Vrijdag 13/12/2019

Europa staakt strijd tegen wet-Major

Minister van Werk Kris Peeters Beeld BELGA

Europa stopt begin volgend jaar zijn strijd tegen de Belgische wet op de havenarbeid, de wet-Major. Dat heeft eurocommissaris Violeta Bulc schriftelijk laten verstaan aan vicepremier Kris Peeters (CD&V). Volgens Bulc zijn de door de dokwerkers goedgekeurde aanpassingen "een goede basis voor een gunstige beoordeling", schrijft de Gazet van Antwerpen vandaag.

"Volgens Bulc is zo goed als alles uitgevoerd wat gevraagd werd. Begin 2017 zal ze met die gunstige beoordeling naar de Europese Commissie stappen om de ingebrekestelling tegen ons land op te heffen", aldus Peeters.

De klagers tegen de aangepaste Belgische wet, die eveneens een brief ontvingen, mogen wel nog reageren. "Maar ik ga ervan uit dat er voor hun klacht eigenlijk geen grond meer is en de eindbeslissing van Europa naar alle verwachting positief zal zijn", zegt Peeters, die toevoegt dat hij de eigenaar van Katoen Natie Fernand Huts heeft uitgenodigd op zijn kabinet.

De Europese Commissie startte in maart 2014 een inbreukprocedure tegen België na een klacht van Huts over het feit dat hij in havengebied verplicht erkende havenarbeiders moet inzetten voor logistieke taken. Om een doorverwijzing naar het Europees Hof van Justitie te vermijden, moest België de regels over havenarbeid aanpassen.

Bulc waardeert vooral het sociaal overleg en benadrukt dat de hervorming moet worden gedragen via sociale dialoog. "Ik was verrast dat sommigen die zeggen het goed voor te hebben met onze havens, er toch alles aan deden om België te laten veroordelen. Daartegenover stond het vastberaden gedrag van de sociale partners om het hoofd koel te houden en niet in te gaan op provocaties", zegt Peeters.

Fernand Huts, topman bij Katoen Natie, had geklaagd over het feit dat hij in havengebied verplicht erkende havenarbeiders moet inzetten voor logistieke taken. Beeld Photo News

Gemengde reacties uit de havenwereld

Vanuit syndicale hoek wordt positief gereageerd op het voornemen van Europees Commissaris voor Mobiliteit en Transport Violeta Bulc om de ingebrekestelling over havenarbeid begin volgend jaar stop te zetten. Vanuit academische kant en werkgeverszijde stelt men zich vragen. Bij de socialistische bond BTB wordt voorzichtig positief gereageerd. "Bulc zou zich akkoord verklaren met de 'onderhandelde oplossing' die half juni in een referendum door onze Belgische havenarbeiders werd aanvaard." Ze wijzen evenwel nog op de mogelijkheid die "klagers waaronder Fernand Huts en zijn bevriende interimkantoren" nog hebben om te reageren.

"Het is raar en voorbarig dat de commissaris deze statements al doet", zegt academicus en advocaat op vlak van havenmaterie Eric Van Hooydonk. "Het dossier is helemaal niet sterk. De hervorming ging op 1 juli in, maar op het terrein is niets te merken. Er zijn heel wat bedrijven die zich weliswaar niet publiek willen uitspreken, maar die toch de kostennadelen ondervinden en klanten zien verdwijnen."

Van Hooydonk vermoedt politieke redenen. "Er is heel hard gelobbyd. Wellicht is ze deze zaak liever kwijt dan rijk, maar voor de Commissie dreigt een probleem van gelijke behandeling tussen lidstaten." Hij verwijst naar Spanje, waar de regering na een Europese veroordeling momenteel een nieuwe wet uitwerkt. "De beslissing hier zou andere landen wel eens kunnen besmetten." Hij wijst voorts op een procedure voor de Raad van State tegen de nieuwe regeling.

Vanuit Alfaport, een vereniging van bedrijven in de Antwerpse haven, klinkt het dat er nog veel werk is. "Het huiswerk is nog niet af", zegt directeur Stephan Vanfraechem. "We hopen dat de verkorte procedure rond de ploegsamenstellen en het multitasken wel degelijk wordt gemonitord. Aan bijvoorbeeld de ploegsamenstelling moeten effectief zaken worden veranderd."

Het grote huiswerk zit volgens hem op het vlak van de logistiek: "Wat is havenarbeid en wat is logistiek? Welke rechtszekerheid kunnen we naar bedrijven brengen? " Vanfraechem hoopt alvast dat de verdere sociale dialoog rustig zal verlopen.

Fernand Huts, die met klachten vanuit het Katoen Natieconglomeraat aan de basis ligt van de Europese ingebrekestelling, is voorlopig niet bereikbaar voor commentaar. Volgens een medewerker bekijkt hij momenteel een aantal dringende zaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234