Vrijdag 01/07/2022

NieuwsBuitenland

Ethiopian Airlines schikt met Boeing na crash 737 MAX

Reddingswerkers bij het gecrashte toestel, in 2019. Beeld AP
Reddingswerkers bij het gecrashte toestel, in 2019.Beeld AP

Tweeënhalf jaar na de crash van een Boeing 737 MAX-vliegtuig van Ethiopian Airlines hebben de luchtvaartmaatschappij en de vliegtuigbouwer een schikking bereikt. Bij de crash vielen niet alleen 157 doden, hij leidde ook tot een wereldwijd vliegverbod voor de MAX-toestellen.

Redactie

Op 10 maart 2019 stortte een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines enkele minuten na het opstijgen vanop de luchthaven van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba neer. Alle 157 inzittenden van vlucht ET302 kwamen om het leven. Het was de tweede dodelijke crash van het toesteltype in enkele maanden tijd, en enkele dagen later werd het vliegtuigtype wereldwijd aan de grond gezet.

Pas twintig maanden later, in november 2020, hieven de Verenigde Staten als eerste het vliegverbod op, snel gevolgd door Canada en de Europese Unie. Intussen mag de 737 MAX in de meeste landen weer vliegen. Onder meer India en Maleisië zetten onlangs het licht nog op groen. Van de grotere vliegtuigmarkten heeft alleen China nog een verbod.

Ook in Ethiopië moet de luchtvaartautoriteit nog het licht op groen zetten voor de 737 MAX. Maar Ethiopian Airlines bereikte intussen wel een schikking met Boeing over de crash. In een interview met Bloomberg TV zei Ethiopian-topman Tewolde GebreMariam dat hij er vast van overtuigd is dat de MAX, na aanpassingen door Boeing, nu een veilig toestel is. De grootste luchtvaartmaatschappij van Afrika verwacht “aan het einde van dit kalenderjaar of begin volgend jaar, in januari” het vliegtuig weer in dienst te nemen.

Wat de schikking precies inhoudt, is vertrouwelijk. The Seattle Times schreef in januari dat Boeing een schikking van 500 à 600 miljoen dollar zou hebben voorgesteld, voornamelijk in de vorm van kortingen op toekomstige bestellingen en onderhoudscontracten.

Vorige week kondigden Ethiopian Airlines en Boeing ook een akkoord aan om van Ethiopië een ‘luchtvaarthub’ voor Afrika te maken. Daarbij was er onder meer sprake van het bouwen van een fabriek voor vliegtuigonderdelen en in extra capaciteit voor vliegtuigonderhoud.

De MAX-crisis heeft Boeing tot nu toe naar schatting 21 miljard dollar gekost, waarvan 9 miljard dollar om vliegtuigpassagiers te compenseren.

Er is nog geen nieuws over een eventuele schikking tussen Boeing en Lion Air. Een 737 MAX van die Zuidoost-Aziatische maatschappij stortte in oktober 2018 neer in de Javazee (Indonesië). Bij die crash kwamen 189 mensen om.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234