Vrijdag 24/05/2019

Mobiliteit

EU-ministers tekenen "ambitieuze" intentieverklaring voor groene mobiliteit

Beeld ter illustratie. Beeld Wouter Van Vooren

De Europese milieu- en transportministers spreken af om een 'ambitieuze' en versnelde omwenteling in te zetten naar duurzame mobiliteit, met onder andere meer middelen voor fiets- en voetgangersinfrastructuur.

De EU-ministers willen ervoor zorgen dat steden plekken worden waar je te voet, met de fiets of het openbaar vervoer verplaatsen de meest automatische, logische, comfortabele, betaalbare en veilige keuze is. Het is voor het eerst dat de Europese leiders met een zo duidelijk engagement komen dat een keerpunt zou kunnen betekenen voor groene mobiliteit die milieuvriendelijk en CO2-neutraal is. Ze doen dat in een verklaring die ze vandaag voorstellen in het Oostenrijkse Graz.

De Europese ministers van Milieu poseren tijdens de informele meeting in het Oostenrlijkse Graz. Beeld AFP

In de ontwerptekst , die volgens insiders definitief is, staat wel zes keer het woord 'transformatie'. En die kan er alleen komen door de verkeersstromen en mobiliteit over de hele lijn om te turnen. Om dat te realiseren, willen de ministers tegen 2021 een “uitgebreide, holistische strategie”.

Met andere woorden: binnen drie jaar moeten er nieuwe wetten klaar zijn over duurzame mobiliteit. Ze spreken ook af druk te zetten om ervoor te zorgen dat Europese fondsen naar die transformatie van onze mobiliteit gaan.

Treinen en fietsen

De strategie tegen 2021 moet onder andere de komst van elektrische voertuigen fiks versnellen. Ook zijn er veel duidelijker keuzes voor alternatieve brandstoffen, schoner vrachtvervoer via spoor en water, veel meer management om verschillende schone verkeersopties in te voeren en aan elkaar te koppelen, nieuwe mobiliteitsopties via digitale platformen, aantrekkelijker treinverkeer en inzetten op 'actieve mobiliteit' zoals fietsen en je te voet verplaatsen.

Ook opvallend: de ministers bepleiten de gezondheidsvoordelen van actieve mobiliteit voortaan mee te tellen in de berekeningen en plannen voor nieuwe transportinfrastructuur. Dat kan meer centen betekenen voor infrastructuur voor fietsers en voetgangers, want die projecten zouden makkelijker voorrang krijgen op nieuwe parkings, wegen en andere opties die vooral aan koning auto tegemoetkomen.

Alles moet zo efficiënt mogelijk geïntegreerd worden. Dat betekent onder andere ook dat het niet zomaar kan gaan over vervuilende auto's omruilen voor schone exemplaren, want daarmee los je nog altijd de fileproblemen niet op.

De tekst bevat eveneens een oproep om de CO2-uitstootnormen voor auto's tegen 2030 “verder te ontwikkelen” om aan het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen, maar specifieke doelen staan er niet in. Momenteel lopen in de schoot van de EU-leiding de debatten hierover. Zonder stevige maatregelen op dit punt zou de ambitie in deze verklaring in ieder geval niet mogelijk zijn.

En dat het economisch onhaalbaar zou zijn, lijken de ministers al op voorhand te willen tegenspreken. In de ontwerptekst staat expliciet dat “de transformatie naar schone, groene mobiliteit een cruciale stimulans zal zijn voor groene economische groei met nieuwe kansen voor bedrijven en groene jobs".

Lees ook: ‘Bijna 1 op de 10 sterfgevallen bij kinderen onder de 5 is het gevolg van luchtvervuiling’.

Niet iedereen enthousiast

Al is niet iedereen enthousiast over de Green Deal. Vanuit het Europees Parlement klinkt een kritischer geluid op de intentieverklaring. “Green deal van de Europese Raad blijft veel bla bla, weinig boem boem”, schrijft Kathleen Van Brempt (sp.a) die in het Parlement zetelt op Twitter. “Ondertussen blokkeren diezelfde ministers de noodzakelijke verstrenging van de CO2-normen voor nieuwe wagens en een hoger afdwingbaar minimum aandeel elektrische wagens.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.