Zondag 15/12/2019

Ex-Girls en ex-dEUS met extra mooie platen

Christopher Owens, in een vorig leven nog de frontman van het inmiddels ontbonden Girls, geeft met Lysandre (HHHH, PIAS), genoemd naar een meisje dat hij in Frankrijk leerde kennen na een festivaloptreden, aan dat hij het perfect zonder zijn collega's kan redden. Of toch bijna, want met Doug Boehm heeft Owens weer de producer ingeschakeld met wie hij ook vroeger al de krachten bundelde.

Terwijl de zanger - ex drugverslaafde, en ooit nog lid van een religieuze sekte - zijn traumatische ervaringen bij Girls vertaalde in fragiele, fraai gearrangeerde rocksongs, is de toon dit keer een stuk optimistischer. Lysandre vertelt het verhaal van een ontluikende liefdesrelatie, met barokke arrangementen waar naast Owens' akoestische gitaar ook plaats is voor saxofoons en dwarsfluiten.

Occasioneel - in 'A Broken Heart' en het speelse 'Here We Go Again' bijvoorbeeld - hoor je de invloed van thuisbasis San Francisco doorschemeren. De autobiografische toon van de songs zorgt ervoor dat je je als luisteraar al heel gauw betrokken voelt bij de afwikkeling van het verhaal. Van de eerste verliefdheid tot het onvermijdelijke afscheid en de terugkeer naar de States: het klinkt allemaal even bitterzoet als herkenbaar. "The summer sun, a perfect day, a perfect night that ended in a morning... and then I said goodbye", klinkt het in 'Part of Me', de epiloog waarmee dit uitstekende debuut wordt afgerond.

Een ontroerend mooie plaat, en een indicatie dat Christopher Owens een heus meesterwerk in zich heeft.

Autechre Guthrie

Tape Cuts Tape is naar schatting het zeshonderdste project waar voormalig dEUS-gitarist Rudy Trouvé zijn naam aan verbindt, maar deze samenwerking met zangeres/multi-instrumentaliste Lynn Cassiers en percussionist Eric Thielemans doet een stuk toegankelijker aan dan het gros van de andere collectieven waar hij bij betrokken is.

Black Mold (HHH, Heavenhotel) vormt de opvolger van het twee jaar oude Pagan Recorder en bevat naar eigen zeggen invloeden van zowel King Sunny Adé, David Bowie, Cocteau Twins, Autechre als Woody Guthrie. U kunt er kortom in horen waar u zin in heeft. Alhoewel: de kruisbestuiving tussen akoestische instrumenten en elektronica klinkt intrigerend, en ondanks het overvloedige gebruik van effectapparatuur blijft het al bij al wél mooie, sfeervolle popmuziek die, zelfs met uitstapjes richting jazz en postpunk, geen moment verveelt.

Haast niet te geloven dat muziek die zo nadrukkelijk op improvisatie teert, zo afgerond en gelaagd kan klinken. Te ontdekken.

Christopher Owens komt op 6 maart naar de Botanique in Brussel. Tape Cuts Tape stelt Black Mold voor in Brussel (Bonnefooi op 13/2 en Beursschouwburg op 10/4), Deurne (Salle Jeanne Simons op 21/2), Gent (Vooruit op 5/3) en Kalmthout (Red Light District op 6/4)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234