Zondag 31/05/2020

Europese biomarkt boert achteruit door crisis

De financieel-economische crisis doet de groei van de Europese markt van biovoeding vertragen. De sector zelf maakt zich echter weinig zorgen. De Noord-Europese biomarkten lijken zelfs vrij optimistisch.

Een duidelijk teken aan de wand is de terugval van de Duitse markt van biovoeding die in 2008 nog een omzet van zes miljard euro realiseerde. Na jaren van groei, ging de verkoop er namelijk met vier procent op achteruit in het begin van 2009. Dat cijfer ligt hoger dan de daling in de globale markt van algemene, niet-biologische voeding (-2,4 procent).

Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor in Groot-Brittannië, waar de verkoop van bepaalde producten zware klappen kreeg, zoals die van brood (-30 procent op een jaar).

De Franse biowinkelketen Biocoop, die uit meer dan driehonderd winkels bestaat, ondervindt overigens dat zijn klanten zich anders gedragen en meer kiezen voor generieke producten, producten in bulk en in grote verpakkingen.

Prijzenoorlog in Duitsland

De prijzenoorlog in Duitsland, die de laatste maanden de prijs van verschillende voedingsproducten naar beneden heeft gehaald, heeft ook de prijs van bioproducten doen dalen, maar in mindere mate. Daardoor wordt de kloof met traditionele voedingsproducten natuurlijk groter. De biomarkt hinkt hoe dan ook in vele landen nog achterop.

Johan Reyniers, woordvoerder van de Europese Commissie inzake landbouw, verklaart dat de EU nochtans een stijging in de sector verwacht tussen drie en vijf procent, in schril contrast weliswaar tot de sterkere groei van voorheen.

De Noord-Europese biomarkten verwachten hoe dan ook een sterke vooruitgang. Zo heeft Zweden in het eerste trimester van 2009 een groei van 35 procent laten optekenen. De Franse markt nam in 2008 nog met 25 procent toe.

Krav, het belangrijkste biomerk in Zweden, sluit niet uit dat de recessie invloed heeft op de verkoop, maar verklaart dat het op dit ogenblik geen enkel effect ziet. "We denken dat de consumenten van bioproducten nauwelijks gevoelig zijn aan prijsveranderingen. Hogere prijzen voor uitstekende kwaliteit vindt hij geen probleem", aldus Jakob Falkerby, communicatieverantwoordelijke van Krav. (belga/jv)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234