Zaterdag 19/06/2021

Film

Erwin Provoost: "Ik droom al lang van een nieuwe Daens"

null Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee

Aan ambitie geen gebrek bij Erwin Provoost, de nieuwe grote baas van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Een aanzienlijke verhoging van het budget en een kritische blik op de Vlaamse film– en televisiesector moeten zijn ambities concreet maken. “Als we nu niets doen, maken we binnenkort geen eigen fictie meer.”

“De Vlaamse film krijgt klappen”, kopte deze krant eind vorig jaar op de voorpagina. Aanleiding waren de bezoekcijfers voor de vaderlandse cinema die er in 2017 behoorlijk beroerd uitzagen. Niet meteen het soort bericht waar je vrolijk van wordt wanneer je een paar weken later aan de slag gaat als intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds, een functie waarin je geacht wordt de film– en televisiesector te ondersteunen en stimuleren. De onheilsberichten schrikten Provoost, in een vroeger leven zelf producent van films als Ben X, De zaak alzheimer en Crazy Love, niet af. Integendeel.

Provoost: “Je mag je niet op één jaar laten vastpinnen. Ik denk dat de Vlaamse film, als je het over een paar jaar bekijkt, het niet slecht doet. Kijk ook naar het internationaal talent dat we hebben, met mensen als Matthias Schoenaerts of Jakob Verbruggen, dan denk ik dat we goed bezig zijn.” Wat niet betekent dat er geen ruimte voor verbetering is. Provoost schreef de voorbije maanden aan een visienota die de hele Vlaamse audiovisuele sector de komende jaren naar een hoger niveau moet tillen. “Want als we nu niet ingrijpen, maken we binnenkort misschien geen eigen fictie meer.”

Dat klinkt dramatisch.

“Het fonds heeft de voorbije vijftien jaar goed werk geleverd. Maar nu moeten we durven bijsturen. Onze beeldindustrie dreigt overspoeld te worden door de enorme toevloed van buitenlandse films en televisiereeksen. We strijden nu al niet met gelijke wapens, en die ongelijkheid zal in de toekomst nog groter worden. En dan heb ik het niet alleen over de grote landen zoals de VS en Groot-Brittannië. Ierland bijvoorbeeld heeft een nieuw pakket steunmaatregelen afgesproken van 200 miljoen euro gespreid over tien jaar. En Nederland bijvoorbeeld denkt na over een verdubbeling van de investeringen, terwijl de overheid daar nu al elk jaar 50 miljoen in de beeldindustrie pompt. Dan ligt ons budget met 27 miljoen toch een stuk lager.”

Is het dan enkel een zaak van meer geld?

“Neen, we moeten als sector ook naar onszelf kijken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de verhalen die we willen vertellen en de band die we met de kijker opbouwen. Van elk verhaal dat we vertellen moeten we ons afvragen waarom het publiek dat zou willen zien. Ik zeg niet dat je in functie van de bezoekerscijfers moet werken, maar je moet ze wel in het achterhoofd houden.”

Gaat het VAF dan voortaan enkel populaire projecten steunen?

“Als je met populair films als Marina, The Broke Circle Breakdown, Rundskop, Home of binnenkort Girl bedoelt, dan is het antwoord volmondig 'ja'. Als de Vlaamse film nu een marktaandeel heeft van 10 procent, is er toch niets mis mee om voortaan op 12 procent te mikken? We willen een groter stuk van de koek. Is dat een pleidooi voor meer commerciële films? Dat denk ik niet. Ik wil het volledige gamma bespelen. Van pure arthouse tot de bredere publieksfilm. Maar bij al de films moet je wel de vraag durven stellen 'is daar een publiek voor?'.

Komen er dan nu te veel Vlaamse films in de zalen?

"Ik vind dat een absurde discussie. We hebben nu middelen om acht films per jaar te steunen. Dan moet je niet zeggen: 'we gaan er nog minder maken'. Dan voer ik liever de discussie of er tussen die acht niet één film moet zitten waarmee we onze markt kunnen uitbreiden. In Nederland heb je twintig miljoen potentiële kijkers die allemaal onze taal spreken. Als je ziet dat onze tv-series het daar meer dan behoorlijk doen en dat dat ook omgekeerd lukt, moet je daar toch durven over nadenken. Waarom geen film maken die zowel aan Nederlandse als aan Vlaamse kant het potentieel heeft om te scoren? Dat zal niet evident zijn, maar als het lukt heb je ineens een markt van 25 of zelfs 26 miljoen potentiële kijkers. Dat zou toch mooi zijn? En ik droom al lang van een nieuwe Daens. Een grote film waar momenteel de middelen voor ontbreken."

Erwin Provoost. Beeld Francis Vanhee
Erwin Provoost.Beeld Francis Vanhee

Moet het VAF dan de beschikbare middelen concentreren op één grote film?

"Normaal zou je inderdaad zeggen: 'we zetten in op een of twee grote titels en wat overblijft verdelen we over de andere aanvragers'. Maar het budget is al zo klein. Als ik het grootste deel van mijn budget reserveer voor de nieuwe Daens, wat moet ik dan tegen die andere zeven filmmakers zeggen? 'Maak dit jaar maar een kortfilm'? Of 'probeer alles met je iPhone te filmen'?"

Ook coaching van jong talent moet een van de speerpunten van uw nieuwe beleid worden.

"Ik vind het heel belangrijk dat we als VAF jong en nieuw talent steunen. Maar dat is een heel moeilijke opdracht. We hebben in Vlaanderen zes filmscholen, waar elk jaar een pak studenten afstuderen. En bijna allemaal willen die een film maken. Als je dan weet dat er daarnaast ook nog eens zeker tachtig Vlaamse regisseurs zijn die in principe ieder jaar bij het VAF kunnen passeren met een nieuw project, dan weet je dat je een probleem hebt. In Denemarken lossen ze dat op door de instroom te beperken. Daar hebben ze slechts één filmschool en zijn er bijvoorbeeld vorig jaar slechts zes studenten aan de opleiding scenario kunnen beginnen."

Moeten we in Vlaanderen dat voorbeeld volgen?

"Dit is geen pleidooi om de ene of de andere richting op te gaan. Dat is mijn taak niet. Ik wil wel de aandacht op het probleem vestigen. Ik vind niet dat we bij de jonge mensen die voor een filmopleiding kiezen foute verwachtingen mogen creëren. We moeten daarover minstens de dialoog met de filmopleidingen durven aangaan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234