Maandag 23/11/2020

Review

‘Everybody Knows’: Penélope Cruz en Javier Bardem vs. het verleden

Beeld RV

Heeft topregisseur Asghar Farhadi met Everybody Knows voor het eerst een teleurstellende film gemaakt? In Cannes vonden velen van wel, maar wij zagen een hoogwaardige mengeling tussen thriller en melodrama, met een uitstekende Penélope Cruz en Javier Bardem in de hoofdrollen.

Voor de tweede keer in zijn carrière poot de Iraanse Oscarwinnaar Asghar Farhadi (A Separation) zijn camera neer in een Europees land. Na Frankrijk (Le Passé) is deze keer het zonovergoten Spanje aan de beurt. Voor het Amerikaanse vakblad Variety volstond dat om Farhadi in hetzelfde hoekje als Woody Allen te duwen, maar dat is een goedkope vergelijking. Waar Allen met de haast van een bus Japanse toeristen de meest fotogenieke steden van Europa afschuimde om er vederlichte postkaartfilms te draaien, is Farhadi niet geïnteresseerd in het karakteristieke decor van de landen waar hij gaat filmen. Wel in de universele menselijke bezorgdheden waarmee zijn personages worstelen.

De helft van het verhaal kunt u intussen overal op het internet lezen, maar dat raden we u ten stelligste af. Een deel van het plezier zit namelijk in het ontdekken van de vele verrassingen en geheimen die Farhadi voor u in petto heeft. Knap hoe hij ze niet als duiveltjes uit doosjes laat springen: het scenario is veeleer een complexe origamistructuur die de regisseur langzaam ontvouwt, totdat we uiteindelijk het volledige papier kunnen zien.

Duivenstront op Javier Bardem

Wat willen we dan wel kwijt over de plot? Penélope Cruz speelt Laura, een Spaanse die in Argentinië woont, en voor het trouwfeest van haar zus terugkeert naar haar geboortedorp. Maar dan verstoort een onrustwekkende gebeurtenis de vrolijke familiereünie. Die rijt oude wonden open – een vete over een stuk grond, maar ook de abrupt afgebroken romance tussen Laura en wijnboer Paco (Javier Bardem). Let op de symboolwaarde van de klokkentoren, het oude liefdesnestje van Laura en Paco. Wanneer een duif van daaruit haar gevoeg doet op Paco’s jasje, weet je dat het verleden lelijke vlekken gaat maken in deze film.

Farhadi verweeft melodrama met misdaad, en begeeft zich zo – ondanks de vertrouwde thema’s – op nieuw terrein. Het thrilleraspect creëert spanning bij de kijker, maar daar is het de regisseur niet zozeer om te doen. De spanning die tussen de personages ontstaat, dat is wat telt. Zo kan Farhadi alweer doen wat hij het liefst – en best – doet: diep in de menselijke ziel peuteren.

Geen ordinaire soap

Everybody Knows mocht vorige week het Filmfestival van Cannes openen, en werd daar door velen afgeschreven als een ordinaire soap. Toegegeven, sommige plotwendingen (niet toevallig de meest voorspelbare) hadden even goed uit Thuis of Familie kunnen komen. Maar daarin hebben wij nog maar zelden iemand op het niveau van Bardem, Cruz of Ricardo Darín zien acteren. Ook het gelaagde scenario, en betekenisvolle visuele vondsten als de drone, die als een dreigende hogere macht boven de personages zweeft, verheffen deze film ver boven het niveau van eenvoudig tv-entertainment.

Everybody Knows speelt vanaf 16/5 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234