Vervuiling
"EU helpt autolobby om strengere uitstootnormen te vermijden"
De Europese Commissie heeft gevoelige informatie gegeven aan autoconstructeurs. Zo hoefden zij niet akkoord te gaan met strenge(re) uitstootnormen voor diesels.
Tot die conclusie komt de ngo Corporate Europe Observatory nadat zij een voor intern gebruik bestemd document van de Europese autosectorfederatie ACEA in handen kregen. Ook De Morgen kon de PowerPoint-presentatie inkijken.
Europa wist al jaren voor het uitbreken van dieselgate dat bepaalde wagens veel te veel stikstofoxiden (NOx) uitstoten. Achter de schermen werkte de Europese Commissie aan regelgeving om realistische en strenge uitstootnormen vast te leggen.
Lees ook
Autolobby blijkt goede maatjes met EU-Commissie: industrie kreeg het in het geheim gedaan om nieuwe normen voor vervuilende diesels niet te streng te maken (+)
Begin vorig jaar hebben een beleidsmedewerker van de Commissie en een directeur van ACEA elkaar volgens het document ontmoet. De medewerker zou de autolobby hebben verteld dat zij geen compromis hoefden te sluiten. Ook zou hij hebben meegedeeld dat de Europese beleidsmakers en lidstaten bereid waren om aanzienlijk soepelere uitstootnormen op te leggen. De constructeurs kregen op die manier een veel betere onderhandelingspositie.
De Corporate Europe Observatory stelt dat de Commissie ongelooflijke toegevingen heeft gedaan. "De autolobby heeft gekregen wat ze wilde. Ze zijn behoorlijk blij met de nieuwe regelgeving. Logisch ook, want zij waren dus betrokken bij de totstandkoming ervan."
Bij de Europese Commissie wordt ontkend dat er een geheime ontmoeting zou hebben plaatsgevonden tussen de betrokken personen op 11 januari 2015. Ook ACEA ontkent de feiten.
Toch zegt Europarlementslid Kathleen Van Brempt niet verwonderd te zijn over zo'n informele meeting. De sp.a-politica zit een speciaal opgerichte Europese onderzoekscommissie voor die volgende week voor het eerst samenkomt. Ze wil er vragen stellen over de contacten die plaatsvonden met de lobby. "Want zo krijg je een administratie die de industrie helpt om democratische wetgeving te ondermijnen."