Woensdag 26/02/2020

Ettertjes worden waardig ouder

Hoe vernuftig de nieuwe plaat ook in elkaar zit, live werd elke vorm van pretentie opgeofferd aan spontane loltrapperij

hiphop l Beastie Boys brengen ode aan de begindagen van de rap HHH

Kurt Blondeel

'Check ch-check check check ch-check it out', zo gaat het op de jongste single van de late dertigers die zich nog steeds met Beastie Boys laten aanspreken. Het is een aansporing die evengoed anno 1983 had kunnen weerklinken, toen de drie hardcore-ettertjes Mike Diamond, Adam Yauch en Adam Horovitz voor het eerst met rap begonnen te dollen. Daarmee is de grote vraag meteen gesteld: zitten we eigenlijk te wachten op een nostalgietrip van dit stel pioniers?

Ook uit de aanstormende nieuwe langspeler To The 5 Boroughs, een onvervalste ode aan de old school-dagen van het genre, zou je allerminst opmaken dat de New Yorkse groep er de jongste zes jaar tussenuit is geknepen. Goed, er zijn de verrassend serieuze prikken naar het beleid van de huidige Amerikaanse president. En in de bijna vaderlijke manier waarop ze de door 11 september geschonden ziel van hun stad zalven, lijken Mike D, MCA en AdRock hun clowneske b-boy-pseudoniemen voor het eerst in hun bestaan te zijn ontgroeid.

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat van het baldadige, schofferende podiumgedrag van weleer nog weinig overblijft. Zo hoorden we Mike D vrijdagavond in het Parijse Elysée Montmartre boegeroep trotseren met zijn verzoek het crowdsurfen achterwege te laten. AdRock vroeg de rokers onder de verder dolenthousiaste menigte dan weer beleefd hun gevoeg buiten te doen. Niet dat we weer gekooide, halfnaakte danseressen en opblaasbare reuzenpenissen hadden verwacht, maar toch.

De podiumbezetting greep wél terug naar het verleden. Geen instrumenten dus zoals de Beastie Boys die in de jaren negentig plachten uit te pakken, maar gewoon drie microfoons met daarachter dj Mixmaster Mike. "Rockin' Paris 'till their hair turns grey", ratelde Mike D in een van de twee versies die van 'So What'cha Want' de revue passeerden, blijkbaar zonder te beseffen dat zijn kompaan MCA wat dat betreft de feiten achterna liep. Tja, het beestige driespan heeft niet alleen zichtbaar maar ook hoorbaar een felle strijd met de tand des tijds geleverd. Vooral door het vingervlugge mix- en scratchwonder achteraan (dat er en passant ook nog in slaagde het publiek armzwaaiend op te stoken én kiekjes van zichzelf te nemen) lieten de Beasties zich bijwijlen in de touwen meppen.

Hoe vernuftig To The 5 Boroughs ook alweer in elkaar zit, elke vorm van pretentie werd in de amper 40 minuten durende set opgeofferd ter ere van de spontane loltrapperij. Dat hoefde de pret gelukkig niet te drukken. De Beastie Boys schudden met 'Sure Shot', 'Body Movin'' en 'Time To Get Ill' hoofdzakelijk de bekendste brokken uit hun oeuvre, al verloren ze zich even in een antiek freestyle-minuutje en was er een in de vangrails belandend 'Shake Your Rump'. Imponeren deden ze uiteindelijk met de nieuwe nummers, waarvan ze er helaas slechts drie in de aanbieding hadden. 'Ch-Check It Out' pompte potige block rockin' beats naar boven, terwijl 'Triple Trouble' een intensief verknipt 'Rapper's Delight' van de Sugarhill Gang als trampoline benutte. 'Right Right Now Now' groeide met zijn sinistere, Wu-Tang Clan-achtige onderlaag dan weer uit tot het hoogtepunt van het avondje.

De Beastie Boys bewezen in Parijs dat ze het met hun huidige hang naar het verleden nog wel een tijdje kunnen uitrappen. Meer zelfs, het boertige troepje van vroeger lijkt waardig ouder te zijn geworden. Een verrassing van formaat, jawel, maar wel een aangename.

WIE Beastie Boys WAAR EN WANNEER L'Elysée Montmartre, Parijs, vrijdag 21 mei

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234