Ethisch onderzoek naar 'kluspoezen' Gamma
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) onderzoekt klachten over de reclamecampagne van Gamma. De doe-het-zelfketen wekte controverse op omdat ze schaars geklede vrouwen opvoerde als "kluspoezen". Dat zegt het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM). Het IGVM ontving een vijftal klachten over de reclame en de videoclip op internet en maakte ze over aan het JEP.
Gamma lanceerde de campagne naar aanleiding van de internationale mannendag. Mannen (of vrouwen) konden zich vorige zaterdag in tien Gamma-winkels laten fotograferen naast de zogenaamde 'kluspoezen'. Gamma kreeg felle kritiek, waarna de keten publiekelijk zijn excuses aanbood en de campagne aanpaste. In de winkels werd een mannelijk model voorzien en in plaats van schaars geklede 'kluspoezen' kwam een 'klusteam'. De videoclip haalde Gamma van het net.
Het IGVM gaat nu met Gamma samenzitten "om haar bewust te maken van de seksistische stereotypen en haar aan te moedigen om het beeld van vrouwen en mannen te herwaarderen". "Wij verheugen ons te kunnen vaststellen dat men zich bewust wordt van het gevaar voor de gelijkheid van vrouwen en mannen dat schuilt in het gebruik van seksistische stereotypen in reclame en in promotiecampagnes", besluit directeur Michel Pasteel.
Dat een onderzoek van het JEP opnieuw de aandacht vestigt op seksistische stereotypen en Gamma nogmaals reclame oplevert, houdt het IVGM niet tegen om de zaak aan te kaarten. "We hebben gewacht met onze communicatie tot de campagne achter de rug was, om net te vermijden dat we er reclame zouden voor maken", zegt communicatieverantwoordelijke Elodie Debrumetz daarover. "De campagne is een inbreuk op de anti-discriminatiewetgeving en we vinden het belangrijk om de bevolking daar bewust van te maken."