Zaterdag 26/09/2020

evenement u Michail Chvydkoj, afgevaardigde van het Russische cultuurministerie, over Europalia.russia 2005

'Er zullen schilderijen naar Brussel worden overgevlogen die zelfs nooit in Moskou zijn getoond'

'Rusland heeft behalve Hermitage en Bolsjoj nog meer sterke merken'

Na de succeseditie europalia.italia (meer dan een miljoen bezoekers) organiseert Europalia in de herfst van 2005 haar twintigste festival, gewijd aan Rusland (DM 20/11). Europalia.russia 05 wil de Russische cultuur presenteren aan de hand van een twintigtal tentoonstellingen, een honderdtal concerten, dans en theater, filmretrospectieven en literaire ontmoetingen. De Morgen sprak over de krachtlijnen met Michail Chvydkoj, de afgevaardigde van het Russische ministerie van Cultuur die vrijdag in Brussel het samenwerkingsakkoord met Europalia kwam ondertekenen.

Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 is er wereldwijd aandacht voor de kunstenaars en de museumstukken van uw land. Blijven er nog wel voldoende over voor Europalia, wij bedoelen erfgoed dat niet elders tentoongesteld wordt en kunstenaars die nog niet zijn volgeboekt?

Chvydkoj: "Zeker weten. De grote internationale interesse voor Russische kunst dateert overigens al van iets vroeger, van halverwege de jaren tachtig."

De tijd van de glasnost en de perestrojka.

(knikt) "Wij hebben natuurlijk altijd enkele sterke merken gehad, zoals het Hermitagemuseum, het Bolsjoj Theater en het Mariinski-theater van Gergiev. Wij willen al deze grote namen aan het Belgische publiek tonen, maar wij zullen ook onbekende aspecten van de Russische cultuur laten zien. Wij willen het Belgische publiek, in Brussel in het hart van Europa, verbazen."

Waarmee?

"Met tentoonstellingen en voorstellingen die nooit eerder in het buitenland vertoond zijn. Men heeft het bijvoorbeeld altijd maar over de Russische avant-garde. Terecht natuurlijk, en er komt (in Bozar, WD) een tentoonstelling met kunstenaars als Malevitsj, Tatlin, Ekster en Rodtsjenko. Maar daarnaast plannen we een expositie over het Russisch symbolisme (in het Museum van Elsene, WD). Hoewel het Belgische publiek die stroming wel kent, zullen er slechts weinigen zijn die de voortreffelijke collectie symbolisme uit het provinciaal museum van Samara al hebben gezien. Er zullen schilderijen naar Brussel overvliegen die zelfs nooit in Moskou zijn getoond.

"Ook nooit vertoond in het buitenland: de collectie tekeningen en voorbereidende schetsen van de zeven grote torens die gebouwd zijn op het einde van de jaren veertig. Die torens bepalen tot op vandaag het landschap van Moskou. In de tekeningen, die tot drie bij vijf meter zijn, zie je een absoluut unieke verbeelding terug. Ze zijn de sovjetdroom van wat goede architectuur is."

Als u die prenten van die stalinistische torens toont, zult u die dan in een kritisch perspectief plaatsen?

"Het stalinisme was een verschrikkelijke periode in onze geschiedenis. De artistieke of architecturale utopie daarentegen was absoluut prachtig. Ongelofelijk."

Is die utopie wel zo geweldig? Is ze geen afspiegeling van Stalins absolutisme?

"Wij bekritiseren de politieke situatie, maar de artistieke creativiteit kun je wel bewonderen. (denkt na) De ontwerpen van deze torens zijn veel krachtiger dan de effectief gebouwde. Het fantastische element is een beetje in de tekeningen blijven hangen."

Over het tentoonstellingsprogramma van Europalia is er al best veel bekend. Hoe zit het met de andere kunstdisciplines?

"Grote namen uit het theater die al op de affiche staan zijn Pjotr Fomenko, Lev Dodin en Anatoli Vasiljev. Met het Bolsjoj Theater zijn de gesprekken aan de gang. De literatuur- en filmprogramma's zijn nog volop in bespreking. Tegen mei volgend jaar zal Europalia een vollediger programma kunnen presenteren. De samenwerking met mijnheer Champenoi en mevrouw De Mulder (respectievelijk commissaris en directeur van Europalia, WD) is alvast voortreffelijk."

Ward Daenen

www.europalia.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234