Donderdag 09/04/2020

EU

EU wil consumenten tegen 'grote bedrijven' wapenen: "Bedrog mag niet goedkoop zijn"

Europees Commissaris voor Justitie, Consumenten en Gendergelijkheid Věra Jourová. Beeld AFP

De Europese Commissie wil burgers beter beschermen tegen misleiding en bedrog door bedrijven. Bij schandalen, zoals dieselgate bij Volkswagen, moeten consumentenorganisaties de schade in naam van slachtoffers kunnen verhalen. Bedrijven die inferieure producten aanbieden worden zwaarder beboet.

"Grote bedrijven zijn veel sterker dan individuele consumenten. Het is tijd dat we dat verschil rechttrekken", zei Europees Commissaris voor Justitie en Consumenten Věra Jourová bij de presentatie van haar voorstellen. De Commissie heeft een "EU die beschermt" tot prioriteit verheven om het vertrouwen in de EU te versterken. "Bedrog mag niet goedkoop zijn", waarschuwde Jourova.

De EU praat al jaren over het consumentenrecht om bij grote schandalen als dieselgate – waarbij autoproducenten als Volkswagen logen over de uitstoot van stikstofoxiden – gezamenlijk naar de rechter te stappen. Nu is dat in de meeste lidstaten alleen mogelijk voor individuele burgers. Die hebben daar vaak geen zin in, vanwege de hoge kosten en lange procedures.

"Amerikaanse toestanden"

De Commissie stelt voor om consumentenbonden het recht te geven om individuele schade te verhalen. Als de rechter hen gelijk geeft, wordt de producent gedwongen tot financiële compensatie, vervanging of reparatie. Het nieuwe consumentenrecht geldt niet met terugwerkende kracht, dus Volkswagen kan er niet alsnog mee worden aangepakt.

Om misbruik te voorkomen – de Commissie wil geen "Amerikaanse toestanden" – moeten de consumentenorganisaties bonafide zijn en geen winstoogmerk hebben. Brussel wil voorkomen dat advocatenkantoren de nieuwe rechten inzetten voor profijtelijke megaclaims.

Onlineaankopen

De Commissie scherpt ook de regels aan tegen misleidende reclame. Producenten van onder meer chocopasta, fishsticks en wasmiddel verkopen soms goederen van mindere kwaliteit in Oost-Europese landen, terwijl de verpakking dat niet vermeldt. De Commissie wil dat soort misleiding bestraffen met een boete van minimaal 4 procent van de bedrijfsomzet in het respectievelijke land.

Ook bij onlineaankopen krijgt de consument meer waarborgen. De koper moet worden geïnformeerd hoe de zoekresultaten tot stand komen en of bedrijven betalen om genoemd te worden. Ook dient duidelijk te zijn of de verkoper een handelaar of individu is. Voorts mogen consumenten "gratis digitale diensten" waarvoor ze in ruil hun data afstaan, binnen twee weken die dienst opzeggen, met de zekerheid dat alle verkregen gegevens worden vernietigd.

De Commissie-voorstellen worden nu aan de EU-landen en het Europees Parlement voorgelegd. EU-ambtenaren verwachten een "stevige discussie" met de lidstaten omdat vele landen de eigen regels koesteren. De Commissie benadrukt dat zij alleen een wettelijk kader neerzet, lidstaten kunnen daarvan afwijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234