Zaterdag 27/02/2021

Eurostar of de wet van de sterkste

Al vier maanden geniet ik wekelijks van de Eurostardiensten tussen Brussel en London. Elke maandagochtend ben ik blij verrast als ik rond kwart na negen Engelse tijd op mijn bureau in de London School of Economics aankom. Ook al heb ik mijn flat in Brussel pas om kwart na zeven Belgische tijd verlaten. Een keertje heb ik een uur vertraging gehad, een andere keer zelfs drie uur. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Nu maak ik echter officieel deel uit van de in Londen gestrande Belgische reizigers.Mijn trein had om halfnegen moeten vertrekken. Toen ik om 7 uur aankwam in St-Pancras en de lange rij wachtenden zag, voelde ik dat het niet voor vandaag zou zijn. Mijn situatie is tot dusver allesbehalve dramatisch. Zeker niet te vergelijken met de ellende die de reizigers vorige vrijdag te beurt viel. Eurostar is dit weekend uiterst incompetent geweest in het oplossen van de technische problemen en het opvangen van de gestrande reizigers, zo zal wellicht uit intern onderzoek blijken. Maar dat is ondertussen verleden tijd. Vandaag stel ik me vooral vragen bij het beleid van Eurostar om de gevolgen van drie dagen inactiviteit op te lossen.Een boodschap op de website liet verstaan dat de drie treinen die dinsdag (gisteren) tussen halfacht en zes uur rijden alleen ter beschikking staan van reizigers die zaterdag of zondag hadden moeten vertrekken. Vandaag mogen de reizigers proberen die (eer)gisteren hadden moeten vertrekken. Enzovoort. Een billijke oplossing, zo lijkt. De reizigers die hier al het langst wachten, mogen het eerst terug naar huis. De realiteit ligt wat anders. De reizigers die vandaag mogen terugkeren, hebben geen enkele garantie dat ze vandaag zullen terugkeren. Om hun kansen op een terugkeer zo groot mogelijk te maken was de beste strategie om zo vroeg mogelijk in de rij te staan. Zullen ze er vanavond nog staan? Niemand die het weet. Op de vragen die ik zojuist aan drie Eurostarstewards stelde, kreeg ik telkens een volledig verschillend antwoord.Wat nu dus geldt, is de wet van de sterkste, of de mooiste als je Claudia Schiffer heet. Zij die het langst op hun benen kunnen staan, zijn het eerste thuis. Als econoom erken ik een efficiënte eigenschap in het toewijzen van schaarse plaatsen of goederen via wachtrijen, namelijk dat mensen voor wie een snelle terugkeer waardevoller is een grotere bereidheid tot wachten tonen en dus eerder thuis zijn. De kost van een dag lang wachten in de rijen is echter enorm en niet meer van deze tijd. Is dit alles dan te vermijden? Ik denk het wel. De normale gang van zaken is dat de niet gereserveerde plaatsen worden toegewezen aan de reizigers die hun eerdere plaats hebben gemist. Er zijn twee problemen. Ten eerste: het aantal reizigers die een vorige trein gemist hebben, is enorm na drie dagen inactiviteit en sommigen zijn al heel lang aan het wachten. Ten tweede: Eurostar heeft er wellicht geen enkel idee van hoeveel gestrande reizigers nog van plan zijn hun gereserveerde plaats te bezetten. Sommigen hebben hun reisplannen opgegeven, anderen zijn al met het vliegtuig of de boot terug thuis.Tabula rasa voor de komende dagen lijkt daarom de juiste beslissing. Maar het management van Eurostar had evengoed zelf de reizigers kunnen toewijzen aan de verschillende treinen, voorrang gevend aan de reizigers die op een vroegere datum al terug in Brussel hadden moeten zijn. In de voorbije dagen had Eurostar heel makkelijk te weten kunnen komen welke passagiers nog geïnteresseerd zijn in een treinrit terug naar Brussel, via de website, via telefoon... Dit alles zou makkelijk bekend kunnen worden gemaakt via de verschillende media. Ik zou dan vandaag weten wanneer ik weer huiswaarts kan keren en zou dan kunnen beslissen of ik tot die datum wacht of zelf naar andere (maar duurdere) alternatieven uitkijk. In de plaats daarvan zal ik vandaag de benen wat rust geven, zodat ze mij morgen en wie weet de komende dagen zo lang mogelijk van dienst kunnen zijn.Johannes Spinnewijn, vanop Eurostar

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234