Zondag 20/09/2020

EUROSONIC Springplank voor poptalent

Een kleine 350 bands en artiesten maken vanaf vanavond op tientallen podia in het Nederlandse Groningen hun opwachting op Eurosonic-Noorderslag. Tot en met zaterdag proberen ze zich in de kijker te spelen van programmators uit alle uithoeken van de wereld.

Eurosonic is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het belangrijkste Europese evenement in zijn soort en heeft inmiddels een impact die vergelijkbaar is met die van South By Southwest (SXSW) dat elk jaar in maart plaatsvindt in Austin, Texas.

Wie er opzien baart met een goede presentatie en sterke liedjes of anderszins spraakmakend blijkt, kan rekenen op een mooi begin van de carrière. Festivalorganisatoren en boekers uit het internationale clubcircuit komen immers ook dit jaar weer in groten getale naar Groningen, op zoek naar nieuw talent om hun festival of concertagenda te verfraaien.

De selectie uit het internationale aanbod - er waren zo'n 4.000 aanvragen - wordt ook dit jaar weer gedaan door Robert Meijerink, in het dagelijks leven concertprogrammator bij cultzaal Doornroosje in Nijmegen. In de tien jaar dat hij de programmering voor Eurosonic doet, zag hij de interesse van buitenlandse festivals en zalen toenemen. Blijkbaar doen ze dus iets goed in Groningen. Maar Meijerink laat zich niet gek maken door alle aandacht en druk van buitenaf om toch vooral die ene band niet over het hoofd te zien.

Coachella en Fuji Rock

De procedure is al jaren hetzelfde. Zo aan het begin van de maand mei opent de inschrijving voor Eurosonic en dan begint Meijerink te luisteren naar alles wat zich aanbiedt. De selectie die volgt heeft, zo zegt hij, vooral tot doel de Europese popmuziek in algemene zin te promoten. "Zowel underground als mainstream willen we bedienen."

Gruizige gitaarbandjes, voorbestemd voor kleine zaaltjes, krijgen in Groningen hun kansen naast op het grote werk ingestelde popartiesten. Zo deden bands als Editors en Franz Ferdinand Groningen met succes aan, maar stond ook Ellie Goulding in 2010 al in een tochtig Gronings zaaltje te spelen.

Aanvankelijk was Eurosonic vooral bedoeld om bezoekers aan het op Nederlandse pop gerichte Noorderslag-festival al wat eerder naar Groningen te lokken met livemuziek. Maar het kleine Noorderslag-zusje is groot geworden. Iedere Europese band of artiest met ambities wil er spelen, zo merkt Meijerink, die het aantal aanmeldingen ieder jaar zag stijgen.

Van de 4.500 inschrijvingen kan "meteen veel worden weggestreept, want er zitten er altijd tussen die het elk jaar weer proberen, ook al zoeken we nieuw talent."

De selectie is streng. Alleen een leuk liedje insturen, is meestal niet genoeg. Meijerink wil ook graag weten wat er "om een artiest heen hangt". Heeft iemand een management, een platenmaatschappij of een agent? Wat doet het bandje in eigen land? "Het monitoren van Europese radiozenders is een deel van het werk", zegt Meijerink die het liefst bands en artiesten boekt waarmee al het een en ander gebeurt.

Hoewel artiesten niet betaald krijgen en het moeten doen met "een goede maaltijd, een hotel en wat te drinken", wordt de internationale animo met het jaar groter. Los van Europese boekers en festivalorganisatoren is er de laatste jaren ook bezoek van het Amerikaanse Coachella festival of het Japanse Fuji Rock. Deze grote en internationaal toonaangevende festivals, vergelijkbaar met een Glastonbury, Rock Werchter of Pinkpop "hebben hun programmering voor dit jaar al rond, maar komen vast shoppen voor volgend jaar", weet Meijerink.

Focus op Oost-Europa

En waar de belangrijkste spelers in de muziekindustrie zich verzamelen, daar willen de bands natuurlijk graag spelen. Er moet wel een behoorlijk programma zijn, anders is het snel gedaan met je goede naam, weet ook Meijerink.

De lijst met namen van acts met wie het afgelopen jaar na hun optreden op Eurosonic veel gebeurde, is imposant. Years And Years, James Bay, Aurora, Dotan en Oscar And The Wolf speelden zich vorig jaar in de kijker. Zij voegen zich bij de inmiddels behoorlijke indrukwekkende lijst artiesten voor wie Eurosonic eerder een belangrijke springplank naar succes was.

Agnes Obel, Bastille, Editors, Franz Ferdinand, James Blake, Lykke Li, Royal Blood, Stromae, The xx, Benjamin Clementine: allemaal speelden ze aan het begin van hun carrière in Groningen.

