Donderdag 01/10/2020

‘Eurosong 2010: Een song voor Tom Dice’

n Eénn zondagn 21.15 uur

De teerling is geworpen

Wat jammer dat de VRT een streep heeft getrokken onder haar tweejaarlijkse rondje uitlachtelevisie. Want geef toe: die preselecties voor het songfestival in het weekend, het hád toch wel wat. Al dat eindeloos geëmmer over kniezwengels, flikflaks en zangeressen met spastische trekjes rond de nekstreek bracht tenminste nog wat leven in de brouwerij. Niet alleen omdat het gezwets vaak onderhoudender was dan de nummers in kwestie, maar meer nog omdat de discussies erover bij momenten zo hoog opliepen dat het haast een zaak van, welja, staatsbelang leek.En goed: veel ereplaatsen leverde dat tot nog toe niet op. Maar Sergio, Xandee en dat kind van Ishtar kwamen achteraf wél allemaal met een interieurreportage in Dag Allemaal, en dat is toch ook al wat. Alleen werd - een gevolg van die sakkerse besparingen wellicht - dat vol toeters en bellen gestouwde televisiefeest plots helemáál geschrapt. Geen grootse shows meer. Geen BV’s om te fileren. Geen André Vermeulen om de kijker links en rechts wat historisch besef in te prenten. Zelfs Barbara Dex werd dit keer geen tweejaarlijkse comeback gegund.In plaats daarvan: stilte. Eind vorig jaar werd, op een kurkdroge persconferentie, de jonge Tom Dice naar voor geschoven. Een onbekende jongeman voor wie het allemaal nog moest beginnen. Hij had al wat camera-ervaring opgedaan bij X-Factor maar veel verder dan dat reikte zijn palmares niet. Links en rechts stak meteen gemor op. Er was geen verhaal, geen roemrijk verleden, zelfs nog geen nummer. Bij wijze van voorzet noemde Tom Lenaerts hem onlangs in De Pappenheimers volkomen kansloos, en ook in De laatste show zat de overigens voortreffelijk gecoiffeerde Dice eerder als pispaal dan als volwaardige gast.Afgelopen zondag was het tijd voor het moment van de waarheid. Tijdens een show op Eén die het gemis aan zeven avondvullende kitchprogramma’s in één klap trachtte te compenseren, mocht Tom Dice zijn deels meegeschreven nummer komen presenteren. Maar voor het zover was, moesten alvast alle doelgroepen bediend, en coverde de opvallend rustige jongen schijnbaar moeiteloos hits van Leona Lewis, Kings Of Leon, Clouseau en - in een fraai hertimmerde versie nog wel - ‘Like a Virgin’ van Madonna. Opvallend: Tom Dice had niet alleen een goeie, expressieve stem, maar was het Engels alvast beter meester dan Sergio of Xandee. Er werden bomen opgezet over looks, outfits, stilistes en schreeuwerige vestjes. Maar Dice hield het sober. En kijk: dat gold ook voor zijn nummer: ‘Me and My Guitar’ was niet meteen een songtitel waarvoor ik in volle euforie meteen mijn fraaiste handstand bovenhaalde, maar de compositie zelf - een complexloos, vrij ingetogen nummer - klonk bij die eerste kennismaking zo kwaad nog niet. Het was alleszins een popsong met een tekst die bij de uitvoerder paste, en die vast niet slecht viel bij wie thuis al eens een cd van Travis of Tom McRae uit het rekje haalt.Al bij al best gedurfd om in een wedstrijd waar de act en het theater in regel belangrijker zijn dan de muziek, gewoon met een simpel lied uit te pakken dat in alle eenvoud wel uitstekend wordt gezongen. Maar wie weet maken Tom Dice en zijn akoestische gitaar net daardoor wel het verschil. Bovendien: als hij er op 25 mei - de dag van de eerste halve finale - in Oslo dan toch meteen uit ligt, eindigt hij alvast niet slechter dan zijn voorgangers. Alleen zal hij zichzelf - en mag ik hier de naam Ishtar toch nog even laten vallen - niet voor de halve wereld belachelijk hebben gemaakt. (BS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234