Woensdag 29/01/2020

Etixx-QuickStep onttroont BMC

Een explosie van dolle vreugde gisteren, even na half vijf in Doha. Twee jaar lang werd Etixx-QuickStep op het WK ploegentijdrijden voor schut gezet door BMC. De derde wereldtitel in vijf jaar zorgde dan ook voor uitzinnige taferelen.

"Lampaertje! Wereldkampioen, vent. Besef je het al een beetje?" Patrick Lefevere probeerde Yves Lampaert op de Pearl Boulevard uit een diepe trance te halen. Dat lukte maar half. "Neen. Het zal even tijd nodig hebben." Dag één van het WK en daar klonk ze al: de Brabançonne. De bekroning van een collectieve topprestatie.

Wát een vreugdeuitbarsting op dat kunstmatig eiland voor de kust van West Bay Lagoon. U weet inmiddels hoe dat gaat. Het angstig, krampachtig afwachten tot de laatste ploeg over de streep is. Aartsrivaal BMC, in casu. Drie tellen in het krijt aan het eerste tussenpunt, amper zeven honderdsten bij tijdsopname twee. Alweer een thriller dus. En dan plots, de ultieme verlossing: 11:68, ruim verschil nog.

Oerkreten en gebalde vuisten. Fel bezwete lichamen die zich verstrengelen, rennersshirts die de propere lichtblauwe hemdjes van de andere teamleden tot op de naad doorweken. Het zei alles over de inzet en het prestige. Bij QuickStep verklaren ze zo'n WK ploegentijdrijden stilaan heilig.

Flutprijsje in een zwaar gedecimeerd startveld van 17 teams? Daar denken sponsors en fietsenconstructeur wel even anders over. Je voelde de spanning al toenemen in de Eneco Tour. 1. BMC, 2. QuickStep was het daar nog. Verschil: zes seconden. En dat met een halve ploeg, merkte Lefevere op. Boonen naar huis, Kittel ziek. Twee belangrijke motoren. Gisteren raasden zes turbo's rond.

Gestroomlijnde machine

"De eerste dagen in Qatar verloren ze elk 20% van hun mogelijkheden", had tijdritarchitect Tom Steels vastgesteld. "Daarna zag je ze stelselmatig verbeteren. Vandaag was het echt top. Van start tot finish 'vol gas'." Of zoals Lampaert het uitdrukte: "Eén gestroomlijnde machine."

Dat hij en Julien Vermote er vroegtijdig af moesten, deed hoegenaamd niets ter zake. U moet weten: lossen in een ploegentijdrit doe je pas nadat je je volledig choco hebt gereden. Vermote deed dat als eerste. "In het rechtstreekse spoor van Tony Martin. Ik had ervoor gewaarschuwd: absoluut geen cadeau."

Lampaert volgde, na een laatste forse inspanning van 400 meter in de slotfase. "Ik drukte nog één keer het gaspedaal in." Martin, Jungels, Terpstra en Kittel rondden subliem af. "Op de technische stukken waren we beter", analyseerde Lampaert.

Over het mooiste moment uit hun carrière, hadden Lampaert en Vermote het nog. Ook Terpstra vond dit goud, ondanks die typische Noord-Hollandse nuchterheid van hem, net iets harder blinken dan in 2012 en 2013. "We wisten dat we over een sterke ploeg beschikten. Wel tien jongens waren fysiek klaar om deze revanche te bewerkstelligen. Het stond 2-2 in de onderlinge strijd met BMC. Achterkomen was echt het laatste wat we wilden. En kijk: nu is het zowaar 3-2."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234