Een groot aandeel in de succesverhalen hebben de Britten, die ook dit jaar weer de meeste inzendingen deden. Die kunnen lang niet allemaal worden gehonoreerd, want "alles moet een beetje in balans blijven. Dit jaar hebben we niet één focusland maar zeventien landen, die samen Oost-Europa vormen. Die worden vertegenwoordigd door 34 acts, dan moeten er wel wat Engelsen sneuvelen."

Izzy Bizu bijvoorbeeld, de soulvolle Britse popzangeres die Meijerink graag in Groningen had gezien, maar die het "vanwege de balans in het programma" toch niet haalde. Jammer, ook omdat ze onlangs extra in de belangstelling kwam door een nominatie op de zeer prestigieuze BBC Sound Of 2016-lijst.

De lijst, dit jaar aangevoerd door Jack Garratt - die vorig jaar al in Groningen te bewonderen was -, wordt elk jaar door Britse professionals uit de muziekindustrie samengesteld en geldt als maatgevend.

Eerdere lijstaanvoerders waren bijvoorbeeld Sam Smith en Years And Years, die even later ook op Eurosonic optraden. Ook dit jaar is er een aardige overlap tussen de BBC Sound Of-longlist en Eurosonic. Mura Masa, Nao, Blossoms en Dua Lipa stonden in de lijst en spelen in Groningen. Toeval of zijn er andere krachten in het spel?

Meijerink: "Wij hebben onze programmering al rond voordat de BBC met de lijst komt. En het is ook echt niet zo dat we even bellen om te informeren wie erop staat. Ook bij deze lijst zal worden gekeken wat er met een band of artiest dit jaar te gebeuren staat. Je ziet dan toch vaak dat dezelfde mensen bovendrijven."

Druk van platenfirma's

Los van de muziek is beslissend voor de afweging ook of een act al professioneel wordt begeleid. Welke agent, welke platenmaatschappij zit er achter, wie doet het management en zijn ze op de radio te horen? Zowel de BBC als Eurosonic schuift het liefst muziek naar voren waar "al wat mee gebeurt". Los van een goed oor is inzicht in de verhoudingen binnen de internationale muziekindustrie belangrijk, maar dat heeft Meijerink als concertprogrammator dan ook.

Wat opvalt aan de BBC-lijst en ook wel een beetje aan de Eurosonic-programmering is het grote aandeel van zangers en zangeressen zonder band maar wel met een beat. De 'singer/songwriter 2.0' noemt Meijerink ze. De jongens en meisjes die laidback folky liedjes zingen met een voorzichtige beat eronder. Prettig in het gehoor liggende mainstreampop zonder een angel, die het heel goed doet op de radio.

Het Duitse Milky Chance zette volgens Meijerink twee jaar geleden de toon. Een zanger en iemand erachter die de knoppen bediende. Het zag er niet uit, maar ze hadden met 'Stolen Dance' een enorme hit in handen en dat bleek genoeg.

Natuurlijk, stevige rock-'n-roll staat er ook dit jaar, zoals van het Ierse The Academic waar Meijerink veel van verwacht. "Je ziet toch dat de garagerock en psychedelische gitaarpop, waar in de media een paar jaar geleden nog zo hoog werd op ingezet, het uiteindelijk niet haalde. Die blijft toch vooral geschikt voor de kleinere zalen."

En Eurosonic wil, behalve een platform voor de Europese underground zijn, ook de mainstream representeren. Daarom is de lijst met optredende artiesten die graag in de voetsporen van Ed Sheeran of Ben Howard willen treden de laatste jaren zo groot.

Meijerink noemt in dit kader Filous uit Oostenrijk, het Franse Broken Back, Lost Frequencies uit België en het Britse Honne als bands waarvan veel wordt verwacht.

Als tegenwicht van het "goede, maar heel gladde Honne" had hij graag Rat Boy erbij gehad, dat is "een van de weinige nieuwe harde Britse gitaarbands". Ook zij kwamen voor op de BBC-lijst, en waren in Groningen geboekt, maar zegden onlangs af.

Natuurlijk is er in degelijke gevallen de nodige druk van agenten of platenmaatschappijen om een andere act te boeken, maar daar gaat Meijerink nooit op in. "Ach, iedereen komt altijd zijn plasje doen. Dat je deze artiest niet mag vergeten, of dat je aan die band moet denken. Zo gaat dat. Ik ben er inmiddels goed tegen geharnast."

Er wordt veel op de deur gebonkt, vast ook weer als in mei de nieuwe inschrijvingstermijn begint, maar Meijerink bepaalt zelf wel voor wie hij open doet. Zijn deurbeleid heeft nog tot weinig klachten geleid.

"Ja, een keer was er een boze agent. Die stuurde me een mailtje met alle belangrijke Nederlandse boekers in cc, dat hij klaar was met 'dit stomme festival'. Een jaar later kreeg ik weer een mailtje. Met een excuus van drie regels, wat veel is in deze business. Hij heeft ons nodig. En wij hem. Zo werkt dat."

Recensies van Eurosonic kunt u lezen op onze website DeMorgen.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234