Woensdag 18/05/2022

Evolutie met groeikrampen

Minutes to Midnight is de eerste plaat van Linkin Park die een Parental Advisory-sticker opgekleefd krijgt. Ook de fans van het eerste uur zijn gewaarschuwd: de nieuwe cd luidt een nieuw stadium in. Die metamorfose gaat gepaard met wisselend succes.

Met vertraging (de plaat had in de zomer van vorig jaar moeten verschijnen) ligt Minutes to Midnight dan toch in de rekken, vier jaar na het succes van Meteora en Hybrid Theory. Alleen rapper Mike Shinoda liet in de tussentijd van zich horen, met zijn hiphophobbygroep Fort Minor.

Dat soloproject probeert hij ook binnen te smokkelen op de nieuwe plaat van Linkin Park, waarmee hij gelijk verantwoordelijk is voor de grootste stinkers op de plaat. Zo hoor je Shinoda tijdens 'In between' verdrinken in melodrama en in 'Hands Held High' laat hij zich flankeren door een tranerig koortje. Het levert het soort gospel op dat je enkel van Diddy verwacht: klef, suikerzoet en mikkend op de radiogolven.

Wie die ondermaatse songs overslaat, houdt niettemin een behoorlijke plaat over.

De groep scoort vooral met de songs die in de lijn liggen van haar vertrouwde nu metal, maar nu nog uitgepuurder klinken. Zo heeft 'Given up' een geweldig refrein en schuurt zanger Chester Bennington met een ontploffend strottenhoofd langs snoeiharde heavy metal in 'No More Sorrow'.

De productie van Minutes to Midnight was in handen van Rick Rubin, die zich straks om U2 zal bekommeren. Als voorspel duwde hij de groep alvast in de richting van de Ieren met het knappe 'Bleed It out'. Het gitaarlijntje uit 'I Will Follow' wordt verminkt tot er een volmaakte rocksong ontstaat die je met geen sloophamer ter wereld uit je hoofd geramd krijgt. 'Shadow of the Day' en 'Valentine's Day', twee weerzinwekkende tearjerkers, sturen de groep jammer genoeg weer gratieloos naar af.

Linkin Park nam het moedige besluit om te evolueren, nu de hype van nu metal achter de rug ligt. Helaas toont Minutes to Midnight nog te veel groeikrampen om echt te verrassen. (Warner Bros) (gva)

DOWNLOAD EERST: 'Bleed It out'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234