Woensdag 27/10/2021

Europese samenwerking moet muziekindustrie gezonder maken

muziekindustrie (1)

noorderslag/eurosonic biedt rockliefhebbers drie dagen denk- en luisterstof

In het Nederlandse Groningen is donderdag het startschot gegeven voor Noorderslag/Eurosonic, een jaarlijks terugkerend evenement dat in het teken staat van zowel de zakelijke als de artistieke aspecten van de muziekbusiness. Relatief onbekende bands krijgen er de kans zich te presenteren aan publiek, media en industrie, terwijl 1.300 professionals uit alle muzieksectoren van gedachten wisselen over wat er zoal fout gaat in de sector en hoe het beter kan. Het hoofdthema van de driedaagse is dit keer de nood aan ondersteuning van nieuw Europees talent.

Groningen

Van onze verslaggever ter plaatse

Dirk Steenhaut

Eurosonic is inmiddels uitgegroeid tot het meest prestigieuze showcasefestival van Europa en zijn internationale uitstraling neemt nog toe. Op een twintigtal podia in de binnenstad van Groningen treden, gespreid over drie avonden, om en bij de 140 groepen uit alle mogelijke genres op. Voor mensen die uit liefhebberij of om den brode met muziek bezig zijn, valt er dus veel te ontdekken, terwijl de artiesten zelf een springplank naar een ruimere bekendheid krijgen aangeboden. De concerten worden immers druk bezocht door agenten, promotors, festivalorganisatoren, journalisten, muziekuitgevers, talentenjagers van platenmaatschappijen en andere actoren uit het popbedrijf.

De dalende platenverkoop van de jongste jaren heeft het er voor jonge muzikanten niet makkelijker op gemaakt. Daarom hebben de organisatoren van Noorderslag/Eurosonic nu het European Talent Exchange Programme opgezet: een samenwerkings- en uitwisselingsinitiatief waarmee meer tourmogelijkheden en mediaondersteuning van Europese bands uit de Europese Unie worden beoogd. Het ETEP beperkt zich niet tot onze onmiddellijke buurlanden: uit het programma van Eurosonic blijkt dat ook landen waarvan de pop- en rockmuziek niet meteen bekendstaat om haar internationale uitstraling, zoals Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk en zelfs Slowakije, Hongarije en Moldavië, heel wat boeiends te bieden kunnen hebben.

De roep om meer samenwerking heeft alvast gehoor gevonden bij de 24 radiostations die zijn aangesloten bij de European Broadcasting Union (EBU). Veel van de Eurosonic-concerten worden immers opgenomen en later over belangrijke delen van Europa uitgezonden, wat uiteraard de exposure van de artiesten ten goede komt. Studio Brussel heeft dit jaar Sukilove en folkpopchanteuse Neeka afgevaardigd.

Twee van de interessantste namen uit het Eurosonic-aanbod, de Amerikaanse country-noirzangeres Neko Case en het aan The Auteurs gelinkte Britse trio Black Box Recorder, hebben afgezegd. Dat neemt echter niet weg dat er voor de concertganger veel blijft om naar uit te kijken en dat er vaak moeilijke keuzes dienen te worden gemaakt. De belangstelling voor de show van de Britse vuilnisbakkenrockband The Libertines, donderdagavond in Vera, was bijvoorbeeld overweldigend.

Een ander optreden dat in veel agenda's staat aangekruist is dat van de jongste Britse hype Miss Black America. De groep, in de programmabrochure omschreven als "The Strokes meet The Black Rebel Motorcycle Club", beschikt al over de zegen van de Britse cult-dj John Peel en van bladen als NME en Rolling Stone. Hooggespannen verwachtingen zijn er voorts voor de liveprestaties van Slovo, het nieuwe project van voormalig Faithless-lid Dave Randall, en de Italiaanse elektrometalhiphopformatie Amari. Maar het leuke is natuurlijk dat je, op een evenement als Eurosonic, doorgaans juist revelaties aantreft waar je ze niet verwacht. Een praktisch probleem is wel dat wie zich een weg door het programma probeert te zappen en van de ene overvolle zaal naar de andere pendelt, niet zelden noodgedwongen buiten op de stoep moet blijven staan omdat je binnen al op de koppen kunt lopen. Bij vriestemperaturen van -8°C is dat geen lachertje.

Uiteraard is Eurosonic ook voor Hollandse acts een gedroomd uitstalraam. Ongeveer de helft van de dertig bands die betrokken zijn bij musicXport.nl, een initiatief waarmee men de actieradius van Nederlandse muzikanten hoopt te vergroten, zijn dit weekeinde op Groninger podia te zien. MusicWport.nl heeft vooral een oogje op de belangrijkse Duitse markt, en geniet de steun van het Nederlands Popinstituut en de ministeries van Opvoeding, Cultuur en Wetenschap en Buitenlandse Zaken. Vlaanderen laat zich evenmin onbetuigd: mee dankzij de inspanningen van het Vlaams Muziekcentrum mogen, behalve Neeka en Sukilove, ook Orange Black, Coem, Starfighter, Red Zebra en Fifty Foot Combo in Groningen hun kunsten komen tonen. An Pierlé maakte donderdagavond een goede beurt in het Grand Theatre, hoewel haar set enigszins te lijden had onder een slechte klankbalans, en het Limburgse Nostoc kreeg met zijn opzwepende, aan Tom Waits en Calexico verwante mengvorm van rock, jazz en zigeunerpop in het News Café veel volk aan het dansen.

Maandag leest u in De Morgen Bis meer over Noorderslag/Eurosonic.

Met initiatief ETEP worden meer tourmogelijkheden en mediaondersteuning van Europese bands uit de EU beoogd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234