt meer pragmatisch. "Ik heb nog nooit een job alledaags aangepakt. Ik denk nooit 'Laten we nu eens een gewone shoot doen.' Pointless. Een job is voor mij enkel interessant als er iets nieuws gecreëerd wordt", zegt Moss terwijl ze een hele reeks opdrachten opsomt ter illustratie. Zoals die keer toen ze op een trampoline stond te springen, te midden van een veld, in het putje van de winter, met enkel een slipje aan. Of toen ze een hele dag op een schommel zat in de studio van Nick Knight. Of toen ze, onlangs nog, urenlang een emmer water in haar gezicht kreeg gesmeten.

Kate Moss heeft intussen een bijna mythologische status vergaard. Ze is een van 's werelds meest bekende gezichten. Elke beweging die ze maakt wordt gevolgd door de roddelpers. Dat is trouwens de reden waarom Moss zo houdt van haar thuis op het platteland. "Ik kan er rondlopen zonder verpletterd te worden. Ik kan er lange wandelingen maken zonder gestoord te worden", vertelt ze. "Ik kan zelfs naar de pub gaan en naar de winkel om kaas of chips."

Maar vanavond trekt ze naar het theater om haar vriendin Sadie Frost aan het werk te zien. Ze zoekt nog een outfit om te dragen. Terwijl ze haar top uittrekt en begint te snuisteren tussen de kledingstukken, zien wij de befaamde Moss Magic in actie. Ze spot een grijs kleedje met ballonmouwen tussen haar lentecollectie en trekt het meteen over haar hoofd. Zonder een blik te werpen op de spiegel, weet ze meteen dat haar enkellaarzen er niet onder passen. Ze gaat terug naar het rek, kiest er een suède mini-jurkje uit en gooit dat over haar legging. Ze schiet haar bomberjack aan en klaar is ze om de nacht in te trekken en de flashes van de paparazzi te trotseren. n

INFO De lentecollectie van Kate Moss ligt nu in de winkels van Topshop en is ook online te koop op www.topshop.com

Stylist Edward Enninful:

Moss weet instinctief wanneer het moment aangebroken is om van imago te veranderen wie de hotste designers van het moment zijn, wie de juiste mensen zijn om mee te werken en

Eigen collectie

Het is al de negende collectie die Kate Moss voor Topshop maakt. Schetsen of ontwerpen doet ze niet zelf, maar ze stuurt de lijn wel. De deal werd in 2007 gesloten en zou haar meer dan een miljoen pond per jaar opbrengen.

Bloemetjes

Moss toont een preview van de Topshop-kledinglijn. Opvallend zijn de topjes, babydolls en bustiers met Libertyprint. 'Toen ik opgroeide, betekenden Libertyprints alles voor mij. Als kind droeg ik vaak jurkjes met die prints', zegt ze daarover.

outfit

Naar eigen zeggen trekt Moss zomaar wat aan als ze de deur uitgaat. 'Spontane outfits zijn de beste. Chaos. Niet plannen.'

Voor het eerst moet ik een beha dragen. Opeens begonnen ze gewoon te groeien. Ik kwam enkele kilo's aan en die gingen meteen naar de juiste plaats: mijn borsten

Alles wat Moss draagt, wordt geanalyseerd door de pers en door honderdduizenden meisjes. Haar outfits inspireren trends. Ze was de eerste die ballerina's met skinny jeans combineerde en ze droeg al Balenciaga voordat iedereen erover sprak

Topshop was sowieso al het beste in het na-apen van mijn stijl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234