Woensdag 19/01/2022

Europees topvoetbal: veel geld, weinig spanning

Terwijl bij ons de competitie zelden zo spannend was, is dat in de toplanden absoluut niet het geval. Chelsea, Barcelona, Juventus, Olympique Lyon en Bayern München stevenen gewoon af op een nieuwe titel. Ze worden alleenheersers in eigen land, terwijl onze competitie lijkt te nivelleren. De verdeling van de tv-rechten en het prijzengeld van de Champions League zijn bepalend, maar daarbuiten heeft elk land ook zijn specifieke kenmerken. Een analyse door Kristof WIndels.

Chelsea

Als er een ploeg is die in eigen land de competitie kan domineren, dan wel het Chelsea van de Russische multimiljardair Roman Abramovitsj. "Het bewijs dat je met geld wel alles kunt kopen", meent sporteconoom Trudo Dejonghe. "Chelsea is zo'n apart geval dat financieel studiebureau Deloitte bij zijn nieuwe jaarlijkse doorlichting van de Engelse competitie de Londense ploeg gewoon links laat liggen." Chelsea maakt pakken verlies, maar alles wordt gewoon dichtgestopt door Abramovitsj. Dat is meteen het grote verschil met die andere grootheid Manchester United. Dejonghe: "De belangrijkste doelstelling van de Amerikaan Malcolm Glazer is winst maken." Man U en Arsenal moeten hoe dan ook hun meerdere erkennen in Chelsea, dat financieel onuitputbaar wordt.

Lyon

Abramovitsj maakt echter niet alleen Chelsea rijker, maar ook andere Europese topclubs. Kijk naar Lyon. Aan de verhuis van Michael Essien hield de Franse club maar liefst 38 miljoen euro over. Als je dan weet dat het budget van Anderlecht voor een heel seizoen 28 miljoen euro is, dan hoef je niet gestudeerd te hebben om de juiste conclusie te trekken... Neemt niet weg dat Lyon al langer dé topclub van Frankrijk is. Vorige zomer werden ze voor het vierde jaar op rij kampioen. Ten eerste omdat het beleid goed in elkaar zit, de jeugdwerking pico bello is en de club ook leeft bij de gratie van één sterke (lees: rijke) man: Jean-Michel Aulas. Die trok met een inventieve marketingstrategie het budget op naar 115 miljoen. Verder maakt de concurrentie het zichzelf moeilijk. PSG moest aan de noodrem trekken wegens aanhoudende financiële problemen. Monaco speelde één jaar de Champions League en zag toen iedereen vertrekken.

Juventus

Terwijl in Frankrijk de tv-rechten nog relatief evenredig verdeeld worden, is dat in Italië een heel ander verhaal. In totaal wordt iets meer dan 500 miljoen (plus 107 miljoen euro gokgelden) verdeeld onder alle ploegen in de Serie A, maar dan zuiver op basis van de publieke interesse (pay-per-view). Zo krijgt een ploeg als Juventus bijvoorbeeld 99 miljoen euro, negen keer zoveel als degradatieploeg Treviso, dat 11 miljoen oogst. Geen wonder dat er amper kleine clubs in aanmerking komen om (onverwacht) kampioen te worden. Jaar en dag al worden de titels verdeeld onder de grote vijf: AC Milan, Inter, Lazio Roma, AS Roma en Juventus. Van die vijf kwam een aantal ploegen in de financiële problemen, met op kop AS Roma. Eén ploeg is het voorzichtigst te werk gegaan, en heeft de minste beleidsfouten gemaakt: Juventus, vandaag de absolute top.

Bayern München

In Duitsland is de hegemonie van Bayern München zeker niet alleen toe te schrijven aan de Europese successen van de jongste jaren. De Duitsers deden het niet denderend in de Champions League, maar hadden wel de gave om de rust te behouden. "Die Beckenbauer weet verdomd goed waar hij mee bezig is", aldus Trudo Dejonghe. "De tv-gelden zijn een tijdje geleden geïmplodeerd door het failliet van het mediaconcern Kirsch, en Bayern is daar het verstandigst mee omgegaan. De andere hadden hun centen al uitgegeven voor ze op de rekening stonden." Het voorbeeld van wanbeleid is zeker Borussia Dortmund: jarenlang de grote concurrent van Bayern, maar vandaag een noodlijdende club. In 2003 tekende Club Brugge het doodvonnis door hen de weg naar de Champions League te versperren. De centen die een kwalificatie zou opleveren, waren toen al uitgegeven. Gevolg: ko.

Barcelona

De financiële armslag van Barcelona en Real Madrid is zowat dezelfde. En toch doet Barça het de laatste tijd beter dan de Koninklijke. De reden ligt minder dan in andere landen bij het financiële, maar wel het gebrek aan sportieve visie in de Spaanse hoofdstad. Real kocht de laatste jaren zoveel sterren en zo weinig dienende spelers dat het evenwicht uit de selectie verdween. Daarentegen haalde Barcelona wel de juiste spelers binnen, en strikte het met Ronaldinho een meestervoetballer. Wat niet wil zeggen dat Real uitgeteld is. Integendeel. De komende jaren doet de Koninklijke gewoon weer mee voor de titel, dat staat nu al vast. Af en toe is er in Spanje ook een derde ploeg die eens de neus aan het venster komt steken, maar nooit voor lang.

Conclusie

De G18, de achttien grootste clubs van Europa, sloten een paar jaar terug een pact met maar één bedoeling: zichzelf beter maken. En ze lijken daar ook in te slagen. Is er dan eens een ploeg zoals Porto, weliswaar ook lid van de G18, die voor de verrassing kan zorgen, dan wordt die in de maanden nadien gewoon leeggekocht. In eigen land kunnen ze zich distantiëren van de subtoppers, terwijl ze in Europa beter worden dan de toppers uit zwakkere competities, zoals de Belgische. Dat het dit jaar zo spannend is in onze competitie, wordt vaak toegeschreven aan een nivellering van het niveau. Al speelt ook het toeval. Uiteindelijk zullen wel nog altijd dezelfde drie erbovenuit steken. In Europa doen we echter niet meer mee. De budgetten van de Belgische topclubs zijn niet te vergelijken met die van Europese collega's, hier worden geen spelers weggekocht voor recordbedragen en er zijn voorlopig geen gekken te bespeuren die miljarden in ons voetbal willen stoppen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234