Dinsdag 26/10/2021

Europese Investeringsbank leent 250 miljoen aan Brusselse MIVB

MIVB vervoert 7,6procent meer reizigers en ziet schuld afnemen met een derde en gevallen van agressie met de helft

Brussel

Eigen berichtgeving

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB is een tevreden maatschappij. Deze week kreeg ze te horen dat ze tegen interessante voorwaarden 250 miljoen euro kan lenen van de Europese Investeringsbank. Met dat geld wil de maatschappij drie projecten realiseren In vier jaar zag de MIVB haar schuld bovendien afnemen met een derde. De criminaliteitscijfers liepen fors terug, terwijl het reizigersaantal steeg met 7,6 procent.

De MIVB plant de volgende jaren een aantal belangrijke investeringen. In totaal heeft de vervoermaatschappij 565 miljoen euro voorzien voor infrastructuurwerkzaamheden en de aankoop van nieuw materieel. De Europese Investeringsbank heeft intussen beslist om een kredietlijn van 250 miljoen euro ter beschikking te stellen. De MIVB kan dat geld gebruiken voor projecten die uitgevoerd moeten zijn voor 2007.

MIVB-voorzitter Werner Daem, algemeen directeur van de MIVB Alain Flausch en Philippe Maystadt, voorzitter van de Europese Investeringsbank, ondertekenden maandag het akkoord voor de kredietlijn. Het spaart de vervoermaatschappij behoorlijk wat euro's aan rente uit. "Als we geld nodig hebben, kloppen we uiteraard altijd bij meerdere banken aan", zegt Roland De Coster, perswoordvoerder van de MIVB. "Omdat de Europese Investeringsbank geen bank is als de andere kunnen ze ons in dit dossier interessante voorwaarden bieden. Concreet komt het erop neer dat we heel wat minder interest zullen betalen."

Met het geld wil de MIVB drie projecten realiseren. Vooreerst wil de maatschappij nieuw rollend materieel aankopen: 15 metrostellen, 46 trams en 404 bussen met diverse capaciteit. Daarnaast zal ze bestaande infrastructuur op bepaalde tramlijnen vervangen of verlengen. Tot slot wil de MIVB ook haar acht depots renoveren of vervangen.

De voornaamste werkzaamheden zijn het verlengen van het noordelijke tracé van lijn 55 tot aan de Navo in Evere en van het zuidelijke traject tot aan Ukkel Calevoet. Lijn 94 wordt van Bosvoorde verlengd tot Oudergem en het traject van de lijnen 39 en 44 wordt van Montgomery doorgetrokken tot Schuman. De Nijverheidskaai zal worden geïntegreerd in het tramnetwerk.

De directie van de MIVB had nog meer goed nieuws te melden. Zo is de schuld in nauwelijks enkele jaren tijd met meer dan een derde teruggedrongen. In 1999 bedroeg die immers nog 459miljoen euro, terwijl ze vorig jaar verminderd is tot 290 miljoen euro.

De criminaliteitscijfers zijn evenzeer fors afgenomen. Vorig jaar werden er in de Brusselse metro 64 gevallen van agressie gemeld. In 2002 waren dat er nog 124. Meldingen van vandalisme en graffiti liepen terug van 577 naar 301. Verbale agressie nam af met 15 tot 20 procent. Als klap op de vuurpijl vervoerde de MIVB in 2003 opnieuw meer passagiers: in vergelijking met 2002 telde de maatschappij 7,6 procent meer reizigers. (KB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234