Maandag 18/11/2019

Europol

Europol jaagt op zware misdadigers met vrolijke postkaartjes: "Verder dan dit moeten ze niet gaan"

e Beeld Europol

“Kom snel terug, we hebben een leuke verrassing voor je in huis.” Ook de federale politie stuurt met Europol een postkaart naar een voortvluchtige crimineel. Het is een nieuwe ludieke actie waarbij de politiediensten de hulp inroepen van burgers. "Verder dan dit moeten ze niet gaan, omdat je anders zware criminaliteit gaat banaliseren."

“Belgische frieten zijn de beste en we weten dat je ze mist. Kom snel terug om ervan te genieten - we hebben een leuke verrassing voor je in huis. Tot snel, de federale politie.” Het is slechts een van de postkaarten die Europol en de verschillende nationale politiediensten uitsturen naar de meest gezochte criminelen. Waar de federale politie de voortvluchtige Belg Arthur Nawrocki, veroordeeld voor internationale drugshandel, zoekt en opwacht met frieten, daar wordt de voortvluchtigen uit andere landen onder meer pintjes, goulash en oesters beloofd.

Met de ludieke zomeractie, onder de noemer “de politie wil je terug thuis deze zomer!”, vestigt Europol nog eens de aandacht op zijn bekende Europe’s Most Wanted-lijst en vraagt het opnieuw de hulp van de burgers. “Terwijl de meeste onder ons van een welverdiende vakantie genieten, nemen criminelen geen vrijaf. Vakantiebestemmingen zijn ook populaire schuilplaatsen voor voortvluchtige criminelen. Ze hebben misschien zelfs dezelfde bestemming als u gekozen.”

Adventskalender

In totaal heeft Europol 21 postkaarten, één per land, de wereld ingestuurd. De opzet van de actie is natuurlijk niet toevallig. De politiediensten hopen dat ze zo veel mogelijk worden gedeeld op sociale media zodat er tips binnenkomen over de mogelijke verblijfplaats van de gezochte criminelen. “We weten dat veel criminelen zich op vakantielocaties schuilhouden”, zegt Wil van Gemert, adjunct-directeur van Europol, aan de VRT. “Dat blijkt ook uit eerdere acties waarbij mensen de voortvluchtige criminelen herkenden. Dat kan op een terrasje zijn, maar ook op hun werk daar. Wij denken dat het publiek ons dus wel degelijk kan helpen."

Het is daarom lang niet de eerste keer dat Europol op een luchtigere wijze de lijst met voortvluchtigen in de verf zet. Afgelopen december lanceerde de politiedienst een adventskalender met sneeuwvlokjes en kerstmuziek. In plaats van chocolade wachtte er achter elk deurtje een gezochte crimineel. Eerder vorig jaar, in volle Pokémon Go-hype, vroeg Europol aan het publiek om te helpen alle gezochte criminelen te vangen.

Doorslaggevend

Acties die hun vruchten afwerpen, zo stelt Europol. “Het crowdsourcen heeft in het verleden voor successen gezorgd.” Sinds de lancering van de Most Wanted-lijst, begin 2016, brachten al meer dan 2,5 miljoen mensen een bezoekje aan de website en konden er 36 criminelen worden gearresteerd. Minstens 11 van hen konden worden gevat na een doorslaggevende tip van een burger, terwijl nog eens 4 criminelen zichzelf aangaven nadat hun naam en foto op de lijst werd geplaatst. Op dit moment prijken er nog zo’n 65 voortvluchtigen op de website van Europol.

Volgens criminoloog Brice De Ruyver (UGent) volgt Europol de juiste strategie, al moet de politiedienst ook niet te ver gaan. “Verder dan zo’n postkaart moet je niet gaan, omdat je anders zware criminaliteit gaat banaliseren. Je kunt je misschien vragen stellen bij het format, maar ik bekijk het liever pragmatisch. De publicatie van de Most Wanted-lijst heeft zeker succes gehad en de verleiding is dan groot om dat te blijven herhalen. Verder moet je dit zien als communicerende vaten. Europol krijgt de nodige impulsen van de verschillende nationale politiediensten, maar met zulke acties geven ze ook een push aan die landen om deze criminelen niet uit het oog te verliezen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234