Donderdag 26/11/2020

Eurostar in recordtijd van Brussel naar St. Pancras International

Beeld UNKNOWN

Voor het eerst is donderdag een Eurostar-trein vanuit Brussel naar het nieuwe eindstation in Londen, St Pancras International, gespoord. Dat gebeurde in een recordtijd van 1 uur 43 minuten en 53 seconden. Vanaf 14 november vervangt St Pancras het station Waterloo International als eindstation van de Eurostar-treinen naar Groot-Brittannië en worden de reistijden verder ingekort.

Exact dertien jaar lang zal Waterloo International het Londense eindstation geweest zijn van de Eurostar-treinen naar Groot-Brittannië. Het station ligt echter niet langs High Speed 1, de eerste Britse hogesnelheidslijn, legt Richard Brown, de directeur-generaal van Eurostar, uit. "Bovendien is St Pancras strategisch beter gelegen, met toegang tot zes metrolijnen en zeven treinoperatoren die St Pancras, King's Cross of het nabijgelegen Euston bedienen", voegt hij toe.

St Pancras International is een indrukwekkend, volledig gerenoveerd victoriaans station, waar vooral het enorme zadeldak in glas en staal opvalt. In het station komen er onder meer winkels, cafés en de langste champagnebar van Europa.

De nieuwe terminal moet helpen om het aantal jaarlijkse Eurostar-passagiers te verhogen tot meer dan 10 miljoen in 2010, aldus nog Brown. In 2006 vervoerde de hst-operator 7,8 miljoen reizigers. Volgens Brown heeft Eurostar een marktaandeel van zowat 60 procent op de lijn Brussel-Londen en van 70 procent op Parijs-Londen.

De intrede in het nieuwe station gaat gepaard met de ingebruikneming van het laatste gedeelte van High Speed 1. Deze hogesneldheidslijn verbindt Londen met de Kanaaltunnel en dus met het Europese vasteland. Dankzij de in totaal 109 kilometer lange lijn waarop de treinstellen een snelheid kunnen halen van 300 kilometer per uur, worden de reistijden naar Groot-Brittannië verder ingekort.
De snelste reistijd tussen Brussel en Londen zal 1.51 uur bedragen, 20 minuten minder dan tot nu toe. De eerste Eurostar-treinen deden nog iets meer dan drie uur over de 373 kilometer tussen de Belgische en de Britse hoofdstad, vertelt Ferhat Soygenis, woordvoerder van Eurostar. Rijsel komt vanaf 14 november op 1.20 uur te liggen van Londen en Parijs op 2.15 uur.

High Speed 1 loopt langs het al door Eurostar gebruikte station Ashford International en het nieuwe Ebbsfleet International, in Kent, dat op 19 november officieel in gebruik wordt genomen. Niet alle Eurostar-treinen stoppen in de stations onderweg.

Op weekdagen rijden er dagelijks tien treinen tussen Brussel en Londen, in het weekend zullen er vanaf december acht treinen rijden per dag. Nu zijn dat er nog zeven. Eurostar is een samenwerking tussen de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, het Franse SNCF en Eurostar UK. (belga/dm)

Meer info op http://www.eurostar.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234