Zondag 05/07/2020

Europa dingt naar de hand van Musk

Volgende zomer beslist Elon Musk waar hij zijn Europese fabriek voor de productie van Tesla's en batterijen wil bouwen. De Europese lidstaten buitelen over elkaar heen om de gunst van meester Musk.

Een belastingvoordeel van zowat 1,2 miljard euro? Of een subsidie van 2,5 miljard? Het zijn maar enkele van de voorstellen die verschillende landen in de aanbieding hebben als bruidsschat. De gegeerde bruid is de 'gigafabriek' die Elon Musk, bekend van de elektrische Tesla-wagens, op het Europese vasteland wil bouwen.

Tesla legt momenteel de laatste hand aan een enorme fabriek in de Amerikaanse staat Nevada. Daar moet binnen enkele weken de complete productie beginnen van accu's die nodig zijn voor de elektrische auto's. Tegen het eind van het decennium moet het bedrijf jaarlijks een half miljoen auto's produceren, waarvan het nog te verschijnen en betaalbare Model 3 de bulk zal uitmaken. Een vestiging in Europa moet een flink aandeel van die productie voor zijn rekening nemen. Sinds Musk zijn plan in de openbaarheid gooide, vallen de Europese lidstaten voor zijn voeten.

Musk zelf laat het zich allemaal welgevallen. Hij staat erom bekend als een dirigent geïnteresseerden tegen elkaar uit te spelen. Zo liet hij in de VS de verschillende staten tegen elkaar opbieden. Uiteindelijk mocht Nevada zijn fabriek hebben. De staat bood Tesla een belastingvoordeel van liefst 1,2 miljard.

Het heeft er alle schijn van dat Musk dat trucje in Europa wil herhalen, want er zijn veel geïnteresseerden. De grote baas wil volgende zomer zijn beslissing bekendmaken. Het maakt de wedijver alleen maar groter.

Duitsland wil maar wat graag de fabriek binnenhalen, en liet al weten dat het de komende vijf jaar zowat 2,5 miljard aan subsidies wil uittrekken voor elektrische voertuigen.

De Duitsers voelen zich gesterkt door de overname van machinebouwer Grohmann Engineering, gespecialiseerd in robotisering en automatisering, door Tesla. Bij het bedrijf in Prüm werken 700 mensen en Tesla wil er de komende twee jaar nog eens 1.000 banen creëren. De nieuwe naam wordt Tesla Grohmann Automation. Daarmee krijgen de Amerikanen voor het eerst een groot onderzoekscentrum in het buitenland. Logisch dus dat de autobouwer zijn toekomstige gigafabriek hieraan linkt?

Datzelfde idee hebben onze noorderburen, want de enige fabriek die Tesla al op het Europese vasteland heeft, staat in Tilburg. Op amper 20 kilometer van de Belgische grens vindt de eindassemblage plaats van de wagens die aankomen vanuit de fabriek in Fremont, Californië.

Gisteren trad het noordelijke Groningen evenwel op het voorplan. De provincie zal begin volgend jaar een 'bidbook' presenteren. "We willen tonen wat we Tesla kunnen bieden."

Vlaanderen bij top vijf

Ook ons land laat zich niet onbetuigd. Vorig jaar in september was Elon Musk hier te gast, en toen liet hij verstaan dat Vlaanderen tot de top vijf van kanshebbers behoort. Verder dan die oneliner kwam het niet, en bij Flanders Investment & Trade (FIT) is men nog niet veel wijzer geworden.

Intussen staan ook Frankrijk en Spanje te hengelen. Drie gemeenten in de autonome Spaanse regio Valencia en de Noord-Spaanse regio Navarra stelden zich al kandidaat. Min of meer gelijktijdig prees de Franse minister van Energie Ségolène Royal het grondgebied van de (te sluiten) kerncentrale Fessenheim in Elzas-Lotharingen aan.

Maar de Tesla-topman speelt duidelijk alles of niets: Italië kreeg al te horen dat Tesla er graag meer zou doen, terwijl het Verenigd Koninkrijk werd geprezen voor zijn vernuft.

De Duitse marktspecialist Ferdinand Dudenhöffer denkt te weten dat Oost-Europa de beste kansen heeft. "Daar komen lage stroomprijzen, lage vennootschapsbelasting en lage arbeidskosten samen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234