Maandag 27/01/2020

Mobiliteit

Europees Hof: ‘Duitse tolheffing is in strijd met EU-recht’

De tolheffing voor personenauto’s die Duitsland wil invoeren is in strijd met het Europees recht, zo oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag. De Duitse minister van Verkeer laat weten dat de tolheffing daarmee van tafel is. 

Alles lag al vier jaar klaar: het plan van de Duitse federale overheid is in 2015 volledig goedgekeurd, gestemd en uitgewerkt, maar was nog altijd niet in voege. En het Europese Hof van Justitie trekt er nu een kruis door. Bedoeling was dat alle weggebruikers een taks (Maut) zouden betalen, maar dat binnenlandse bestuurders dat bedrag voor een jaarvignet zouden terugkrijgen via een korting op hun voertuigbelasting.

Buurlanden

Het was buurland Oostenrijk dat, gesteund door Nederland, naar het Europese Hof trok om de taks ongedaan te laten maken. Volgens Oostenrijk zou de belasting een discriminatie inhouden tussen Duitsers en niet-Duitsers. Het Hof volgt Oostenrijk daar nu in: de taks vormt een inbreuk tegen het vrij verkeer van goederen en diensten binnen Europa.

De wegentaks was de afgelopen jaren een van de grootste dossiers op het bord van bondskanselier Angela Merkel. Het was vooral een belangrijk project van de Beierse zusterpartij van Merkels CDU, de CSU. Bedoeling was dat het vignet vanaf oktober 2020 ingevoerd zou worden voor alle autosnelwegen en autowegen, voor buitenlanders zou het enkel voor de autosnelwegen nodig zijn. De tol zou na aftrek van de kosten 500 miljoen euro per jaar hebben moeten opbrengen, een bedrag dat in verkeersinfrastructuur geïnvesteerd zou kunnen worden. Maar experts twijfelden daar aan.

Dinsdag oordeelde het hof dat het vignet discriminerend is voor buitenlandse automobilisten. Daarmee gaat het in tegen het advies dat advocaat-generaal Nils Wahl afgelopen februari gaf. Volgens Wahl was er geen sprake van discriminatie op basis van nationaliteit, maar het Europees Hof vindt het oneerlijk dat Duitse automobilisten via de motorvoertuigenbelasting worden gecompenseerd voor de tolheffing. De economische last komt daarmee te veel op de schouders van de buitenlandse automobilisten te liggen, vindt het hof.

De Duitse overheid wilde de tolheffing in de herfst van 2020 invoeren. Inmiddels heeft de Duitse minister voor Verkeer Andreas Scheuer laten weten dat het tolvignet in de voorgestelde vorm van tafel is. “We moeten de beslissing van het Europees Hof respecteren en accepteren.” Scheuer heeft meteen een ‘task force’ opgezet om de gevolgen van de beslissing te onderzoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234