Vrijdag 13/12/2019

Europeanen kopen weer meer Nestlé

Voor Nestlé, de grootste voedingsgroep ter wereld, lijkt de crisis verleden tijd. De Europeanen hebben het afgelopen jaar weer meer producten van Nestlé gekocht, waardoor de omzet in het eerste kwartaal met bijna 5 procent is gestegen tot 18,34 miljard euro. Het Zwitserse Nestlé herhaalt meteen zijn omzet- en winstvoorspellingen voor dit jaar. Beide zouden hoger moeten uitkomen dan in 2009.

Analisten reageerden wat ontgoocheld, omdat de goede resultaten Nestlé niet hadden aangezet tot het optrekken van zijn verwachtingen voor 2010. “Maar het klimaat blijft challenging”, stelt Paul Bulcke, de Belgische CEO van Nestlé.

Groeimarkten, zoals de BRIC-landen, geven Nestlé nog altijd de meeste groei, maar opmerkelijk is dat de verkoop in Europa ook weer in de lift zit. Nestlé heeft nieuwe versies van zijn oplosbare Nescafé op de markt gegooid, met succes blijkbaar. Daarnaast is en blijft de luxekoffie Nespresso een topper. Dit jaar zullen 40 Nespressowinkels hun deuren openen, waardoor op een omzetgroei van meer dan 20 procent wordt gemikt, wat de groei van het eerste kwartaal al was.

Andere sterke merken die nog aan marktaandeel winnen zijn de chocoladebar Kitkat, de bereidingen van Herta, het ijs van Häagen Dazs en het water van San Pellegrino, Contrex en Perrier. “We investeren verder in onze merken en waken over de prijzen, waardoor we onze marktpositie kunnen versterken”, merkt Bulcke op.

De farmaceutische activiteiten van Nestlé, ondergebracht in Alcon, haalden ook betere cijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234