Zaterdag 24/08/2019

Dieselschandaal

Europese Commissie: "Lidstaten moeten alles doen opdat uitstootnormen nageleefd worden"

Het schandaal bij Volkswagen zet verschillende landen ertoe aan voertuigen aan nieuwe tests te onderwerpen om te zien of ze wel aan de uitstootnormen voldoen. Beeld PHOTO_NEWS

De lidstaten van de Europese Unie moeten onderzoeken wat de manipulatie met uitstootgegevens van dieselmotoren door Volkswagen betekent voor andere automerken. De landen moeten er alles aan doen om te zorgen dat de Europese uitstootnormen worden nageleefd. Frankrijk en Groot-Brittannië laten alvast weten voertuigen aan nieuwe tests te gaan onderwerpen.

Dat liet EU-commissaris voor interne markt en industrie Elzabieta Bienkowska vandaag weten. "Onze boodschap is duidelijk: fraude wordt niet getolereerd. Alle feiten moeten op tafel komen en het is nodig dat er robuuste testen komen in Europa die de uitstoot van vervuilende stoffen meten."

Bienkowska wil precies weten hoeveel auto's er in de EU rondrijden met frauduleuze software die de werkelijke uitstoot verbloemt. De Europese Commissie biedt aan te helpen bij de uitwisseling van informatie tussen de 28 lidstaten. Frankrijk en Groot-Brittannië hebben alvast laten weten tests te gaan uitvoeren op voertuigen om te verzekeren dat ze voldoen aan de homologatienormen die er gelden.

Voertuigen testen

In Frankrijk liet de minister van Ecologie Ségolène Roya weten dat er "willekeurige tests" uitgevoerd zullen worden op een honderdtal voertuigen van alle merken die gecommercialiseerd zijn in Frankrijk. Daarbij zullen er "bewijzen geleverd moeten worden ten aanzien van de consument". Royal eiste ook "volledige transparantie".

Ook het Britse ministerie van Verkeer gaat auto's opnieuw testen. "Waar nodig zullen tests in het labo opnieuw gedaan worden en zullen de resultaten vergeleken worden met de werkelijke uitstoot", aldus minister van Verkeer Patrick McLoughlin in Londen. De Britse regering neemt de "onaanvaardbare handelwijze" bij de grootste autobouwer van Europa "uitermate ernstig". Groot-Brittannië eist dat in heel Europa onderzocht wordt welke auto's betrokken zijn, aldus McLoughlin.

De Britse toezichthouder werkt met de autobouwers samen om er zeker van te zijn dat het probleem zich niet in de hele sector voordoet.

"Schande voor Duitse economie"

Duitslands hoogste geestelijke, kardinaal Reinhard Marx, reageert ondertussen geschokt op het schandaal. "Dit is een zware gebeurtenis voor de reputatie van de Duitse economie", aldus de voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie. Volgens de kardinaal zou het schandaalveel verder rijken dan de auto-industrie alleen, maar ook de gehele Duitse economie raken.

"Volkswagen staat voor meer dan een kleine Duitse autofabriek", zegt Marx. "Het schandaal bewijst hoe noodzakelijk controle en wetten zijn, en toont ook aan dat er criminele energie en actieve misleiding waren."

Reinhard Marx. Beeld EPA

"Diesel blijft sleuteltechnologie"

Ondanks het gesjoemel op grote schaal, blijft diesel echter essentieel in de strijd tegen de klimaatverandering, dat zegt de topman mobiliteit van autotoeleverancier Bosch, Rolf Bulander. "Diesel is een sleuteltechnologie om de CO2-doelstellingen te halen", aldus Bulander. Vooral in Europa is diesel volgens de man essentieel. De Europese regels bepalen immers dat de autoconstructeurs de CO2-emissies van hun vloot tegen 2020 naar 95 gram per kilometer moeten terugdringen.

Dieselwagens stoten gemiddeld minder CO2 uit dan benzinewagens, maar scoren dan weer slechter op uitstoot van andere schadelijke stoffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden