Donderdag 20/06/2019

Brussels Airlines

Eurowings moet het nieuwe Ryanair worden

Beeld BELGA

Met het ontslag van CEO Bernard Gustin lijkt Lufthansa zijn Belgische dochter Brussels Airlines in de richting te sturen van de lagekostendivisie Eurowings. Wie ‘het nieuwe Ryanair’ een beetje kent, weet dat zo'n omslag grote gevolgen kan hebben.

Opluchting in Brussel. Na lang beraad zet oud-Eurocommissaris Neelie Kroes op 22 juni 2009 het licht op groen voor de overname van Brussels Airlines door de Duitse luchtvaartreus Lufthansa. De opvolger van het failliete Sabena is 12 miljoen euro in het rood gedoken en stevent opnieuw af op een tekort. De redding door Lufthansa komt dan ook geen moment te vroeg. De sector reageert opgelucht: Brussels Airlines is gered.

Negen jaar later zetten de Duitsers de Belgische CEO Bernard Gustin aan de deur. Vandaag werd zijn ontslag aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad. Het sluitstuk van de overname, lijkt het. Het ziet er immers naar uit dat Lufthansa de Belgische dochter Brussels Airlines in het gareel wil dwingen van lagekostendivisie Eurowings.

"We zijn ervan overtuigd dat het nieuwe team de samenwerking tussen Brussels Airlines en Eurowings verder zal versterken", klinkt het in de officiële communicatie. Woensdag krijgt het personeel uitleg.

Het nieuwe Ryanair

De overname van Brussels Airlines typeert de aanpak van Eurowings. Als concurrenten in moeilijkheden komen, is de prijsvechter de eerste om die tegenslag uit te buiten. Zelfs in de concurrentiële luchtvaartsector, waar niets zeker is, staat Eurowings erom bekend uiterst efficiënt in te grijpen.

Grote concurrent Ryanair kan daarvan meespreken. Toen de Ierse lagekostenmaatschappij vorig jaar 20.000 vluchten moest schrappen door een conflict met haar piloten, reageerde Eurowings met een reclamecampagne waarin het de draak stak met Ryanair. Het publiceerde een foto van Ryanair-topman Michael O’Leary met daarbij de tekst ‘O’Deary!’. Op sociale media had Eurowings het over een ‘Ryanfall’, een woordspeling op Reinfall, Duits voor ‘flop’.

Uiteindelijk profiteerde Eurowings ook van de problemen bij Ryanair. In één jaar tijd ging het aantal passagiers met 50 procent omhoog. Dankzij die groei stak Lufthansa in 2017 Ryanair van de troon als grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Het vervoerde 130 miljoen passagiers, 1 miljoen meer dan de Ieren.

Arbeidsconflicten

De missie van Eurowings is duidelijk: het nieuwe Ryanair worden. Spohr legt de dochtermaatschappij dan ook een streng regime op. Ze krijgt 40 procent minder budget dan de rest van de groep.

Dat model zorgt voor goedkopere vluchten, zowel binnen Europa als op lange afstanden naar andere continenten. Maar het zorgt ook voor een toevloed aan arbeidsconflicten. Sinds begin 2014 organiseerde de pilotenvakbond al veertien stakingen bij Lufthansa, onder andere uit vrees voor de arbeidsvoorwaarden bij Eurowings.

Dat Thorsten Dirks in 2017 de nieuwe CEO werd bij Eurowings, heeft die ongerustheid verder aangewakkerd. Als topman in de Duitse telecomsector schrapte hij veel jobs en winkels om kosten te besparen. Het is de bedoeling dat hij die lijn ook bij Eurowings doortrekt. En mogelijk ook bij Brussels Airlines. Hij is de man die woensdag de vakbonden in Brussel te woord zal staan.

Illegale staatssteun

Dat Eurowings zo kan groeien, ligt ook aan het quasimonopolie dat het in eigen land bezit. Sinds concurrent Air Berlin in augustus 2017 failliet ging, kocht Lufthansa 80 van de 144 vliegtuigen over. Ook 3.000 van de 8.000 werknemers mochten de overstap maken. Maar net zoals in Brussel gaat het om een strategische redding. Voor 1,5 miljard euro is Eurowings nu op veel binnenlandse routes de enige speler.

Het gaat zo ver dat Eurowings sinds november een Boeing 747-400, ofwel de ‘Jumbo Jet’, moet gebruiken voor vluchten tussen Frankfurt en Berlijn. Dat is erg uitzonderlijk, want normaal wordt zo’n groot toestel enkel op lange afstanden ingezet. De laatste keer dat Lufthansa met zo’n vliegtuig in Berlijn landde, was toen de ‘Siegerflieger’ die het Duitse voetbalelftal in 2014 terugbracht uit Brazilië.

Niet alle reizigers in Duitsland zijn trouwens blij met het gebrek aan concurrentie. Sinds het einde van Air Berlin zijn de prijzen voor sommige vluchten met een vierde gestegen. Wie een ticketje probeert te bemachtigen via de website, wordt sneller dan vroeger naar de hogere prijsklassen verwezen. Maar een alternatief is er niet.

Ryanair legde tegen die situatie klacht neer bij de Europese Commissie. Lufthansa kreeg bij de overname immers financiële steun van de Duitse regering. Volgens O’Leary ging het om “een duidelijke samenzwering” en met illegale staatssteun. Maar de Commissie oordeelde dat er niets aan de hand was. Voorlopig gaat de opmars van Eurowings dus door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden