Zondag 19/09/2021

Escapisme

Fake volgens de een, authentiek volgens de ander. De nieuwbakken vedette Astrid Bryan heeft sinds haar verschijning in de docureeks Vlaamse Hollywoodvrouwen en de daarop volgende realityserie Astrid in Wonderland (VIJFtv) sterke voor- en tegenstanders. Ook in intellectuele kringen. Wat maakt dat deze babe weinigen onberoerd laat?

orig najaar, een doordeweekse avond. De televisie stond voor het gemak al op vtm, want Het zesde zintuig zou beginnen. Een meisje heeft, zeker als ze verkouden is, recht op haar guilty pleasures. Soms kikkert een mens op van licht entertainment. Zo'n avond was het dus. In afwachting tokkelde ik een beetje op Facebook, en keek ik met een half oog naar het programma dat liep: Vlaamse Hollywoodvrouwen. Ik vond het eerder saai, herinner ik me, tot ik uit de keuken kwam met een dampende kop gemberthee, en regelrecht op de passagierszetel van Astrid Bryans pimped out, chromed out pussywagon belandde. De rest van het programma keek ik uit met open mond. Glued on my seat, zoals mevrouw Bryan het waarschijnlijk zelf zou zeggen.

Astrid Bryan was dan ook een opvallende verschijning. Haar modellenlooks, haar designerminibustierjurken, haar stiletto's. Haar 'Antwengels', haar grappige verhalen, haar coole zwarte Jeep zoals in Kill Bill, maar dan volledig geaccessoriseerd in chroom "zodat iedereen me al van ver ziet aankomen". En niet te vergeten, haar echtgenoot, 'den John' Bryan. Het was ook mijn Facebookkennissen niet ontgaan. Binnen de tien minuten gonsde de newsfeed van de commentaren. Toen wist ik het al: daar gaan we nog van horen.

Een jaar later. Wie Het zesde zintuig heeft gewonnen, herinner ik me niet meer. Een realityreeks heeft ze alleszins niet gekregen. Ik denk dat het een vrouw is, en voor zover ik weet doet ze allicht gouden zaken tussen hemel en aarde. Astrid Bryan heeft intussen wel een eigen docusoap op de vrouwenzender VIJFtv, en bizar genoeg is het luizenleven dat de Antwerpse leidt wel degelijk echt. In Astrid in Wonderland toont het ex-model haar huis in Los Angeles, haar man en haar leven daar. Niet dat het echt boeiend is wat er gebeurt. Er wordt veel gefeest, geshopt, geluierd en geouwehoerd met broer Lau, die ook in LA woont en de rechterhand is van Astrids oudere en kale echtgenoot en bedrijvendokter John. "Als ik een appelsien zie, moet ik al aan den John denken", kraaide de verliefde Astrid, die rondtrippelt op dure Louboutins en vier Hermèshandtassen heeft omdat alle celebrity's dat daar hebben. En wiens pussywagon en kerstboom nogal hard op elkaar lijken: Astrid houdt heel erg van bling.

Het is met andere woorden geschikt materiaal voor de VIJFtv-kijkster: de hardwerkende moeder die zich in haar vrije tijd liever ontspant met een vrouwenblad als Flair dan met de laatste uitzending van Terzake. Zij droomt liever weg bij Astrid Bryans capriolen, die ze volgt op de site van Het Nieuwsblad of Het Laatste Nieuws. Want uiteindelijk is dat waar Astrid in Wonderland om gaat: Astrid Bryan is een hedendaagse prinses die het droomleven leidt waar wij, gewone stervelingen, alleen maar over kunnen dromen terwijl we celebritymagazines verslinden. Het is escapisme voor wie liever niet wil nadenken.

Ook voor professoren

Maar nu blijkt dat ook intellectuelen het fenomeen Astrid Bryan volgen. Veel hoger opgeleide carrièrevrouwen geven toe dat ze met plezier naar Astrid in Wonderland kijken. In een vrijdagavondaflevering van Reyers laat verklaarde zelfs Herman Brusselmans zich fan. How amazing is that? Willen ook carrièremensen haar leven? Haar lijf? Haar geld? Haar pussywagon? Haren John? Klinkt dat niet ongelooflijk niet-geëmancipeerd? Wat maakt deze babe interessanter dan pakweg Hanne Troonbeeckx of Veronique De Kock?

Ook Hilde Van den Bulck, hoogleraar mediacultuur aan de Universiteit Antwerpen, geeft toe dat ze graag kijkt. "Ik geen fan van dit soort realityreeksen, maar ik betrap me er op dat ik al twee afleveringen met veel plezier heb uitgekeken. Astrid Bryan is hilarisch."

Volgens hoogleraar Van den Bulck staan hoge en populaire cultuur al een tijd dichter bij elkaar. Vandaag mag je als hippe, opgevoede mens ook bepaalde vormen van populaire cultuur goed vinden. Maar toch is dit geen afdoende verklaring voor de populariteit van Astrid Bryan.

Trash en cult

Van den Bulck: "Eigenlijk hoort dit soort programma's bij de cheap trash. Programma's die goedkoop gemaakt zijn, die ook niet moeilijk zijn om te maken. Hier wordt bijvoorbeeld maar één centrale persoon gevolgd, echt complex is dat niet. 'Mensen met een diploma' kijken hier normaal gezien niet naar. Maar tussen die trash vind je af en toe iets dat cult is. Iets dat afwijkt, dat ons triggert, dat onverwacht goed is. In het geval van Astrid Bryan is het de combinatie van die nuchtere Vlaamse die met beide voeten op de grond staat en tegelijk kniediep door dat Hollywoodleven waadt.

"Bovendien is ze niet dom. Hoewel ze gretig geniet van haar leven, is ze ook in staat om zichzelf van op een afstand te bekijken en daar de nodige relativerende commentaar bij te geven. Wij zouden als kijker bijvoorbeeld zeggen: 'Zie die nu met haar gepimpte wagen!'. Maar ze is ons voor. Ze zegt het gewoon zelf: 'Zie mij hier nu staan...' Astrid Bryan neemt zichzelf dus niet echt serieus. Ze ziet de ironie er wel van in, en dat maakt haar sympathiek. Wie afstand kan nemen van zichzelf en op die manier naar zichzelf kan kijken, is intelligent. Dat moet ook wel, anders zouden we het niet blijven volgen."

Tegelijk is Bryan niet alleen jong en mooi, maar ook enthousiast en ondernemend. "Ze is beslist geen prinses als Paris Hilton", vindt Van den Bulck. "Ze kookt zelf, is niet te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Ze laat de mens achter de glamour zien. En", besluit ze, "ze maakt die droom natuurlijk wel waar. Ze woont daar toch maar mooi in Hollywood, en ze laat ons meegenieten van die wereld die we enkel kennen uit de boekskes. Wanneer is de volgende aflevering ook weer? Dat ik niet vergeet te kijken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234