Maandag 06/07/2020

Europees antifraudebureau onderzoekt of Volkswagen subsidies misbruikte

Beeld AFP

Het Europese antifraudebureau OLAF gaat na of de Duitse autobouwer Volkswagen, die sinds enkele maanden in een uitstootschandaal verwikkeld zit, ten onrechte leningen heeft gekregen van de Europese Investeringsbank (EIB) en zo onderzoeks- en ontwikkelingssubsidies misbruikt heeft. OLAF bevestigt daarmee een bericht van de Süddeutsche Zeitung. Daarnaast diende ook een Chinese milieuorganisatie klacht in tegen Volkswagen.

Zoals bekend werd in personenauto's van Volkswagen software aangetroffen die de uitstoot van uitlaatgassen kunstmatig laag moest houden tijdens testen. De constructeur toonde zich vandaag misnoegd over de communicatie van OLAF "zonder eerst de betrokkenen te hebben geïnformeerd". Volkswagen is naar eigen zeggen niet op de hoogte van het onderzoek.

Het bedrijf zou sinds 1990 al 4,6 miljard euro aan goedkope kredieten gekregen hebben van de EIB, die het onder meer gebruikte voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke motoren. Zo'n 1,8 miljard euro moet nog worden terugbetaald.

In Duitsland is het parket van Stuttgart intussen een onderzoek gestart naar de mogelijke betrokkenheid van toeleverancier Bosch bij het uitstootschandaal.

Ook in China klacht tegen Volkswagen

De Stichting voor Dierenbescherming en Groene Ontwikkeling in Peking vraagt via de rechtbank van Volkswagen een schadevergoeding van een nog niet gespecificeerd bedrag en verontschuldigingen. De organisatie meent dat de groep het Chinese milieu opzettelijk beschadigd heeft, meldt onderdirecteur Ma Yong vandaag.

Volgens Ma Yong heeft de rechtbank de klacht aangenomen. "We zijn redelijk optimistisch over de uitkomst."

Een woordvoerster van Volkswagen liet weten dat de klacht met "veel aandacht" zal bekijken, maar dat ze van de rechtbank nog geen brief gekregen hebben. Zodra er een techische oplossing is voor het uitstootprobleem plant Volkswagen de autoriteiten en klanten op de hoogte te brengen.

Nog volgens de autobouwer gaat het in China om slechts 1.950 geïmporteerde auto's. In China rijden zo goed als geen dieselauto's rond, en ze worden er ook niet geproduceerd. In de eerste elf maanden van dit jaar heeft de Volkswagengroep in China met 3,22 miljoen 3,6 pct minder auto's verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Wereldwijd worden 11 miljoen voertuigen teruggeroepen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234