Donderdag 21/10/2021

Verkeer

Europa: "Nergens meer files dan in België, nergens is de subsidie per auto hoger"

België is het meest dichtgeslibde land van Europa, staat in het rapport te lezen. Vooral rond steden als Brussel. Beeld Photo News
België is het meest dichtgeslibde land van Europa, staat in het rapport te lezen. Vooral rond steden als Brussel.Beeld Photo News

Als België de Europese normen voor luchtkwaliteit wil halen, moet het de files aanpakken en het gebruik van de auto ontmoedigen. Dat staat vandaag in een nieuw rapport van de Europese Commissie. "België is het meest dichtgeslibde land van Europa op het vlak van verloren uren en vertragingen." Daar zorgen vooral bedrijfswagens voor.

De Commissie heeft een analyse gepresenteerd van de mate waarin de lidstaten het Europese milieubeleid uitvoeren. In België hoort de luchtkwaliteit bij de belangrijkste uitdagingen. De uitstoot van fijn stof (PM10) beantwoordt aan de normen, maar kan nog worden verminderd. De emissie van stikstofoxide (NOx) overschrijdt wel nog het nationale emissieplafond.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten de files aangepakt en het gebruik van auto's ontmoedigd worden, stelt de Commissie. "België is het meest dichtgeslibde land van Europa als het gaat om verloren uren en vertragingen, vooral rond Antwerpen en Brussel", staat in het werkdocument te lezen. In 2013 gebeurde 78,5 procent van het vervoer in België met de eigen wagen. In Vlaanderen gebruikt 75 procent van de pendelaars nog steeds de eigen wagen.

Milieubelastingen

In haar analyse somt de Commissie de maatregelen op die op gewestelijk en federaal niveau genomen zijn of in de pijplijn zitten. Ze wijst erop dat er nog heel wat marge zit op de Belgische inkomsten uit milieubelastingen, die "tot de laagste in de EU behoren" - enkel Frankrijk doet het slechter.

Die milieubelastingen bedroegen 2,05 procent van het bbp in 2014, tegenover 2,46 procent over heel de EU. Cijfers uit 2016 tonen aan "dat er heel wat potentieel is voor een verschuiving van belastingen op arbeid naar milieubelastingen". Deze belastingen kunnen tegen 2018 3,45 miljard euro extra genereren en oplopen tot 6,96 miljard euro tegen 2030, leert een vergelijking met andere lidstaten.

Bedrijfswagens

De Commissie stelt vast dat in België het privégebruik van bedrijfswagens nog altijd sterk wordt gesubsidieerd. Deze gunstige fiscale behandeling is goed voor 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten. "Van alle OESO-landen ligt de totale jaarlijkse subsidie per auto het hoogst in België, op 2.763 euro", luidt het.

Verder verwijzend naar de OESO, stelt de Commissie dat "dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert". Volgens het Federaal Planbureau leggen bedrijfswagens in België jaarlijks 6.000 kilometer extra af en bedraagt het welvaartsverlies 905 miljoen euro, of 0,23 procent van het bnp.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234