Woensdag 16/06/2021

Economie

Europa kijkt met argwaan naar de Nieuwe Zijderoute

Iraniërs verwelkomen de eerste goederentrein uit China. Dit is een belangrijke lijn voor de Nieuwe Zijderoute, langs waar China producten naar het Westen wil sturen.  Beeld AFP
Iraniërs verwelkomen de eerste goederentrein uit China. Dit is een belangrijke lijn voor de Nieuwe Zijderoute, langs waar China producten naar het Westen wil sturen.Beeld AFP

Een historische goederentrein is momenteel vanuit China op weg naar Londen, een traject van 11.000 kilometer dat ook door België loopt. De Nieuwe Zijderoute, China's ambitieuze handelsconnectie, doet vrezen dat Europa overspoeld zal worden door goedkope consumptieproducten.

De trein vertrok op nieuwjaarsdag vanuit Yiwu, de Chinese industriestad die onder andere 60 procent van alle kerstcadeaus ter wereld produceert. Op 16 januari zal de locomotief met 34 wagons in Londen arriveren; een traject dat via Kazachstan, Rusland, Witrusland, Polen, Duitsland, België en Frankrijk loopt. In de laatste etappe tussen Frankrijk en Groot-Brittannië rijdt de trein door de Kanaaltunnel. De wagons zijn gevuld met huishoudspullen, tassen, reiskoffers en kleren.

Het is de bedoeling dat de Yiwu-Londen-express wekelijks gaat rijden. Het grote voordeel van deze treinverbinding is dat ze tweemaal zo snel is als de scheepsroute en de helft goedkoper dan vliegtuigtransport.

De verbinding kadert in het zogenaamde One Belt, One Road-initiatief; een ambitieus en peperduur infrastructuurproject dat de Chinese industriesteden met zestig landen in Europa, Azië, Afrika en Oceanië moet verbinden. Het plan wordt ook wel de Nieuwe Zijderoute genoemd, naar de eeuwenoude handelswegen door Centraal-Azië die China met Europa verbonden.

Zijderoute

Met de Nieuwe Zijderoute hoopt China zijn groei als economische wereldmacht voort te zetten en vooral de Verenigde Staten uit de markt te prijzen. Een ambitie die ook blijkt uit de naam van de Yiwu-Londen-goederentrein "De oostenwind zegeviert over de westenwind", een wijsheid van China's voormalige sterke man Mao Zedong.

Dat citaat mag voor China dan al als een soort zegekreet klinken, voor Europa is het eerder een waarschuwing. Want de vrees leeft dat de Nieuwe Zijderoute er vooral voor zal zorgen dat de westerse markt overspoeld wordt met goedkope consumptiegoederen en dat het moeilijk zal zijn om duurdere Europese producten naar China te transporteren.

Vervalsing

Onder meer het Verbond Van Belgische Ondernemingen reageert met de nodige reserves op het One Road, One Belt-project en het nieuws van de Yiwu-Londen-trein. Woordvoerder Bart Croes: "Enerzijds speelt China voor vele economische actoren in ons land een belangrijke rol, zowel als toeleverancier of als afzetmarkt. Anderzijds worden wij door Belgische bedrijven attent gemaakt op ernstige vervalsing van de gezonde concurrentie door Chinese bedrijven, die klaarblijkelijk steunvoorwaarden genieten van de Chinese autoriteiten."

Het feit dat de China-Europa-express voorlopig eenrichtingsverkeer blijft, voedt de argwaan. Zo arriveert in de Duitse stad Duisburg wekelijks een trein vol elektronica-apparaten van Hewlett-Packard, maar de meeste containers rijden leeg terug naar China.

"Vandaar dat we dit soort treinverbindingen momenteel nog als proefprojecten moeten beschouwen", zegt Kris Neyens van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. "Momenteel rijden er slechts een tiental goederentreinen per week tussen Europese-en Chinese steden, peanuts vergeleken met het scheepsvervoer. Toch is zo'n treinverbinding tussen China en Londen meer dan een pr-stunt. Het is een toekomstgolf die er zeker aan komt."

Dat laatste blijkt ook uit de groeiprognoses van logistieke dienstverlener DB Schenker, die voorspelt dat er weldra duizenden goederentreinen tussen Europa en China zullen sporen.

Bestand tegen koude

Neyens wijst ook op een logistiek probleem: voorlopig zet China vooral in op stalen containers waarmee temperatuurgevoelige producten of voedingswaren niet gedurende het hele jaar vervoerd kunnen worden. Neyens: "Er zijn nu experimenten bezig met andere containertypes die beter bestand zijn tegen koude wintertemperaturen. Hiermee zouden we wél het hele jaar door elektronica-producten kunnen vervoeren en wordt het ook makkelijker om Europese goederen via het spoor naar China te exporteren: voeding, cosmetica, geneesmiddelen, elektronicacomponenten, auto-onderdelen. Pas dan kan er een evenwicht ontstaan tussen export en import."

null Beeld AFP
Beeld AFP

Ook voor de Antwerpse haven creëert de Nieuwe Zijderoute interessante toekomstmogelijkheden, zegt Sara Landuyt van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen.

"In 2011 arriveerde voor het eerst een goederentrein uit Chongqing in Antwerpen, maar er is tot op heden nog geen frequent of regelmatig transport. Probleem is dat er voorlopig geen agent is waarbij bedrijven vlot hun vracht van of naar China kunnen regelen. Maar het is duidelijk dat de groeimogelijkheden er zijn, zeker voor Antwerpen dat eigenlijk veel beter gelegen is dan Duisburg. Vanuit onze haven kunnen de goederen van de Chinese treinen verder per schip naar Latijns-Amerika en Afrika vervoerd worden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234